Közélet

Kilőttek a lakásárak a BYD miatt, de az eladásra felkínált szegedi ingatlanok nagy része túlárazott

Kilőttek az ingatlanárak a kínai e-autógyár miatt Szegeden. Szakértők szerint az eladásra felkínált szegedi ingatlanok nagy része túlárazott, és nem lehet meggyőzni a tulajdonosokat, hogy igazítsanak az irányárakon. Emiatt sokan a Szegedhez közeli kisvárosokat fogják választani.

Az Indexnek nyilatkozó szakértők szerint inkább hűteni kellene a piacot, mert sok esetben irreálisak az elvárások. Jelenleg Szegeden a panellakások a reneszánszukat élik, az e-autógyár építésének hírére pedig az ipari ingatlanok ára két és félszeresére emelkedett. Az egyre inkább megfizethetetlen árak miatt az otthont keresők és a cégek is várhatóan a Szegedhez közeli kisvárosokat fogják választani.

A BAB IS HÚS LETT, TÚLÁRAZOTTAK LETTEK A LAKÁSOK

„2023 decemberében, miután bejelentették a BYD szegedi gyárának építését, sok helyi ingatlantulajdonos gondolta azt, hogy beköszöntött a Kánaán, mostantól egyik pillanatról a másikra már a bab is hús, azaz a piaci valóságtól elrugaszkodva kezdte el hirdetni lakását, illetve házát” – nyilatkozta az Indexnek Bozsó Bence szegedi ingatlanszakértő, aki hozzátette, hogy az eladásra felkínált szegedi ingatlanok nagy része túlárazott, és nem lehet meggyőzni a tulajdonosokat, hogy igazítsanak az irányárakon.

Az ingatlanszakértő szerint nonszensz, hogy Szegeden egy új építésű, kulcsrakész, hőszivattyúval ellátott ingatlan négyzetméterára bruttó 1,2-1,5 millió forint, míg egy, a hetvenes években épült panellakásé 900 ezer forint.

ROBBANÁST HOZOTT A BYD

Az Index azt írja, hogy a helyi ingatlanosok szerint 2023-ban stagnált a szegedi ingatlanpiac, a nyári hónapokban pedig teljesen leállt. A CSOK kivezetésének a híre kissé felélénkítette az ingatlanpiacot, de a robbanást a BYD e-autógyár bejelentése hozta el. Bátyiné Mester Zsuzsanna ingatlanszakértő szerint a panel az ingatlanpiac egyértelmű nyertese, ugyanakkor a családi ház a vesztese, mert a kertes ház iránti kereslet nem növekedett. Mint mondotta: Szegeden 100 milliónál drágább házakat nehéz értékesíteni.

A HASZNÁLT LAKÁSOKÉRT IS ELKÉRHETIK AZ 1 MILLIÓ FORINT KÖRÜLI NÉGYZETMÉTERÁRAT

A Duna House adatai szerint tavaly 2023-hoz képest 33 százalékkal több adásvétel zárult. Idén az új építésűek mellett már a felújított, használt lakásokért is elkérhetik az 1 millió forint körüli vételárat négyzetméterenként. A KSH Ingatlanadattár adatbázisából kiolvasható, hogy míg

  • 2015 és 2018 között átlagosan csaknem 3100 lakóingatlan cserélt gazdát évente Szegeden,
  • addig 2019-ben 17 százalékkal esett vissza a település lakásai és házai iránti kereslet,
  • a 2020-as és 2021-es év összesített eredményeihez képest negyedével csökkent az adásvételek száma Szegeden a 2022-es, 2023-as, passzívabb ingatlanpiaci időszak alatt,
  • a szegedi lakóingatlanok iránti érdeklődés 2024 januárjában 68 százalékkal volt magasabb, mint 2023 azonos időszakában.

A portál szerint 2024-ben a szegedi lakások hirdetési árai átlagosan 25 százalékkal drágultak, míg a házak irányárának áremelkedése 11 százalék volt.

JÓ LENNE, HA KIJÓZANODNA A PIAC

Bátyiné Mester Zsuzsanna szerint a magas árak miatt már sokan döntöttek úgy, hogy Szeged helyett Hódmezővásárhelyen vagy a környező településeken vásárolnak inkább megfizethetőbb otthont maguknak, de többször azt tapasztalhatták, hogy itt az eladók – érzékelve a keresletet – emeltek az irányárakon. Sok esetben azonban szegedi árszintet közelítő árakat lehet tapasztalni, miközben jóval kevesebb jó állapotú ingatlanból választhatnak az érdeklődők. 

“A szakma igyekszik hűteni a helyi piacot, mert sok ingatlantulajdonos irreális elvárasokat támaszt, gerjesztve ezzel a többi eladót. Volt olyan, aki a BYD-tól nem messze található ingatlanát 2 millió forintos négyzetméteráron kívánta értékesíteni. Azt remélte, hogy a gyárban dolgozó kínaiak majd megvásárolják a házát” – számolt be az ingatlanpiaci vadhajtásokról Bozsó Bence. Az Index által megkérdezett ingatlanszakértők szerint jó lenne, ha kijózanodna a szegedi piac. Emlékeztettek arra, hogy a BYD – kínai mintára – konténerekben mintegy 1450 vendégmunkást fog elszállásolni a gyár területén. A közép- és felső vezetőket pedig már kínai tulajdonban lévő, a belvároshoz közel fekvő lakóparkokban helyezik majd el.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb