Eldőlt: nem épül közvetlen gyorsforgalmi út Szegedtől Békéscsabáig, viszont kiszélesíthetik a 47-est
Idén biztosan nem adnak át új autópályát Magyarországon – írja a Világgazdaság, akik szerint a folyamatban lévő beruházások 2024-ben és 2025-ben fejeződnek majd be. Egy év végén megjelent tanulmányterv szerint leghamarabb 2026-ra valósulhat majd meg a Szeged és Békéscsaba közötti gyorsforgalmi összeköttetés, de a korábbi M9-es megépítése helyett úgy néz ki, inkább a 47-es főutat fogják négysávosítani.
A SZEGED ÉS DEBRECEN KÖZÖTTI M9 HELYETT INKÁBB A 47-EST FOGJÁK KIBŐVÍTENI
December 7-én írták alá a Békéscsaba-Szeged 2×2 forgalmi sávos főúti összeköttetés tanulmánytervére vonatkozó szerződést, amelynek alapján 393 millió forint illeti a tervezéssel megbízott cégeket. A feladat végrehajtására 1161 napot, vagyis több, mint 3 évet kapott a konzorcium.
Mint a Hódpress írta, még 2021 elejére készült el a tervezett M9-es gyorsforgalmi út Szeged és Debrecen közötti szakaszának részletes megvalósíthatósági tanulmánya, amely Békéscsabáig egy, Békéscsaba és Debrecen között két nyomvonalat javasolt.
A Szeged és Békéscsaba közötti szakasz párhuzamos lett volna a 47-es főúttal, de ezt az elképzelést 2022 végén felülírták.
A megszűnő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kikötötte, hogy a tervezés során kerüljön előtérbe a meglévő 47-es számú főút minél hosszabb szakaszainak felhasználása, az önálló szakaszolhatósági, ütemezett kiépítési lehetőségek vizsgálatának eddigiekhez képest kiemeltebb szerepe.
VÉGET ÉRT AZ AUTÓPÁLYA-ÉPÍTÉSEK IDŐSZAKA
Lecsengett a nagy autópálya- és autóútépítések időszaka Magyarországon, a megszűnő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. honlapján elérhető adatok szerint idén sok év után először nem bővül tovább a hazai gyorsforgalmi úthálózat – vázolta a 2023-as helyzetet a VG. Miközben a beruházási stop miatt az állam részéről új projektek nem indulhatnak el, a folyamatban levő beruházások kivétel nélkül 2024-es és 2025-ös átadással számolnak:
- az M6–Boly–Ivándárda 20 kilométeres autópálya-szakasz tervezett befejezése 2024. január (itt van a legnagyobb esély arra, hogy idén elkészül, a forgalom azonban csak később indulhat meg rajta),
- a Békéscsaba autópálya-kapcsolatát megteremtő M44-es autóút utolsó, befejező szakaszának Szentkirály és az M5-ös közötti átadására az ígéretek szerint 2025 elejéig várni kell,
- az M85-ös gyorsforgalmi autóút Sopron országhatár és Fertőrákos csomópont közötti 4 kilométeres szakasza 2024 őszére készülhet el,
- Kaposvár megközelítése a még hiányzó 10 kilométeres látrányi elkerülő 2024 februári átadása után válik teljessé, tehát ez is átcsúszik jövőre.
2023 A FELÚJÍTÁSOK ÉVE LESZ
A tavaly szeptember elsején 1237 kilométer gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetését átvevő Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a munkát idén felújításokkal kezdi: az ígéretek szerint az M1-es, az M3-as és az M7-es autópálya 300-400 kilométeres hosszán végez szintre hozást. De nem csak rekonstrukciós munkálatokat, hanem bővítéseket is tervez a következő 35 évben. Az MKIF még tavaly azt válaszolta a VG kérdésére, hogy elsőként az M1-es autópálya Bicske és Tatabánya közötti szakaszának kétszer három forgalmi sávra bővítését szeretné elindítani, amelyre 2023-ban kerülhet sor.
3 hozzászólás