Nemesi Pál kormánybiztosnak szívügye a szegedi déli Tisza-híd és a Homokhátság megmentése is! Évet értékeltünk…
Nemesi Pál kormánybiztos, a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felel. Szegeden nem sokan élnek, akik ne hallottak volna arról, hogy a szegedi déli Tisza-híd megépítését megígérte Nemesi Pál a városnak. 2021-ben olyan stádiumba érkezett a híd ügye, ahol még soha nem volt az elmúlt 30 évben – árulta el nekünk Nemesi Pál kormánybiztos. A Szeged melletti Homokhátság elsivatagodása ellen is folyamatosan dolgozott Nemesi Pál kormánybiztos, így meg is érkezett év végén a forrás a kivitelezésekre. Hamarosan tehát szó szerint a Tisza vize folyik majd a Homokhátságon keresztül, így megmentve annak az ökoszisztémáját. Szeged jövőjéről is kérdeztük a kormánybiztost, aki kifejtette milyen szerinte egy versenyképes, ellenálló város komplex fejlesztési terve.
A SZEGEDI DÉLI TISZA – HÍD MEG FOG ÉPÜLNI, NEMESI PÁL ELÁRULJA MELYIK TÁRGYALÁSON SIKERÜLT VISSZAFORDÍTHATATLANNÁ TENNI EZT A PROJEKTET
Ha egy szegedi a szívére teszi a kezét, akkor azt mondja: nem nagyon hisz a szegedi déli Tisza -híd megépítésében. Már az 1970-es években jelentek meg újságcikkek, amelykeben arról olvashattunk, hogy a lebombázott szegedi harmadik hidat újra fogják építeni … hamarosan. Ez pedig nem ma volt. Nemesi Pál kormánybiztosnál külön rákérdeztem, mikor és hogyan lett visszafordíthatatlan projekt végre a harmadik szegedi Tisza-híd megépítése. Elárulta, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériumban a szakos kollégákkal, a megvalósíthatósági tanulmányterv készítőivel hívott össze egy megbeszélést. Ott fogadták pozitívan az ütemezett megvalósítási ötletét, ami áthidaló megoldásokat adott a kivitelezés sikerességéhez.
“Ott azon a megbeszélésnek dőlt el a hídnak a sorsa. A projekt ütemezett megvalósításáról ezen a találkozón beszéltünk. Előtte több évig a vegyes forgalmi híd ügye volt az asztalon.” – mondta Nemesi Pál kormánybiztos. Tehát a múltbéli kudarcok egyik oka az volt, hogy a forrásokat csak és kizárólag vegyes (közúti és vasúti) hídhoz igyekeztek társítani, amit így EU-s forrásból tudtak volna fedezni. Az ütemezés, mint műszaki megoldás azért is volt tökéletes javaslat Nemesi Pál kormánybiztostól, mert így hazai forrásból el lehet kezdeni a megépítését, de uniós forrást később lehet hozzárendelni. “Szegednek és a szegedieknek jobb egy közúti híd ma hazai forrásból, mint egyébként 10-15 év múlva egy vegyes híd EU-s forrásból” – tette hozzá Nemesi Pál kormánybiztos, aki pár hónapja is úgy nyilatkozott nekünk, hogy a vasúti híd is kell, de első ütemben a szegedieknek egy 2×2 sávos közúti híd épüljön meg, széles kerékpárúttal és gyalogos járdával. Akkor azt is elárulta a kormánybiztos, hogy a megvalósíthatósági tanulmánytervben az első ütemben úgy szerepelnek a híd pillériei, hogy azok már a vasúti híd megépítését is elbírják, ez pedig nem növeli jelentősen a híd kivitelezésének költségeit. Na így vált visszafordíthatatlanná végre a szegedi déli Tisza -híd megépítése.
A HOMOKHÁTSÁG ÖKOSZISZTÉMÁJÁNAK MEGMENTÉSE
“Nem kisebb dologról, mint a jövőnkről van szó!” – nyilatkozta még tavasszal Nemesi Pál kormánybiztos a Homokhátság ökoszisztémájának megmentéséről a Szeged365-nek. Akkor arról is beszámoltunk Budapestről, hogy a kormánybiztos az Országos Vízügyi Főigazgatóság, a Belügyminisztérium, a Miniszterelnökség szakkollégáit, az érintett országgyűlési képviselőket hívta össze egy megbeszélésre, ahol az eddigi terveket egyeztették, és a tervezés/kivitelezés mérföldköveit tették le. A beszélgetésben arra is kitérünk, hogy miért ilyen fontos a Kormánynak is a vízvisszapótlás ügye. A kivitelezési munkálatokhoz már decemberben kormányhatározatban különítették el a forrásokat.
SZEGED FEJLESZTÉSE MESTERFOKON – FENNTARTHATÓ ÉS ELLENÁLLÓKÉPES VÁROSOK
Sok vállalkozó és szakmabeli jelezte már nekünk a szegedi városfejlesztési cikkeink után, hogy vajon nem -e járnánk utána, miért nincs komplex gazdaságfejlesztési terve Szegednek. Jelentem utánanéztünk, és itt van egy terv, ami azért kell, mert kötelező, és nem is nagyon friss:
Decemberben „Településfejlesztés mesterfokon – fenntartható és ellenállóképes városok” címmel tartott interaktív konzultációt Nemesi Pál kormánybiztos. A Szegedért elhivatott vállalkozókat, tervezőket, a Szegedi Tudományegyetem rektorát Prof. Dr. Rovó Lászlót és Dr. Fendler Judit kancellár asszonyát, a szegedi főépítész asszonyt Sz. Fehér Évát, a Csongrád – Csanád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökét Dr. Kőkuti Attilát, a Csongrád -Csanád Megyei Urbanisztikai Egyesületet, a Csongrád – Csanád Megyei Mérnöki – és Építészeti Kamara szakembereit hívta meg Nemesi Pál kormánybiztos. A konzultációról itt írtunk részletesen:
Nemesi Pál kormánybiztosnak (Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős) köztudottan szívügye Szeged város hosszútávú komplex városfejlesztési stratégiája. “A 21. században nem a forrásokhoz kellene igazítani ad hoc jelleggel Szeged rövidtávú fejlesztési terveit, hanem egy hosszútávú, komplex fejlesztési tervhez kellene a forrásokat igazítani.” – fejtette ki most is Nemesi Pál kormánybiztos.
NEMESI PÁL KORMÁNYBIZTOS NEM TELJESEN ELÉGEDETT 2021-EL
A Dél-Alföldön sok fejlesztés megvalósult, sok eddig úgymond beragadt projekt elindult, de a kormánybiztos elmondása szerint nem teljesen elégedett. Békés megyében az Air-Bus beruházás mentén jelentős fejlődés érkezik a régióba, amit folyamatosan menedzselnek a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna titkárságának kollégái. Csongrád-Csanád megyében több olyan projekt van, amin jelenleg is dolgozik a kormánybiztos, és sajnálja, hogy ezek nem tudtak maximálisan elindulni 2021-ben, de reméli, hogy már 2022 év elején ezek a fejlesztések is elkezdődnek. Nemesi Pál kormánybiztos szerint a Dél-Alföld történelmi fejlesztéséért a Kormány is elkötelezett, ezért most minden adott a történelmi fejlődés megvalósításához.
2 hozzászólás