Közélet

A Magyar Közút szerint stratégiai, forgalomszervezési okokból épül újjá az Algyő-Maroslele összekötő út, nem azért, mert Lázár János batidai kastélyához vezet

“A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában 2024. augusztus 21-én indulhatott el a 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő út átfogó, teljes körű felújítása, melyről korábban a helyi, Csongrád-Csanád vármegyei közlekedőket és médiumokat is előre tájékoztatta a közútkezelő” – írta szerkesztőségünknek kedden a Magyar Közút, miután véleményük szerint egyes cikkek politikai szempontok alapján értelmezték át a projekt műszaki paramétereit, így “fals módon járhatta be a hazai sajtót a fejlesztéshez kapcsolódó szakmai tájékoztatás.”

“Kilométerenként mintegy félmilliárd forintot költ a Magyar Közút egy olyan, négy számjegyű mellékútra, melyen alig van forgalom, de éppen Lázár János batidai kastélyához vezet” – írta az Átlátszó hozzátéve, hogy a Közlekedési Információs Rendszer és Adatbázis (KIRA) szerint a 4413-as út, az algyői Tisza-híd és az M43-as között, közel 12 kilométer hosszú. Most ennek a felét újítják fel, a büntetés-végrehajtás nagyfai börtönéig.

KIHASZNÁLATLAN AZ ÚT

A munkák befejezése után az Algyő felől érkező busz közel 6 kilométeren keresztül zötyöghet majd, és lesz egy szakasz, ahol nagyobb sebességgel suhanhat. A Wikipédia szerint az Algyőről Ady Majorig közlekedő busz a 23,4 kilométeres távot jelenleg 44 perc alatt teszi meg. Naponta háromszor. Az Átlátszó szerint nem csak a buszok járnak ritkán, az autósoknak sincs sok dolguk errefelé. A KIRA szerint az M43-as csomópontnál 236 a napi forgalom, az algyői Tisza-hídnál 345. Mint írják, csak az autópálya felőli részt újítják fel, a forgalmasabb felén marad a 40-es tábla és a ringatózás. Az út nem csak Algyőre, hanem Lázár János kastélya, a batidai vendégház felé is vezet. Ezt most kerülőúton lehet elérni, a 3,3 milliárdos felújítással a miniszter szinte végig tükörsima aszfalton mehet a most szárazságtól megsárgult fákkal körbevett kastélyba.

EGY HOSSZÚTÁVÚ FEJLESZTÉS KEZDŐ LÉPÉSEI

A Magyar Közút erre reagált közleményében, szeretnék még egyszer kiemelni, hogy a projekt olyan hosszútávú fejlesztés kezdő lépéseit jelenti, ami később a 47-es főút fejlesztési munkáihoz kapcsolódó teljes útzár miatti forgalomszervezési munkák miatt stratégiai fontosságú lesz. “A 47-es főút algyői Tisza-hídjának bővítési, fejlesztési munkái már előkészítő fázisban vannak, a tervek alapján pedig már most realizálható, hogy az építési munkák során időszakosan teljes útzár bevezetése is sor kerül. A főúton naponta 17470 egységjármű közlekedik, ebből 888 teherautó. Ehhez hasonló forgalmat kell majd szükség esetén elvezetnie a 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő útnak”- hangsúlyozták.

ALAPPROJEKTNEK MINŐSÜL A FEJLESZTÉS

Azt is kiemelték, hogy a mellékút felújítás előtt nem rendelkezett olyan műszaki paraméterekkel, hogy naponta az ilyen megnövekedett arányú, főleg teherautó forgalom biztonságos és komfortos áthaladását biztosítsa, mivel nem ekkora terhelésre volt méretezve a szakasz. Ezért még a 47-es főút fejlesztése előtt döntöttek arról, hogy a mellékút komplex felújítása elengedhetetlen ahhoz, hogy ez a szakasz hivatalos terelőút lehessen és a lehető legkisebb mértékű kerülővel számoljanak a térségben közlekedők és a teherautósok, vagyis ez a beruházás a főút fejlesztéséhez tartozó alprojektnek minősül.

ERRE TERELIK MAJD A FORGALMAT

“Tekintettel arra, hogy a mellékút térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta, ez pedig a pályaszerkezet deformációját is okozhatja, ezért a meglévő pályaszerkezetet teljes elbontják, új pályaszerkezet épül, arra terítik az új aszfaltrétegeket. A szakemberek célja így az volt, hogy hosszú távon, a terelés alatt és után is megfelelő állapotú utat használhassanak az autósok. Az útszakasz térségben betöltött jövőbeni funkciója mellett fontos kiemelni, hogy ez az út szolgálja a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet megközelítését is” – tette hozzá a Magyar Közút.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb