Közélet

Újfajta büntetést kaphatnak a szabálytalan autósok: ha valaki nem fizet, a közutak mellett veszteglő járműveket elszállítják, és akár a bontóba is kerülhetnek

Megjelent egy miniszteri rendelettervezet a kormány honlapján, a célja a közúti területen, a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető módon veszteglő járművek elszállításának, tárolásának, és szükséges esetben értékesítésének szabályozása. Akár eladásra vagy bontóba is kerülhetnek az otthagyott járművek.

A kormány honlapján megjelent új miniszteri rendelettervezet az országos közutakon megállási tilalom alá eső – a területeken a forgalombiztonságot veszélyeztető, a közútkezelői munkálatokat és ellenőrzéseket akadályozó – hátrahagyott járművekkel kapcsolatos jövőbeni intézkedéseket tartalmazza, amit augusztus elsejéig bocsátanak társadalmi vitára – vette észre az Infostart.

A 72 ÓRÁJA OTTHAGYOTT KOCSI MÁR ELHAGYOTT JÁRMŰ LESZ

Mint kiderült, ha a sofőr nem tartózkodik a helyszínen, elhagyott járműként definiálják a lakott területen kívül több mint 72 órája változatlan helyen álló autót. A közútkezelői feladatokat, forgalombiztonságot, ellenőrzést akadályozó módon várakozó gépkocsit veszteglő járműnek veszik. A dokumentum azt is részletezi, hogy a meghibásodás miatt szabálytalan helyen álló járműnek a helyszínen üzemanyagpótlást, külső segédakkumulátorral történő motorindítást nyújthat a közút segélyszolgálata.

HA A SOFŐR NINCS OTT, ELSZÁLLÍTJÁK A JÁRMŰVET

A sofőr távollétében a közútkezelő közeli telephelyére szállítja a járművet, a forgalombiztonságot veszélyeztetőnél akár azonnal. A gyorsforgalmi úton a vezető jelenlétében, beleegyezésével és az intézkedés költségeinek megfizetésével a legközelebbi pihenőhelyre vontatják a járművet, ahonnan 72 óra elteltével elszállítja telephelyére a közútkezelő, ebben az esetben a tárolást is meg kell fizetnie a tulajdonosnak, ha vissza akarja kapni az autóját, illetve motorját. Ha a tulajdonos az intézkedés közben jelenik meg, megszakíthatja az intézkedést a költségek megfizetésével.

Az árak így festenek 1800/3500 kilogramm össztömegig:

  • segélyszolgálat: 39 000 forint / 46 800 forint
  • járműszállítás 2 személyig: 46 800 forint / 58 500 forint
  • járműszállítás 2–5 személyig: 58 500 forint / 78 400 forint
  • személyszállítás (külön járművel): 35 100 forint / 35 100 forint
  • pluszvontatmány (utánfutó, lakókocsi, tréler): 27 300 forint / 31 200 forint
  • darus, dollys autómentés (nem gurítható jármű esetén): 78 400 forint / 117 000 forint
  • tárolás járműegységenként, szilárd burkolattal ellátott, őrzött telephelyen, naponta: 3900 forint egységesen
  • Éjszakai pótlék (20:00–06:00): plusz 25 százalék
  • Hétvége/ünnepnap/munkaszüneti nap, pótlék (0–24): plusz 25 százalék

Ha ez elmarad, a közútkezelő három hónap múlva árverésen értékesítheti a járművet, ha az újabb három hónap múlva meghirdetett árverésen sem tudják értékesíteni, bontóba küldik. 

A rendelettervezet az új szabályozás bevezetését azzal indokolja, hogy az országos közutak a lakott területen kívül gyorsabb haladást biztosítanak, soknál nincs közvilágítás, így amellett, hogy balesetveszélyesek a veszteglő járművek, akadályozzák a közúti ellenőrzéseket, a túlméretes járművek haladását és az olyan munkálatokat, mint az út menti kaszálás, padkajavítás, burkolatjavítás – írja az Index.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb