Napi tutiság: október végén érkezik a hetedik tram-train szerelvény, a nyolcadik pedig november végén
Október végén érkezik a hetedik tram-train szerelvény, a nyolcadik pedig november végén, addig is már öt szerelvény rója a köröket rendületlenül Szegeden és Vásárhelyen, valamint a két város között – írja a Promenád24 a Rádió 7 nyomán.
A közelmúltban Szentesre megérkezett hatodik jármű, ami rövidesen készen áll arra, hogy megkezdje a próbafutást – közölte Kanda Imre, a tram-train projekt főmérnöke a Rádió 7 Közös Nevezőjében.
HOMOKZSÁKOKKAL TERHELTÉK A PROTOTÍPUSOKAT
Kanda Imre hozzátette, a hetedik szerelvény még október végén, a nyolcadik pedig november végén várható. A négy darab szériajármű pedig jövő évben jön. A műsorban elhangzott, homokzsákokkal is terhelték a prototípusokat, ez a vasúthatóság egyik előírása. Tesztelték a vasútvillamost üresen, félig tele, és úgy is, mintha tömve lenne, azaz mintha 216 utas lenne a fedélzeten. Ezt a tesztet is sikeresen oldotta meg eddig mindegyik jármű – hangsúlyozta a főmérnök. Hozzátette, a szerelvények eddig már 30 ezer kilométert teljesítettek hibamentesen.
NEM KELL ÚJRAKEZDENI A TARTAMPRÓBÁT
Még elmondta azt is, hogy a szériajárművekre ez a teszt már nem vonatkozik. A homokzsákos terhelés a fékhatás vizsgálatoknál fontos főleg, azt elemzik, az előírt távolságon belül meg tud-e állni az adott jármű, vagy az előírt féklassulási értéket be tudja-e tartani. Mind jó eredménnyel és sikeresen zárult. Nincs olyan probléma, ami azt eredményezné, hogy a tartampróbát újra kellene kezdenie bármelyik prototípusjárműnek. Kanda Imre arra is kitért, minden jármű, a széria- és a prototípus-szerelvények is többek között fék-, vezérlés- és ajtópróbán is átesnek folyamatosan.
SZEGED-SZABADKA VASÚTVONAL: A TRAM-TRAIN IS HASZNÁLNI FOGJA
A keddi Közös Nevezőben szó esett a Szeged-Szabadka vasútvonal felújításának megindulásáról is, hogy ez mennyiben érinti a tram-traint. Kanda Imre elmondta, a Vásárhely és Szeged közlekedő tram-train a Szeged-Szabadka vonal első szakaszának tekinthető, a négy opciós jármű beszerzésére pedig éppen ezért is kerül sor, hogy a szerelvények majd ezen a vonalon is közlekedjenek. Bár addig azért még jó néhány megoldandó műszaki feladat van, és a határátléptetés megoldása is még várat magára.
TÉVES AZ AZ INFÓ, HOGY NEM MÉRTÉK FEL A SZEGEDI ÁRAMHÁLÓZATOT
Kanda Imre hangsúlyozta, sok helyről hallani teljesen tévesen, hogy nem mérték fel, hogy a tram-train szerelvények több áramot vesznek fel, mint egy átlagos villamos, és most ezért kell fejleszteni és bővíteni a szegedi hálózatot. Az igazság ezzel szemben az, hogy egyrészt a Szegedi Közlekedési Társaság belső hálózata nem tartozik a projekthez, másrészt – és ez a legfontosabb ebben a kérdésben – már régóta felhívta mind a főmérnök, mind a beruházó a szegediek figyelmét erre, akik egyébként szintén folyamatosan részt vesznek a tesztelésben. A probléma tehát nem új keletű, és szó sincs arról, hogy nem gondolt erre senki sem korábban.
A SZEGEDI KARBANTARTÓ SZERVÍZCSARNOK IS HAMAROSAN KÉSZ
Kanda Imre ismertette, a szegedi karbantartó szervizcsarnokban is minden készen lesz hamarosan, jelenleg a telepítendő technológiai berendezések beszerelése zajlik. A kerékeszterga kerül be a legkésőbb, de ez nem a vállalkozó feladata, ezt a MÁV START külön közbeszerzési eljárással végzi, a gyártó megvan, a szerződést aláírták. A főmérnök ismertette, ez egy bonyolult eszköz, nem sok van az országban belőle, képes gyári állapotra újraprofilozni a kereket anélkül, hogy a forgóvázat ki kellene emelni a járműből. Számítógép számolja ki, hogy kell esztergálni a kereket. Ezt egyébként villamosoknál, így a tram-trainnél is körülbelül 50-60 ezer kilométer megtétele után végzik el. Mucsi László projekttanácsadó a műsorban elmondta, úgy tapasztalja, a vásárhelyiek egyre inkább kezdik megszokni a tram-train jelenlétét a közlekedésben, ugyanakkor továbbra is fontos, különösen a körforgalmakban, hogy fokozott óvatossággal közlekedjünk.
3 hozzászólás