Közélet

Reagált a Kormányhivatal a Wesley-iskola megszüntetése kapcsán, de megszólaltak az érintett szülők is, akik szerint két héttel a tanév kezdete után is van olyan speciális igényű diák, akinek nincs helye

,,Mi nem rendelkezünk a szükséges szaktudással, nincs gyógypedagógus végzettségünk, mégis nekünk kellene foglalkoznunk az autista gyerekekkel a több száz másik diákunk mellett. Ez így se nekünk, se a diákjainknak, se szegény autista gyerekeknek nem lesz jó” – olvasható a Népszavához eljutott levélben, amelyet az egyik olyan iskola tanára írt, amit a kormányhivatalok arra jelöltek ki, hogy vegyék át az Iványi Gábor lelkész által vezetett Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség bezárt iskoláinak diákjait. Az állam néhány nappal a tanévkezdés előtt záratott be két budapesti és egy szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumot, működési engedélyüket visszavonták „tetemes tartozásokra” hivatkozva.

A Népszava cikke szerint a hátrányos helyzetű, SNI-s, vagyis sajátos nevelési igényű gyerekek számára állami intézményeket jelöltek ki. Több száz gyermek elhelyezését kellett megoldani, ám több iskola nem volt felkészülve SNI-s gyerekek fogadására – írja a lap. Információik szerint az egyik szegedi középiskola alapító okiratában az is szerepelt, hogy autista gyerekeket nem tudnak fogadni, a tankerületi központ azonban felmentést adott az iskoláknak az alapító okiratban leírtak alól, így annak ellenére is muszáj volt speciális igényű gyerekeket felvenniük, hogy nincsenek meg a szakszerű ellátásukhoz szükséges feltételeik.

ELKÜLÖNÍTVE HELYEZTÉK EL A WESLEY-S GYEREKEKET

Novákné Finta Csilla, a Szegeden megszüntetett Wesley-iskola szülői munkaközösségének vezetője arról beszélt a Népszavának, hogy az intézményben egy kis teremben elkülönítve helyezték el a wesley-s gyerekeket, a csengetési rendjük is más, hogy a szünetekben ne találkozzanak a többi diákkal. Elmondta azt is, Szegeden nem minden diákot sikerült helyben, városi iskolába beíratni, vannak, akiknek Bordányba, Deszkre, Ásotthalomra kell átjárniuk. Utóbbi helyen erdészeti iskolában kaptak helyet, bár nem akarnak erdészek lenni, és a speciális képzés miatt középiskolai tanulmányaikat újra kellett kezdeniük. Novákné szerint van olyan család, amelyik feladta a küzdelmet: számos iskolát jártak végig, mire rátaláltak a Wesleyre, gyermeküket korábban mindenhonnan kiközösítették, de mivel már elmúlt 16 éves, nem tanköteles. Most jó eséllyel érettségi nélkül kerül ki az oktatásból.

ÓRAREND NINCS, CSAK MEGŐRZÉS

,,Nekem is elmondta egy szülő, hogy a gimnazista fiát több másik wesley-s diákkal egy kis szobában zárták össze. Órarendjük nincs, csak megőrzés van.” – mondta. Rámutatott arra is, az autista gyerekek valóban nem tudják elviselni a magasabb létszámú osztályokat, de ez még nem jelenti azt, hogy teljesen el kell őket különíteni. A Wesleyben is együtt, integráltan tanulhattak iskolatársaikkal, a fejlesztésüknek ez fontos eleme – már ha biztosított a megfelelő környezet és szakértelem. Hangsúlyozta: ami most történik, senkinek – sem a gyerekeknek, sem a szülőknek, sem pedig a befogadó iskoláknak – nem jó.

A SZEGEDI TANKERÜLETI KÖZPONT IGAZGATÓJA MÁSKÉPP LÁTJA A DOLGOT

A Szegedi Tankerületi Központ igazgatója, Plesovszkiné Ujfaluczki Judit sokkal derűlátóbban látja a helyzetet, mint számos volt wesley-s szülő, diák és pedagógus. A Népszava megkeresésére azt írták, hogy a tankerületi központ iskolái biztosítják az SNI-s tanulók megfelelő, jogszabályokban előírt ellátását a szakértői papírjaik alapján, az iskola szakmai alapdokumentumában szereplő jogosultságuknak megfelelően. Azzal kapcsolatban, hogy az egyik iskolában a többi diáktól elkülönítve, egy kis teremben helyezték el az SNI-s, autista diákokat, azt írtak, a tanulókat a szülők kérése alapján helyezték el, az átvett tanulók osztályai együtt maradhattak, nyugodt, csendes, állandó környezetben tanulhatnak megszokott osztálytársaik társaságában. A tankerületi igazgató szerint a szülők nagyon hálásak, hogy a gimnázium a lehető legnyugodtabb környezetet biztosítja gyermekeik számára. Hozzátette: az SNI-s diákok érettségire való felkészítését középiskolai tanárok, a speciális fejlesztésüket erre szakosodott gyógypedagógus szakemberek végzik.

MEGKERESÉSÜNKRE REAGÁLT A CSONGRÁD-CSANÁD VÁRMEGYEI KORMÁNYHIVATAL AZ ÜGYBEN

Az ügyben érdeklődtünk a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatalnál, az alábbiakban az ő válaszukat közöljük:

“Az intézmény ellehetetlenülésének oka, hogy a fenntartó, vagyis a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) a Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium esetében 9,3 millió forintos tartozást halmozott fel az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. felé, ebből közel 7,5 millió forint hat hónapon túl fennálló adósság. Bár a tartozások miatt a helyzet egyértelműen fenntarthatatlan volt, az intézmény vezetői a szülőket nem tájékoztatták a kialakult helyzetről. Továbbá a MET a NAV 133.484.445 Ft adótartozást halmozott fel, amelyből 47.929.097 Ft összeg 6 hónapon túli tartozásnak minősül.

A fenntartó már júliusban arról nyilatkozott a nyilvánosságnak, hogy fizetésképtelen állapot állt be, amelynek következtében a saját dolgozói fizetését sem tudta kigazdálkodni az intézmény. A Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal a Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium ellenőrzésére 2024. július 24-én indított hivatalból eljárást. A feltárt súlyos jogszabálysértés következtében a kormányhivatalnak nem volt mérlegelési joga, az intézményt törölni kellett a működési engedéllyel rendelkező köznevelési intézmények nyilvántartásából.

Az intézményben jelentős számú sajátos nevelési igényű és autista gyermek tanult, akiknek az elhelyezését a körzetes iskolák, valamint a Szegedi Eötvös József Gimnázium és Általános Iskola vállalta. A speciális igényű gyermekek fogadását az intézmény – a tankerületi központ tájékoztatása szerint a szülők kérésére – külön épületben, csengetési renddel, kis létszámú osztályokkal szervezte meg, illetve az iskola több korábbi tanár átvételét is vállalta. Az állami intézmények nyitva állnak minden gyerek előtt, így minden gyermek, aki el akart helyezkedni, el tudott. Az eljárás során a szülők mindvégig élhettek a szabad iskolaválasztás jogával” – írta megkeresésünkre válaszlevelében a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb