Új jogszabályt fogadott el az EU: Európa-szerte növelni kell az elektromos töltőberendezések és üzemanyagtöltő állomások számát
Új jogszabályt fogadott el az EU a területén található elektromos töltőberendezések és üzemanyagtöltő állomások számának növeléséről. Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR) alapján a következő években Európa-szerte több elektromos, illetve alternatív üzemanyagokat értékesítő töltőállomás fog létesülni, lehetővé téve, hogy lényegesen csökkenjen a közlekedési ágazat karbonlábnyoma.
Az új jogszabály – amely mérföldkőnek tekinthető az „Irány az 55%!” szakpolitikai intézkedéscsomagunkban – több nyilvános töltőkapacitást biztosít a városokban és az autópályák mentén Európa-szerte – közölte a döntést követően a soros elnökség nevében Raquel Sánchez Jiménez spanyol közlekedési, mobilitási és városfejlesztési miniszter. A rendelet szövege 2025-re vagy 2030-ra teljesítendő konkrét kiépítési célokat határoz meg, különösen a következőket:
- 2025-től kezdődően 60 km-enként legalább 150 kW teljesítményű gyorstöltő pontokat kell kiépíteni személygépkocsik és kisteherautók számára az EU fő közlekedési folyosói, az úgynevezett „transzeurópai közlekedési (TEN-T) hálózat” mentén,
- nehézgépjárműveknek szánt, legalább 350 kW teljesítményű elektromos töltőállomásokat kell kiépíteni a TEN-T törzshálózat mentén 60 km-enként, 2025-től pedig a nagyobb TEN-T átfogó hálózat mentén 100 km-enként, 2030-ra pedig teljes hálózati lefedettséget kell megvalósítani,
- 2030-tól kezdődően személygépkocsikat és tehergépkocsikat egyaránt kiszolgáló hidrogéntöltő állomásokat kell kiépíteni minden városi csomópontban, illetve a TEN-T törzshálózat mentén 200 km-enként,
- a legalább a meghatározott minimális számú nagy személyhajót vagy konténerszállító hajót fogadó tengeri kikötőknek 2030-ig part menti villamos energiát kell biztosítaniuk az ilyen hajók számára,
- a repülőtereknek 2025-re minden kapunál, 2030-ra pedig minden épülettávoli állóhelyen villamos energiát kell biztosítaniuk az álló légi járművek számára,
- az elektromos vagy hidrogén üzemű járművek használóinak könnyen, előfizetés nélkül és az árak teljes átláthatósága mellett kell tudniuk fizetni az elektromos és egyéb töltőpontokon fizetési kártyákkal vagy érintésmentes eszközökkel,
- az elektromos és egyéb töltőpontok üzemeltetőinek elektronikus úton teljes körű tájékoztatást kell nyújtaniuk a fogyasztók számára a különböző állomások elérhetőségéről, várakozási idejéről és áráról.
Az új rendeletet nyár után hirdetik ki az EU Hivatalos Lapjában, majd az ezt követő huszadik napon lép hatályba. Az új szabályok 6 hónappal a rendelet hatálybalépésének napját követően válnak alkalmazandóvá.
Láttál valamit, amely izgalmas, érdekes vagy hasznos lehet a Szeged365 Family többi tagja számára is? Töltsd le a vadonatúj applikációnkat, küldj fotót és légy a tudósítónk!
App Store: https://apple.co/3ZdLaYm
Google Play: https://bit.ly/3LSOTHJ
Kövess a Szeged365 TikTok, Facebook és Instagram oldalakon is!
Köszönjük, hogy a virtuális családtagunk vagy!