Szegeden gyárat épít a BYD, közben a szakszervezet szerint hamarosan négy autóipari cégnél is leépítések lesznek Magyarországon
Miközben Szegeden nagy léptekben halad a BYD gyárának építése, addig a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnökének információi szerint hamarosan négy járműipari beszállító multicégnél jelentenek be csoportos létszámcsökkentést – László Zoltán erről a 24.hu-nak beszélt. Az alelnök nem nevezte meg, melyik cégekről van szó, mert még tartanak az egyeztetések a vállalatokkal, de azt mondta, információi szerint az egyik cégnél 60 embert terveznek elbocsátani, a többi cégnél létszámcsökkentésről döntöttek.
A szakszervezeti vezető szerint már elindult a bújtatott létszámleépítés, például úgy, hogy a munkaadók váratlanul munkaalkalmassági orvosi vizsgálatot rendelnek el, amik szigorúbbak, mint korábban voltak, így több dolgozót alkalmatlanná nyilvánítanak és felmondanak nekik.
EGY NAP ALATT 60 DOLGOZÓNAK MONDTAK FEL
László Zoltán szerint van olyan cég, ahol egy nap alatt 60 dolgozónak mondtak fel emiatt. Egy másik gyakorlat az, hogy olyan vétségekért rúgnak ki embereket, amiket korábban tolerált a cég, például hogy beviszik a dolgozók a mobiljukat a gyártási területre. Az alelnök szerint ezek a gyakorlatok már az egész magyar autóipari szektorban elterjedtek, a szakszervezet becslése szerint a munkavállalók 7-8 százalékát érinthették ilyen lépések.
VAN, AHOL AKKOR IS MEGTARTJÁK A DOLGOZÓKAT, AHOL NINCS ELÉG MEGRENDELÉS
Az ilyen bújtatott lépések mellett egyre gyakoribb a házon belüli munkanélküliség, vagyis hogy a gyárak kihasználatlan kapacitásokkal működnek, pihentetik a dolgozókat, akkor is megtartják a létszámot, ha nincs elég megrendelés. A külföldi anyacégek viszont már nem sokáig tolerálják azt, hogy a magyar leányvállalataik a szükségesnél nagyobb létszámot tartsanak fenn. László Zoltán úgy tudja, az alacsonyabb megrendelések miatt az autóipari gyárakban a téli leállás is tovább tart majd, mint az elmúlt pár évben: december 10. után több cég is szabadságra küldi a dolgozókat, vagy előrehozott karbantartásokat, átépítéseket jelentenek be.
HOSSZABB TÉLI LEÁLLÁS
A portál megkérdezte a terveiről a győri Audit és a kecskeméti Mercedest. Az Audi azt közölte, hogy a gyártást nem érintik az anyacég Volkswagen problémái, de a nyugdíjazás vagy megszűnő feladatok miatti üresedéseket nem töltik fel, és az adminisztratív dolgozóknál is „karcsúsítás” lesz. A Mercedes azt közölte, hogy december 18. és január 20. között leáll majd a termelés a kecskeméti gyárban. Legutóbb egy hónapos téli leállás 2021-ben, a koronavírus-járvány idején volt egyébként – írja a Telex.