Mindenmás

Hamis kedvezmények, kényszerített „játékok”, hiányzó és félrevezető információk – nekimennek a Temunak, uniós eljárás indult

Összehangolt európai fellépés várható a Temuval szemben. A GVH szerint a magyar hatóság elsőként lépett az európai versenyhatóságok közül, de most az EU is felszólítja őket, hogy hozza összhangba kereskedelmi gyakorlatait a vonatkozó uniós szabályozásokkal.

Az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat, köztük a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) és az Európai Bizottság a fogyasztók védelme érdekében komoly lépésre szánta el magát a Temuval szemben. A közös fellépésen keresztül Európa fogyasztóvédelmi hatóságai rákényszeríthetik a kínai alapítású online piactér üzemeltetőjét arra, hogy hozza összhangban kereskedelmi gyakorlatait a vonatkozó uniós szabályozásokkal. A GVH az európai versenyhatóságok közül elsőként már idén márciusban versenyfelügyeleti eljárást indított a Temuval szemben – olvasható a versenyhatóság közleményében.

BIZTONSÁGOS ÉS MEGBÍZHATÓ ONLINE KÖRNYEZETET AKARNAK

Egy európai szinten összehangolt vizsgálatot követően a CPC-hálózat és az Európai Bizottság értesítette a Temut az online piactér számos olyan gyakorlatáról, amely a hálózat értékelése szerint sérti az Európai Unió fogyasztóvédelmi jogszabályait. A hálózat felszólította a Temut, hogy hozza összhangba ezen kérdéses gyakorlatait a releváns közösségi fogyasztóvédelmi szabályokkal. Céljuk egy olyan biztonságos és megbízható online környezet biztosítása, amellyel az európai fogyasztók jogait maradéktalanul és határozottam megvédik.

TRÜKKÖZIK A TEMU, EZ NEM TETSZIK AZ EU-NAK

A CPC-hálózat többféle problémás gyakorlatot azonosított a Temu online platformon, amelyek sérthetik az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat. Mutatjuk, melyek ezek:

  • Hamis kedvezmények: Annak a hamis benyomásnak a keltése, hogy a termékeket kedvezménnyel lehet megvásárolni, azonban mégsem érvényesíthető a beígért kedvezmény.
  • Pszichés nyomásgyakorlás: A fogyasztók nyomás alá helyezése a vásárlás befejezése érdekében olyan taktikákkal, mint például a korlátozott termékkészletre vonatkozó hamis állítások vagy hamis vásárlási határidők.
  • Kényszerített „játékok”: A fogyasztókat egy „pörgessük meg a szerencsekereket” játékra kényszerítik, hogy hozzáférjenek az online piactérhez, miközben elrejtik a játék jutalmához kapcsolódó használati feltételekről szóló lényeges információkat.
  • Hiányzó és félrevezető információk: Hiányos és helytelen információk megjelenítése a fogyasztóknak az áruk visszaküldésére és a visszatérítésre vonatkozó törvényes jogaikról. A Temu továbbá elmulasztja előre tájékoztatni a fogyasztókat arról, hogy megrendelésüknek el kell érnie egy bizonyos minimális értéket, mielőtt befejezhetnék a vásárlást.
  • Hamis értékelések: A fogyasztók nem kapnak megfelelő tájékoztatást arról, hogy a Temu hogyan biztosítja a weboldalán közzétett vélemények hitelességét.
  • Rejtett elérhetőségek: Releváns információk elhallgatása arról, hogy a fogyasztók kérdéseikkel vagy panaszaikkal, hogy tudnak könnyen kapcsolatba lépni a Temu ügyfélszolgálatával.

EGY HÓNAPJUK VAN VÁLASZOLNI

A CPC-hálózat tájékoztatást kért a Temutól annak értékelése érdekében, hogy a vállalat megfelel-e az uniós fogyasztóvédelmi jog szerinti további kötelezettségeinek. Ezek közé tartozik azon kötelezettsége, miszerint a fogyasztókat egyértelműen tájékoztatni kell arról, hogy a termék eladója kereskedő-e, vagy sem,

  • biztosítani kell, hogy a termékrangsorokat, értékeléseket és minősítéseket ne mutassák be a fogyasztók számára félrevezető módon,
  • biztosítani kell, hogy az árcsökkentéseket bejelentik és helyesen számolják ki,
  • és biztosítani kell, hogy a környezetvédelmi állítások pontosak és megalapozottak legyenek.

A Temu-nak egy hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon az európai fogyasztóvédelmi hálózat megállapításaira, és kötelezettségvállalásokat javasoljon arra vonatkozóan, hogy miként fogja kezelni a feltárt fogyasztóvédelmi jogi problémákat. Amennyiben a Temu nem foglalkozik a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat által felvetett aggályokkal, a nemzeti hatóságok végrehajtási intézkedéseket hozhatnak a megfelelés biztosítása érdekében – írja a 24.hu.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb