Közélet

Hernádi Zsolt: messze túl vagyunk azon a ponton, ameddig a 480 forintos ársapka tartható volt

Előbb-utóbb meg kell szüntetni a 480 forintos ársapkát – szögezte Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója az ATV-nek adott vasárnap esti interjújában. A szakember aláhúzta, hogy a 480 forintos árstop mellett nem jön be az import Magyarországra, gyakorlatilag azt adják el, amit itthon megtermelnek.

Az utóbbi pedig, mint mondta, felvet egy olyan kérdést, hogy meddig lehet ezt csinálni.

RENDKÍVÜL VESZÉLYES IDŐSZAKBAN VAGYUNK

Hernádi Zsolt úgy látja, már maga az árszabályozás is komoly problémát vet fel, mert ennek a következménye előbb-utóbb a hiány. A Mol-kutakon a korlátozást azért kellett bevezetni, mert fontosabb, hogy legyen üzemanyag, mint hogy mennyi – tette hozzá. Hernádi reméli, hogy 50 liternél nem kell lejjebb vinni a limitet, de hangsúlyozta, rendkívül veszélyes időszakban vagyunk,

  • mivel a hazai üzemanyag-fogyasztás az ársapka következtében növekszik,
  • az üzemanyagimport viszont gyakorlatilag leállt.

Emlékeztetett rá, hogy miközben csökken az Európába tartó orosz olajexport, az ukrán finomító-kapacitás megsemmisült, leállt az OMV Schechat-i finomítója is.

Ami a hazai, százhalombattai finomítót illeti, ott augusztisban részleges karbantartás lesz, vagyis a finomító 65 százaléka állni fog. A Mol pozsonyi finomítója most áll, és majd július 20-án indul újra.

SPÁJZOLNIA KELLENE MAGYARORSZÁGNAK

Az országban jelenleg relatív üzemanyaghiány van, ami azt jelenti, hogy az országnak most spájzolnia kellene, mert augusztusban Százhalombatta kapacitásának 65 százaléka leáll, de a tartalékolás a fenti okok miatt nem megy a megfelelő ütemben, így csak a szükséges mennyiség 1/3-a áll rendelkezésre, ami miatt mindenképpen kérniük kell az állami stratégiai készlet egy részének felszabadítását, de ezt vissza kellene tölteni a leállás után.

A 480 FORINTOS ÁR MEGSZÜNTETI AZ IMPORTOT, ELKEZDTÜNK HAZARDÍROZNI

Arra a kérdésre, hogy meddig tartható a 480 forintos ársapka, Hernádi Zsolt azt mondta, messze túl vagyunk ezen a ponton, itt már „picit elkezdtünk hazardírozni”, hiszen Magyarországon fogyasztásnövekedés van, és a 480 forintos ár az importot megszünteti Magyarországon. Ez egy olyan probléma, amit még egyszer végig kell gondolni.

ELŐBB-UTÓBB MEG KELL SZÜNTETNI AZ ÁRSAPKÁT

Piaci szempontból előbb-utóbb meg kell szüntetni az ársapkát – szögezte az elnök-vezérigazgató. Kérdésre válaszolva nem akar belemenni abba a „fantáziálásba”, hogy jegyrendszerrel vagy más megoldással korlátoznák-e a fogyasztást, de azt újra aláhúzta, hogy a 480 forintos ársapka mellett nem jön be az import Magyarországra, azt adják el, amit itthon megtermelnek. Ez pedig – tette hozzá – felvet egy olyan kérdést, hogy meddig lehet ezt csinálni.

TARTÓSAN MAGAS ÜZEMANYAGÁRRA KÉSZÜL A MOL

Az európai piac 10 százalékát az oroszok látják el dízelolajjal – emlékeztetett Hernádi Zsolt, hozzátéve, az olajembargó határidejének közeledtével az oroszok elkezdték az exportjukat átirányítani más térségekbe. Példaként említette, hogy India hétszeresére növelte az orosz olajimportot, és Kína is veszi az orosz olajat. A Mol tartósan magas üzemanyagárra készül – mondta Hernádi Zsolt.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb