Smart Szeged

Szeptemberben nyitja meg kapuit az új intermodális vasúti terminál Szegeden, az egykori kiskundorozsmai átrakó területén

Új intermodális vasúti terminált alakítanak ki Szegeden, az egykori kiskundorozsmai átrakó területén – jelentették be a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) közgyűlésén. A beruházásban épülő PSP Terminalon évente 60 ezer félpótkocsit rakodhatnak át vasútra, érdemben csökkentve ezáltal az észak-déli (M5), nyugat-déli (M1) irányú magyarországi tranzitforgalmat és az azzal járó környezeti terhelést.

Mint kiemelték, a 200 millió forintos beruházásban épülő terminál 2023 szeptemberében nyitja meg kapuit, alkalmas lesz félpótkocsik, valamint konténerek vonatra rakására is. A PSP Terminal a nyugati és közép-európai vasúti átrakókat köti össze Szegeden keresztül, elsősorban Szerbia, Románia, Bulgária, Görögország és Törökország közúti áruforgalmával.

NAGY A TERHELÉS AZ AUTÓPÁLYÁKON

A környezetbarát fuvarozási módok elterjedése kulcskérdés a klímacélok eléréséhez, hiszen ma a közúti áruszállítás felelős a világ károsanyag-kibocsátásának mintegy 20 százalékáért. Az intermodális fuvarozás gyors terjedése nélkül nem valósíthatók meg az európai zöld megállapodásban (European Green Deal) lefektetett célok, azaz, hogy 2030-ra 55 százalékkal, 2050-re 90 százalékkal csökkentsük a környezetünk terhelését. A magyar intermodális forgalom az elmúlt években lassan, de folyamatosan növekszik, ugyanakkor a teljes hazai intermodális forgalom több mint 90 százalékát három, teljes kapacitással működő budapesti terminál bonyolítja. „Magyarországon jelenleg csak a kelet-nyugati korridoron működnek intermodális terminálok, a déli-északi irányú forgalmat bonyolító budapesti átrakók, illetve a magyar-román határon található curtici terminál azonban telítettek” – hangsúlyozta Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke hozzátette, hogy a fővárosi intermodális forgalom ráadásul az autópályákat terheli ahelyett, hogy az árukat a határpontokhoz közel vasútra terelnék. Ezért szükség van egy olyan terminálra, amellyel a Szerbia felől kamionon érkező áruk vasútra rakodva elérhetik Észak- Közép- és Nyugat-Európát.

SZEPTEMBERBEN LESZ AZ INDULÁS

Mint kiemelték, erre nyújt megoldást a Petrolsped Szállítmányozási Kft. beruházásában, Szegeden épülő PSP Terminal, melynek koncepcióját az MLSZKSZ április 18-i közgyűlésén mutatták be. Az egykori kiskundorozsmai ROLA átrakó területén a beruházó intermodális terminált alakít ki, amely 2023 szeptemberében kezdi meg a működését.

Az M5-ös autópályán, Szeged térségében évente több mint egymillió török, bolgár, román és szerb kamion közlekedik. A kiskundorozsmai terminál, közel a román és szerb hármashatárhoz, az M5-ös és az M43-as autópályához ideális helyszín arra, hogy ennek a tranzit kamionforgalomnak egy részét vonatra tegyék” – mondta Kovács Attila, a PSP Terminal Kft. ügyvezető igazgatója.

ÉVENTE 60 EZER KAMIONNAL LEHET KEVESEBB AZ AUTÓPÁLYÁKON

A 4,8 hektáros fejlesztési területen létrejövő PSP Terminalon egyszerre 120 félpótkocsit és ugyanennyi TEU konténert (20 lábas szabványkonténer) tudnak majd kezelni. Naponta három, 19 ikervagonból álló 650 méteres vonatpárt képesek kiszolgálni, amelyek szerelvényenként 38 félpótkocsit vagy 38 negyven lábas konténert szállíthatnak. Ezzel a kapacitással a terminál éves szinten mintegy 60 ezer kamionnal csökkentheti az M5/M1-es autópályák kamionforgalmát.

A létesítmény működését saját fejlesztésű terminál operációs rendszer segíti, daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, csereszekrényeket, valamint konténereket tudnak majd vasútra átrakni. A rakodóvágányt az Európai Uniós irányelvekkel összhangban villanymozdonnyal, szén-dioxid kibocsátás nélkül szolgálják ki.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb