A Szeged-Makó vasút tervezése 4,5 milliárd volt, az előkészítése plusz 2,7 milliárd lesz – a vasút a harmadik szegedi hídon menne át, ami az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint időben van
Egy idén márciusi kormányhatározat szerint 2,7 milliárd forint költ a kormány arra, hogy elkezdődjön a Szeged-Makó közötti elővárosi vasút beruházásának előkészítése. A projekt terveinek elkészítésére 2021-ben már 4,5 milliárdot elköltöttek. A vasút a harmadik szegedi hídon menne át, arról azonban a tervezés során lemaradt, csak távlati célként szerepel rajta. Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint a híd építése időben van, az Átlátszó szerint viszont inkább késésben.
A lap kiemelte, hogy három évvel ezelőtt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 4,5 milliárd forintos megbízást adott a Szeged-Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztésének, a vegyesforgalmú Tisza-Híd tervezésére. A NIF-et azóta beolvasztották az Építési Minisztériumba, ami most újabb milliárdokat költ a beruházás előkészítésére. Erről itt írtunk bővebben:
VASÚTI ÉS KÖZÚTI FEJLESZTÉS
A lap idézte az akkor még az akkor még Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, akik a projektről azt írták, hogy annak célja kettős,
- az egyik a vasúti tekintetben a korábban lerombolt szegedi vasúti híd újjáépítése, ezzel az Újszeged – Makó – Mezőhegyes vasútvonal csatlakoztatása Szeged vasútállomáshoz, és a két város közti kötöttpályás személyszállítás fejlesztése,
- míg közúti tekintetben célja a szegedi Nagykörút nyomvonalának bezárása, valamint a hídhoz csatlakozó közlekedési kapcsolatok, továbbá a szegedi intermodális csomópont fejlesztése, ezáltal megnyitva a lehetőséget Szeged város délkeleti részének feltárása és a belváros forgalomcsillapítása előtt.
Akkor 4,5 milliárd forintot szántak a tervekre, a befejezést pedig 2023. december 31-re ígérték. A fenti projektterv olyan harmadik hidat tartalmaz, ami Szegednél később majd a vasúti csatlakozást is biztosítja. A NIF az Átlátszó kérdésére korábban azt írta, hogy „a projekt keretében az alábbi projektelemek előkészítésére kerül sor:
- Szeged, Nagykörút bezárása (Szeged – Újszeged között hiányzó szakaszok 2×2 forgalmi sávos kialakítással)
- a meglévő Nagykörút szakaszok forgalmi felülvizsgálata a Petőfi Sándor sugárút és a tervezett szegedi hídfő között (a megváltozott forgalmi viszonyoknak megfelelő csomóponti kialakítás tervezése)
- új 2×2 forgalmi sávos közúti Tisza-híd (kerékpárút és gyalogút átvezetéssel), amelynek az alépítménye alkalmas kell legyen távlatban vasúti forgalom fogadására
- Újszeged vasútállomás átalakítása és az utasforgalmi kapcsolat biztosítása az új körútszakaszhoz.”
Azt is kiemelték, hogy a “közbeszerzési eljáráson nyertes ajánlattevő a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.-vel a szerződés 2022. február 18-án került megkötésre. A tervezési munka első fázisában az alapadatok összegyűjtése, elsőkörös egyeztetések lefolytatása, döntéshelyzetek meghatározása zajlott. Megtörtént a teljes tervezési területre a geodéziai felmérés, földhivatali adatok beszerzése, forgalomszámlálás, parkolásfelvétel, közmű adatok beszerzése, a Tisza mederfelvétele. A tervezési munka és az egyeztetések folyamatosak. A tervezett ütemezés szerint az engedélyezési tervek 2023. júniusában kerülnek beadásra építési engedélyezési eljárásra. A kiviteli tervek 2024. III. negyedévére készülhetnek el.”
A HARMADIK HÍD ÉS A VASÚT
A lap emlékeztet, hogy a harmadik szegedi Tisza-hidat is tartalmazó projektnek 2023 óta saját honlapja is van. Eszerint a végleges kiviteli terveket júniusra nyújtják be. Ehhez képest egy nem is olyan régi kormányhatározat arról szól, hogy a Szeged-Makó közti tram-train zöld utat kapott, és már az uniós támogatás megérkezése előtt megkezdődhet a Szeged-Makó közötti elővárosi vasút beruházásának előkészítése. A vasút egyébként azon a vonalon menne Makóra, ahol éppen Lázárék szüntették meg – hivatalosan csak „szüneteltették” – a vasúti közlekedést. Erre a szakaszra a tram-train már korábban megkapta az engedélyt. Hogy pontosan hogyan jutna át a Tiszán a jármű, az kérdéses számukra. A tervezett új hídnál ugyanis csak távlati terv a vasút. A projekt honlapján azt írják: „egy jövőbeli vasúti kapcsolat érdekében a tervezett híd pillérei úgy épülnek, hogy egy későbbi vasúti hidat is elbírjanak, sőt, a közúti híd szerkezete is figyelembe veszi a vasúti híd kialakítását.”
MINIMÁLIS CSÚSZÁSBAN VAN A PROJEKT
A márciusi kormányhatározatról szóló hír kapcsán megkérdezték az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy a két sokmilliárdos projekt – a 4,5 milliárdos tervezés és a 2,7 milliárdos előkészítés – miben különbözik, illetve miben fedi egymást. Azt is megkérdezték, hogyan jut majd át a vasút a Tiszán, és hol tart a harmadik Tisza-híd tervezése. A márciusban elküldött kérdéseikre azóta sem jött válasz, ezért közadatigénylésben érdeklődtek a projektről.
Azt írta az ÉKM, hogy „a környezeti hatástanulmány a tervezés keretében korábban elkészült, a környezetvédelmi engedély módosítása kiadásra került. Az engedélyezési tervek elkészültek, az építési engedélyezési eljárások 2024. I. negyedévben megindultak, ezek jelenleg is folyamatban vannak. Ezzel párhuzamosan jelenleg is zajlik a kiviteli tervek készítése, amelyek leszállításával, illetve jóváhagyásával a tervezési feladatok tervezetten az idei évben zárulnak.” A lap szerint a kiviteli tervek viszont a híd honlapja szerint idén áprilisra készültek volna el, így minimális csúszásban van a projekt.
VONATTAL SZEGEDRŐL TEMESVÁRIG
Közben a kormány újabb vasúti terveket sző, a legfrissebb hírek szerint ugyanis a román kormány néhány napja „jóváhagyott egy memorandumot, amely előkészíti az új vasúti összeköttetés tervezését és megépítését Szeged és a légvonalban száz kilométerre fekvő Temesvár között egy Románia és Magyarország közötti közös projekt részeként: