Megvan, ki pályázott a szegedi pályaudvar fejlesztésére! A legkapósabb a Déli pályaudvar volt, viszont a siófokiban senki sem látott fantáziát
Garancsi István és Somlai Bálint mellett többek között török építőipari vállalkozások is jelentkeztek a MÁV által meghirdetett állomásfelújítási pályázatra. A legtöbb ajánlat a Déli pályaudvarra érkezett, információk szerint a siófoki pályaudvarban senki sem látott fantáziát, a Nyugatira a terézvárosi önkormányzat is pályázott, míg a szegedire a Raw Development Kft. csapna le.
Mint megírtuk, a kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 99 évre magánkézbe adná a főbb pályaudvarok ingatlanhasznosítását. Január végén zárult a pályázat, és tavaszra már ki is szerződnék 2025-től 2124-ig az összes budapesti pályaudvar ingatlanait és környezetüket, valamint a vidéki pályaudvarokat, köztük a szegedit is.
LEHET MÉG FEJLESZTENI A PÁLYAUDVART
Lázár János szerint attól, hogy nem is olyan rég lett felújítva, még lehet bővíteni és fejleszteni a szegedi pályaudvart. Sőt, kell is, mert vajdasági magyarok is fognak dolgozni a BYD-gyárban. Az építési és közlekedési minisztert a január 8-ai, szerdai Közlekedésinfón a Magyar Hang kérdezte a szegedi pályaudvarról, és annak felújításáról. Lázár szerint nincs teljesen kész a pályaudvar, de lehet még bővíteni és fejleszteni.
JANUÁR VÉGÉIG LEHETETT PÁLYÁZNI
A MÁV november 29-én hirdette meg a honlapján állomásfelújítási programját. Az állami vasúttársaság olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várta, akik az ingatlanok egy részének korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserében vállalják az adott állomásépület megújítását a környezetével együtt. A MÁV programjára január 31-ig lehetett pályázni. A Szabad Európa információi szerint a siófoki pályaudvarra egy ajánlat sem érkezett, ezzel szemben a fővárosban található Déli pályaudvarra már sokkal nagyobb volt az érdeklődés: a Szeivolt Éptech Kft., a Market Asset Management Zrt., a Wing Zrt. és a Raw Development Kft. adott be pályázatot. A lap azt írja, hogy a Szeivolt Éptech Kft. nemcsak a Délire, hanem a Keleti pályaudvarra is adott ajánlatot.
A RAW DEVELOPMENT KFT. PÁLYÁZOTT A SZEGEDI PÁLYAUDVARRA
A Raw Development Kft. a Déli mellett a Kelenföldi, a győri és a szegedi pályaudvarra is pályázott. A céget a piacon Matolcsy György köre érdekeltségeként emlegetik, mivel a társaság újította fel Magyar Nemzeti Bank (MNB) székházát 55 milliárd forintért és az MNB-hez tartozó Széll Kálmán téri Postapalotát 32 milliárd forintért. Korábban a 24.hu közölt részletes összeállítást róluk, amelyben azt írták: a vállalkozás felfutása legnagyobbrészt az MNB, illetve a jegybankhoz közeli cégek, alapítványok megbízásainak volt köszönhető, és „ebből a körből érkezett az a két, méreteiben igazán grandiózus üzlet is, amely az építőipar nagypályásai közé emelte a Raw Developmentet”.
A Szabad Európa szerint a Raw Somlai Bálint tulajdona, aki Matolcsy György fiának, Matolcsy Ádámnak a barátja. A 2014-ben alapított Raw felfutása az elmúlt években történt. Az OPTEN céginformációs rendszerének adatai szerint 2023-ban 41,6 milliárdos bevétellel számolhattak 5,3 milliárdos nyereség mellett. Érdekesség, hogy a tulajdonos jellemzően nem veszi ki a profitot a vállalkozásból, így a Raw saját tőkéje négy év alatt (2020–2023 között) kétmilliárdról 25,4 milliárd forintra nőtt.
KÖZEL 50 ÖTLET ÉRKEZETT A MÁV-HOZ
Hegyi Zsolt a MÁV vezérigazgatója február 1-én a Facebookon azt írta, hogy „alaposan megmozgattuk az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozók fantáziáját”. Elmondása szerint a pályázati határidőig országszerte, a három kategóriában 62 helyszínre több mint 49 fejlesztési ötlet érkezett a MÁV-csoport címére. A szám azért nem végleges, mert a program helyi szintje nem zárult le: a kisebb települések állomásépületei esetében folyamatosan – tehát a január 31-i határidőt követően is – lehet még pályázni. „Különösen örömteli, hogy 8 esetben önkormányzatok részéről is kaptunk pályázati anyagot” – írta a MÁV-vezér.
Hegyi Zsolt szerint a fejlesztési ötletek is színes és széles skálán mozognak: a turisztikai célú hasznosítástól az összetett szolgáltatásokat kínáló helyi szolgáltatóközpont létrehozásán át egészen a kompakt városközpont funkció kialakításáig terjednek. A MÁV február 28-ig értékeli a pályázatokat, és a tervek szerint április 30-ig a nyertes pályázókkal a szerződést is aláírja.