Fájnak a magas uniós vámok: hamarabb kezdheti meg a gyártást a BYD, az év végén gurulhatnak le az első autók a szegedi gyár futószalagjáról

Egy évvel ezelőtt, 2024 februárjában kezdődött el a szegedi e-autógyár építésének előkészítése. A 300 hektáron épülő üzemhez a következő három évben legalább négymillió tonna ömlesztett áru fog érkezni vasúton a dél-alföldi városba. Sajtóinformációk szerint a gigaberuházás elérheti az 5 milliárd eurót, és 8-10 ezer munkahelyet teremt. Hírek szerint a BYD szegedi gyára a tervezettnél két-három hónappal hamarabb kezdheti meg a gyártást.
A BYD európai vezetője, Stella Li nemrég a Capital üzleti magazinnak még úgy nyilatkozott, hogy a szegedi gyár csak 2025 legvégén kezdi meg a gyártást. Az Automotive News Europe azonban tudni véli, hogy a magyar e-autógyár már korábban, októberben megkezdheti a működést.
AZ ÉV VÉGÉN GURULHATNAK LE AZ ELSŐ AUTÓK
Az építési munkálatok gőzerővel folynak, de az optimista forgatókönyv szerint is leghamarabb az év legvégén gurulhatnak le az első autók a szegedi gyár futószalagjáról. Az Automotive News Europe szerint a sietség érthető, ugyanis a BYD a szállítási költségek mellett 30 százalékos vámot fizet – az Európai Unión kívülről importált – autóira. A szegedi üzemben összeszerelt autók mentesülnek majd a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetett uniós vámok alól.
BESZÁLLÍTÓI LÁNC
A portál szerint a BYD készülő magyar, valamint török gyáraihoz egy európai beszállítói láncot is ki akar építeni. A szakportál szerint az autógyár vezetése február 20. és 21. között 300 olasz beszállítóval fog találkozni Torinóban. Ezek a cégek látják majd el az új magyar és török üzemet. A BYD Kínában az alkatrészek 70 százalékát házon belül gyártja, de Európában eleinte nem lesz ehhez megfelelő kapacitása.
HAZÁNK LEGNAGYOBB BERUHÁZÁSA
Az Index azt írja, hogy jelenleg Magyarország legnagyobb ipari beruházása zajlik a Tisza-parti városban. A BYD 8-10 ezer munkahelyet teremt a régióban. A tervezés során Szeged és Hódmezővásárhely mellett Makóról, valamint a Vajdaságból is várnak munkavállalókat. Botka László többször megerősítette, hogy külföldi munkások is érkeznek majd dolgozni a gyárba. Az e-autógyár közvetlenül az ELI-ALPS lézeres kutatóintézet, valamint a Science Park mellett építkezik. Sajtóértesülések szerint a beruházás összege eléri az 5 milliárd eurót. Szegeden összesen 12 modellel terveznek: a Dolphin és az Atto 3 lesz az első két autó, amit gyártani fognak.
Már munkatársakat is keresnek, erről itt írtunk: