Egy 120 ezer lakosú város árama és egy 50 ezres város vize kell a BYD-gyárnak – naponta 175 kamionnal viszik majd a készárut

Hónapok óta zajlik a BYD gyár építése Szegeden, a kormányhivatal pedig nemrég állította ki a környezethasználati engedélyt, amiben elképesztő számok vannak. Az Átlátszó arról ír, hogy a dokumentum szerint a kínai autógyár vízfelhasználása annyi lesz, mint egy 50 ezres kisvárosé, de áramból és földgázból is rengeteget fogyaszt majd.
A lap szerint a kínai autógyár környezethasználati engedélyéből az is kiderül, hogy mennyi oldószert terveznek használni, és mennyi autó hagyná el a gyárat közúton, illetve mennyi akkumulátort terveznek a helyszínen tárolni.
ANNYI VIZET HASZNÁLNAK MAJD, MINT EGY 50 EZRES KISVÁROS
Kiemelték, hogy bár az építkezés már hónapok óta zajlik, az illetékes Csongrád megyei kormányhivatal csak nemrégiben, 2025. február 10-én állította ki a BYD-gyár környezethasználati engedélyét. Mint kiderült,
- a telephely összes napi vízigénye 6.995,79 m3/nap, melyből a szociális vízigény 1.694,5 m3/nap, valamint a technológiai üzemegységek összes vízigénye 5.301,29 m3/nap,
- a vízfelhasználás volumene a tervezett 250 nap/év üzemidővel számolva, illetve a munkásszállók és az étkezde esetében 365 nap/év működési időt figyelembe véve összesen 1.811.381,0 m3/év, ebből 486.058,5 m3/év szociális és 1.325.322,5 m3/év technológiai víz.
Az Átlátszó szerint a KSH adataival számolva ez a vízmennyiség, ami az engedély szerint a BYD-nak kelleni fog, egy közel 50 ezres kisváros vízfelhasználásával egyenlő.
ÁRAMBÓL IS KELL, NEM IS KEVÉS
Az Átlátszó kiemelte, hogy a víz mellett persze áram is kell a gyárnak, nem kevés. A környezetvédelmi engedély szerint 283,4 millió kWh/év lesz az üzem villamosenergia felhasználása. Ez a KSH adatai alapján egy közel 120 ezer lakosú kisváros energiafogyasztásának felel meg. A kormányhivatali dokumentban emellett az is szerepel, hogy a szegedi gyár évi 25,7 millió m3 földgázt fog fogyasztani. Ez a KSH adatai szerint egy 31 ezres kisváros gázfogyasztásával egyenlő.
AKKUMULÁTORTÁROLÓ IS LESZ
Mint kiderült, összesen 15 épületből fog állni a BYD szegedi üzeme, mindegyikben más-más tevékenység zajlik majd. Az egyik épület például egy 50 ezer négyzetméter alapterületű, 16 méter magas akkumulátortároló lesz a környezetvédelmi engedély alapján. A dokumentum szerint „a lítium-ion akkumulátorcsomagokat Kínából tengeren, majd közúton szállítják készen a gyár akkumulátor-kirakodó platformjára. A keletkezett veszélyes hulladékot egy megfelelő engedéllyel rendelkező harmadik fél fogja elszállítani és újrahasznosítani. A gyárban hozzávetőlegesen 155.000 tonna speciális kezelés nélkül újrahasznosítható hulladék keletkezik majd évente, valamint 7.153 tonna veszélyes hulladék.
KAMIONOK SZÁLLÍTJÁK MAJD A KÉSZÁRUT
A megnövekvő forgalomról azt írják, hogy a készárut kamionokon viszik nyugati irányba az 5. számú főúton az M43-as autópálya irányába. A gyár által generált pluszforgalmat jól mutatják azok a számok, amelyek a környezethasználati engedélyben szerepelnek. Eszerint, a gyárból kiszállított autó-mennyiség körülbelül 30 000 jármű lesz havonta, vagyis körülbelül 1 400 jármű naponta. A közúti járműszállító kamionok maximum 8 járművet tudnak szállítani, vagyis naponta körülbelül 175 kiszállítás történik majd. A vasúti kiszállítás a jövőbeni tervek között szerepel, a kiszállítandó mennyiség 50 %-át lefedő vasúti teherpályaudvart a tervek szerint 2027-ben helyezik üzembe.