KözéletSmart Szeged

Szeged365 virtuál-tuning: így nézne ki a tram-train rikító, autósokat elriasztó sárgában

Indulása óta több mint negyvenszer ütközött a vasútvillamos – írtuk meg hétfőn, miután közlekedési szakemberek indultak a szokatlan jelenség nyomába. A balesetek okait lentebb részletezzük majd, viszont előtte még megmutatjuk Zoli nevű olvasónk “virtuál-tuning” rajzát, amelyben azt vázolta fel, milyen lenne a tram-train

rikító sárgában, hogy mindenki lássa, amikor közeleg.

Rengeteg Szeged365 olvasó szerint a balesetek fő oka maga a jármű kék-szürke színe, amely sokak szerint nem elég feltűnő a forgalomban, főként a rikító sárga villamosokhoz szokott autós szemnek. Hogy a kutatás alátámasztja-e a Facebook oldalunkon gyakran látható véleményt, cikkünk második felében fedjük fel.

Így néz ki az eredeti színben a vasvilla:

…és így nézne ki a Zoli-féle sárga különkiadásban:

KRITIKUS HELYSZÍNEK: BOLDOGASSZONY SUGÁRÚT, KISTÓPART UTCA

Visszatérve a Népszava által megrendelt kutatásra: az elmúlt másfél évben a balesetek közös jellemvonása az, hogy döntő többségükben belterületen történtek. A szakemberek úgy vélik, az okuk jellemzően a közlekedési szabályok be nem tartása volt. A MÁV szerint az ütközéseknek akadnak ismétlődő helyszínei,

  • ilyen Szegeden a Boldogasszony sugárút,
  • míg Vásárhelyen a Kistópart utcai körforgalom.

Válaszuk megírása óta az utóbbi kanyar azzal a meghökkentő esettel egész biztosan beírja magát a tram-train-balesetek nagykönyvébe, hogy a jármű oldalát egy kerékpáros kapta telibe.

“Tavaly a tram-train a szegedi szakaszán 18 alkalommal szenvedett kisebb-nagyobb balesetet, ebből mindössze négyszer volt a vasútvillamos vezetője a felelős. Az ugyanezen pályaszakaszon közlekedő villamosoknak 9 alkalommal volt „eseménye”, ebből kétszer volt a villamosvezető felelős a történtekért”

– ezt a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója, Knezevics Viktor mesélte a lapnak.

Minden negyedik esemény a Boldogasszony sugárút-Liliom utca kereszteződésében zajlott, de kritikus még a Bokor utcai csomópont is. A két helyszínben közös, hogy közel vannak a klinikákhoz, amely regionális ellátó intézmény. “Feltételezésünk szerint nem csak olyanok közlekednek arrafelé autóval, akik naponta járnak nagyobb városban, főleg olyanban, ahol kötött pályás járműre kell számítani, mint például a 2-es villamos” – mondja a társaság vezetője.

RUTINOSABBAK A VILLAMOSVEZETŐK SZEGEDEN

“Társaságunk erre a vonalra legalább egy-két év tapasztalat után osztja be a járművezetőit. Rutinjuknak köszönhetően, preventíven, időben felismerik, ha az autós nem indexel ugyan, de a viselkedése és az autó mozgása kanyarodásra utal, így van idejük hangjelzést adni vagy megállni. A tram-train-vezetőket viszont mozdonyvezetőből képzik át, akik tapasztalataikat a nyílt pályán szerzik, értelemszerűen kevésbé vannak hozzászokva még a helyi, városi közlekedés sajátosságaihoz” – véli az igazgató.

A SZÍN IS HIBÁS LEHET?

A szegedi villamosok sárgák, jobban elütnek a környezettől, míg a vasútvillamosok jobban beleolvadnak az útpálya és a környező épületek színeibe, talán ez is nehezíti a helyzetet Knezevics Viktor szerint.

Túlzónak tűnik az az állítás, miszerint a járművek homlokfali színe lenne felelős a balesetekért, tompítja a véleményt Király Bence a Közlekedő Tömeg Egyesület nevében. “Léteznek tanulmányok, melyek találtak összefüggést gépjárművek színe és a balesetek valószínűsége közt. Távolról sem biztos, hogy ez az összefüggés ebben a helyzetben is létezik” – osztja meg az álláspontját.

EGYSZERŰEN FIGYELMETLENEK AZ AUTÓSOK

Hell Antalné szegedi gépjárműoktató szerint egyszerűen figyelmetlenek az autósok, de arra is gyanakszik, hogy a villamosvezetők a városban szocializálódnak, a tram-train vezetői pedig mozdonyvezetők, nem a városi forgalomhoz szoktak. Más autósoktatóktól azt hallottuk, Vásárhelyen még évek kellenek ahhoz, hogy beivódjon a köztudatba az újfajta, sínen közlekedő jármű. Szétnézni az autós helyett ugyan nem tud, Knezevics Viktor segítő javaslattal szolgál: a Szegedi Közlekedési Társaság már javasolta a közút kezelőinek, hogy a legproblémásabb csomópontokban felfestést, figyelmeztető táblát helyezzenek ki – írja a portál.

A kutatás további részleteit az alábbi cikkünkben mutatjuk:

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb