Közélet

Plug-in hibrideket is gyártani fog majd Szegeden a BYD, így játszanák ki az EU-s büntetővámokat

Stratégiát váltottak a nagy kínai autógyártók az elektromos autóik adminisztratív kiszorítását követően. Az Európában amúgy is kelendő hibridek választékát bővítik majd saját, kínai modelljeikkel, kiélezve az árversenyt ebben a ma még extra vám nélküli szegmensben. Mint kiderült, ebből a BYD sem marad ki a tervek szerint, ugyanis a hírek szerint plug-in hibrideket is gyártani fognak majd Szegeden.

Gőzerővel készülnek a kínai autógyártók az Európai Unió által novemberben öt évre „véglegesített”, 35,3 százalékig terjedő büntetővámok legális megkerülésére, s ehhez nem is kell nagyon sokat gondolkodniuk, mivel a megoldás kézenfekvő. Tehát a karosszéria marad, a hajtás viszont változik: elektromos (BEV) helyett tölthető hibridre (PHEV) és klasszikus hibridre (HEV) válthatnak, mert azokat

  • csak a tízszázalékos alapvám sújtja,
  • keresletük is markáns,
  • versenyképesek
  • és jól lehet rajtuk keresni.

A váltás jelei már látszanak, egyre több kínai tervezi a hibrid modellek gyártásának felfuttatását az elektromosok rovására – írja a Világgazdaság

VEGYES ÜZEMBEN, AKÁR KÉTEZER KILOMÉTER

Ez figyelhető meg az új generációs járművek piacvezetőjénél, a Szegeden óriásgyárát 2025 második félévében megnyitó BYD-nél, továbbá a Kína legnagyobb járműgyártójának számító SAIC-nál, a Cherynél és a Niónál is.  Utóbbi például múlt hónap elején jelentette be, hogy kifejezetten az európai piacra gyárt majd 2026-tól hibrideket, noha semmilyen ilyen technológiával nem rendelkezik egyelőre. Sajtóértesülések szerint meghosszabbított hatótávolságú hibrideket (EREV) küldenének Európába az új, Firefly márkájuk révén. Ez a Kínában egyre népszerűbb kategória azokat az elektromos autókat takarja, amelyekben a villanymotorhoz az áramot – szükség esetén – benzines generátor állítja elő, így ezekkel vegyes üzemben akár kétezer kilométert is lehet autókázni az akku és a benzintank egyszeri feltöltésével. 

OLCSÓBB LEHET, HA SZEGEDEN GYÁRTJÁK

A lap szerint a BYD a Seal U DM-i plug-in hibrid SUV-modelljével egyszerre dobott kesztyűt a Volkswagennek és a Toyotának. A modell alapára 35 900 euró, 700 euróval olcsóbb, mint a VW legkelendőbb PHEV modellje, a Tiguan, és 10 százalékkal olcsóbb, mint a Toyota C-HR PHEV – és mutatóiban se rosszabb náluk. Sőt, lehet még olcsóbb is, ha itt gyártják majd Szegeden. A China Auto News információi szerint ugyanis a BYD a szegedi óriásüzemében a villanyautók mellett plug-in hibrideket is gyártani fog majd.

NAGYOBB NÖVEKEDÉSI POTENCIÁL

“A hibrid szegmensben eleve nagyobb növekedési potenciál rejlik, ezt kihasználhatják a kínai autógyártók, ha megfizethető, a költségérzékeny fogyasztók számára vonzó modelleket hoznak Európába” – összegzett Yale Zhang, az Automotive Foresight ügyvezető igazgatója. Bár a Kínából érkező export növekedése intenzív árversenyt indíthat el az európai hibridjárműpiacon, egyes szakértők szerint a kínai cégek valószínűleg óvatosabban fognak eljárni, mert attól tartanak, hogy a végén újabb uniós büntetővámokat sóznak a nyakukba. Zhang szerint ha például a BYD 20 ezer eurós áron viszi Európába a Qin Plus PHEV szedánját, azzal biztos, hogy újabb földrengést váltana ki az autópiacon – és azt a brüsszeli szeizmológiai obszervatóriumban is érzékelni fogják.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb