Közélet

99 évre magánkézbe adná a kormány az ország legnagyobb pályaudvarait, köztük a szegedit is

A kormány 99 évre magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását, de ezzel nem csak a fővárosi pályaudvarok kerülnének magánkézbe, hanem többek között a szegedi is. Lázár János a televízióban magyarázta a terveket, tegnapi kritikája után Vitézy Dávid most Facebook-posztban állt ki a tervezet ellen.

A kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 99 évre magánkézbe adná a főbb pályaudvarok ingatlanhasznosítását. Január végén zárul is a pályázat, és tavaszra már ki is szerződnék 2025-től 2124-ig az összes budapesti pályaudvar ingatlanait és környezetüket, valamint a vidéki pályaudvarokat.

A pályázati kiírás 99 évre magánkézbe adná:

  • A Nyugati pályaudvar teljes történeti csarnokát és a Podmaniczky utca menti sávot a Dózsa György útig.
  • A Keleti pályaudvar teljes történelmi csarnokát és Kerepesi útig tartó területét, beleértve a Verseny utca melletti kocsijavító műhely területét is.
  • A Déli pályaudvar teljes területét és a Mészáros utca menti területeket, minden vasútüzemi területet a Hegyalja út és a Krisztina körút között.
  • A Kelenföldi pályaudvar teljes területét, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, rendkívül értékes fejlesztési területeket.
  • A Debreceni pályaudvart és környékét.
  • A Szegedi pályaudvart és környékét.
  • Valamint több kis- és közepes méretű állomást.

Telex beszámolója szerint Lázár ezzel kapcsolatban az ATV-ben arról beszélt, a pályázattal úgy akarnak magántőkét bevonni, hogy egy „win-win szituáció alakuljon ki”. A pályaudvarok közvagyon jellege szerinte így is megmaradna, az ingatlanokat ugyanis nem adnák el, hanem közös cégeket alapítanának a befektetőkkel, „így hazudik, aki privatizációról beszél”.

Lázár emelett azt ígérte, hogy a pályáztatással kapcsolatban az összes érintett önkormányzattal és a fővárossal is tárgyalni fog.

Hozzátette, azt szeretné, ha az összes pályaudvaron történne valami, ennek érdekében kereskedelmi funkciókkal akarja megtölteni a kihasználatlan területeket, így a budapesti pályaudvarok után Debrecen és Győr, és Szeged is sorra kerülne, majd az összes vasútállomásnál bevonnák a magántőkét.

VITÉZY SZERINT CSAK EGY “WIN” VAN

Vitézy most Lázár János hétfő esti televíziós szereplése után is megszólalt. “Ha nem olvastam volna a mindössze 7 oldalas pályázati kiírást, és nem ismerném Lázár Jánost, még talán el is hinném, amit az Egyenes beszédben mondott a budapesti pályaudvarok kiárusításáról. Miszerint ez itt “win-win szituáció”, és majd mindenki jól jár a pályaudvarok 99 éves hasznosításával, ami amúgy az ő “ötlete” volt, és a magántőke bevonása ez” – írja a volt közlekedési államtitkár.

Vitézy szerint a tervben azonban csak egy “win” van: a magánbefektetőké, akik majd 99 évre megkapják az ország legforgalmasabb és legértékesebb pályaudvarait és mögöttük 89 hektárnyi értékes városi területet ellenérték, tehát egyszeri vételár vagy bérleti díj nélkül, bármiféle az utasok számára a körülményeket javító fejlesztési elvárás, előírás vagy garancia nélkül, bármiféle városfejlesztési vagy vasútfejlesztési terv rögzítése nélkül. Hozzátette: a végén 99 év alatt annyit fognak keresni a kártérítéseken, mikor az állam fejleszteni akarja a vasutat és valamit módosítani a pályaudvarain, mint magán az ingatlanfejlesztésen.

“Ez a budapesti állami vagyon végkiárusítása, nem az államnak és a magántőkének kölcsönösen előnyös közös hasznosítás ilyen feltételek mellett” – fogalmaz Vitézy. Hangsúlyozta, hogy ami Bécsben történt, az szöges ellentéte annak, amit itt most Magyarországon Lázár Jánosék csinálnak:

  • Ausztriában a szövetségi államvasút és Bécs városa közösen tervezte meg a városfejlesztés minden részletét a közérdek által vezérelten: vasútfejlesztés, megfizethető lakások, új városközpont és park.
  • Egyesével a konkrét tervekre vontak be befektetőt, például a pályaudvar közpénzből megépült kereskedelmi helységeinek működtetésére egy üzemeltetőt, aki bérleti díjat fizet. A konkrét kiszabályozott telkekre egy-egy hotelt vagy lakóházat építő vevőt, aki azt és oda építette, ami a városnak kellett.

A SZABADRABLÁS NEM UGYANAZ, MINT A KÖZÉRDEK ÁLTAL VEZÉRELT VÁROSFEJLESZTÉS

A szabadrablás nem ugyanaz, mint a város és lakói számára a hasznokat maximalizáló, átgondolt és közérdek által vezérelt városfejlesztés. “Egyszerű példával élve: ha van egy lakásom, nem adom oda valakinek 99 évre bérleti díj nélkül úgy, hogy még a konyha felújítását se vállalja be biztosra ez idő alatt. Lázár János erre készül most az ország legértékesebb és legfontosabb pályaudvaraival – büszkén el is mondja a tv-ben” – zárta gondolatait Vitézy.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb