- Hirdetés -undefined
- Hirdetés -undefined
KözéletSmart Szeged

Újabb központot hoz létre Magyarországon a BYD – megszólalt Stella Li, a kínai cég vezérigazgatója

- Hirdetés -undefined

Évi 300 ezer autó a cél a BYD szegedi gyárában, ahol még “képlékeny” a munkaerő összetétele, de már az idén elindulhat a termelés – nyilatkozta Stella Li, a BYD ügyvezető alelnöke, aki pénteken az autóipari trendekről, a BYD előtt álló lehetőségekről és kihívásokról és a szegedi BYD-üzemről beszélt egy háttérbeszélgetésen. Az 55 éves üzletasszony – aki a fent említett posztja mellett a BYD Americas és a BYD Europe vezérigazgatója is – szerint most még több, mint száz kínai cég gyárt autókat de közülük is csak “néhány maradhat”. Mint nyilatkozta, a szegedi gyár mellett egy másik egységet is létrehoznak az országban, az európai központjuk Budapesten lesz, ami többek között a kutatás-fejlesztésnek is otthont ad majd.

UTCAHOSSZAL VEZETNEK A HIBRID ÉS ELEKTROMOS AUTÓK PIACÁN

- Hirdetés -undefined

Miközben a nyugati autógyártók többségében szenvednek, a BYD tavaly 4,3 millió autót adott el, 41 százalékkal többet, mint 2023-ban, megelőzte Kínában a Volkswagent, ezzel Kína legnagyobb autógyártójává vált – nyilatkozta a Stella Li, a BYD ügyvezető alelnöke pénteken. Mint kifejtette, a globális piaci részesedésük 24 százalék volt a NEV-piacon (New Energy Vehicle, vagyis a hibrid és a tisztán elektromos autók), a sorban második gyártónak csupán 10 százalék a részesedése 1,8 millió autóval.

  • Ha a teljes eladásokat nézzük (amiben más gyártóknál a belsőégésű motoros járművek is benne vannak), akkor a BYD a világ 6. legnagyobb autógyártója volt 2024-ben, és ahogy a növekedési dinamikát látjuk, idén simán meg lehet az 5. vagy akár a 4. hely is.
  • A cég autóinak több mint 90%-a Kínában talált gazdára, közel tizedét, 417 ezer autót pedig már Kínán kívül adták el. Li szerint eddig a BYD Kínában lett nagy gyártó, és a nemzetközi hódítás még csak most kezdődik.
  • 2025-re 5-6 millió autó eladását tervezik, ami a General Motors és a Stellantis globális eladásaival vetekszik, és célul tűzték ki, hogy a külföldi értékesítést több mint 800 ezer járműre duplázzák.

A Portfolio szerint idén márciusban, vagyis egyetlen hónap alatt 377 ezer autót adott el a BYD, 25 százalékkal többet, mint egy éve, és ebből már 73 ezer autót külföldön értékesített, vagyis minden ötödik autó Kínán kívül talált gazdára. Az első negyedévben 1 millió autót adott el a BYD, 60 százalékkal többet, mint egy éve.

- Hirdetés -undefined

Az Egyesült Államokban nincs jelen a BYD a személyautóival, csak hasznonjárművekkel, például elektromos buszokkal. “Nagyon jól ismerjük az országot, de soha nem terveztük, hogy BYD autókat hozunk az USA-ba”

– mondta Li.

- Hirdetés -undefined

A brit piacon különösen nagy növekedési lehetőséget látnak, mivel az nyitott a kínai termékekre, de Latin-Amerika és Délkelet-Ázsia is ígéretes piacnak számít a kínai márkák iránti pozitív hozzáállás miatt. Ugyanakkor a BYD rövid távon nem tervezi belépését az Egyesült Államok és Kanada piacára a geopolitikai feszültségek és a magas vámok miatt.

SZEGED MELLETT MÉG KÉT HELYEN ÉPÜL EURÓPAI BYD-GYÁR

A nemzetközi terjeszkedés finanszírozásához a BYD nemrég 5,59 milliárd dollárt vont be új részvények kibocsátásával, a hongkongi tőkebevonás segíti a vállalat globális terveinek gyorsabb megvalósítását, mivel a kínai pénzügyi szabályozás nehezíti a források nemzetközi mozgatását, hiába van jó cash flowja Kínában a BYD-nak, azt csak nehézkesen és drágán tudja használni Kínán kívül.

A vállalat jelenleg gyárakat épít

  • Brazíliában,
  • Thaiföldön,
  • Indonéziában,
  • Törökországban
  • és Magyarországon.

Európában nagy tervei vannak a BYD-nak, épül a magyarországi gyár Szegeden, egy másik Törökországban, és már tervezik a harmadik üzemet is, amelynek a helyszínét még nem választották ki, de akár Németországban is lehet.

ÉVI 300 EZER AUTÓ A CÉL SZEGEDEN

Az európai üzemek egyik célja, hogy az itt gyártott autók után ne kelljen vámot fizetni, mint azokra az elektromos autókra, amiket Kínából exportálnak Európába. Fontos kérdés még az alkatrészellátás, a BYD úgy tervezi, hogy Kínából szerzi be a kulcsfontosságú alkatrészeket, miközben a gyártást helyben végzi a költségelőny megtartása érdekében. De a cég igyekszik európai beszállítókra támaszkodni, ezzel kapcsolatban a BYD nemrégiben megállapodást kötött az olasz Intergea céggel autóalkatrészek forgalmazására.

“Több beszállítói konferenciát tartottunk már Európában, például Budapesten, Ausztriában és Olaszországban, de lesz még Németországban és Franciaországban is, ott ösztönözzük a beszállítókat, hogy beszállítsanak alkatrészeket a BYD-nak”

– mondta az üzletasszony.

Stella Li arról is beszélt, hogy éppen gőzerővel építik a magyarországi üzemet, a szegedi gyár éves kapacitása az első fázisban éves szinten 150 ezer darab lesz, a második fázisban további 150 ezer darabos kapacitás jöhet majd létre. Mint magyarázta, az építkezés nagyon jól halad, ezért nagyon bizakodóak, hogy az év végén elkezdhetik a gyártást.

Hogy mi lesz a dolgozók összetétele az első időszakban, az még képlékeny, jövőre, a gyártás felfutásának évében látják meg majd, hogy mennyi kínai munkaerőre lesz szükség, annak fényében is, hogy a BYD-nak Törökországban is épül üzeme.

Az sem végleges még, hogy az autókhoz az alkatrészek mekkora része érkezhet Kínából vagy más országokból, de vannak olyan komponensek, amelyek biztosan Kínából jönnek majd, ilyenek például az akkucellák – idézte a vezető szavait az ExonomX.

A BYD alelnöke hozzátette, hogy Magyarországon is lesz K+F tevékenysége a BYD-nak, és az európai központ is itt lesz, de nem Szegeden, hanem Budapesten. A helyi fejlesztő csapatoknak az is a feladatuk, hogy az autókat a helyi igényekre szabják, erre Li példaként elmondta, hogy Európában az autók futóművének feszesebbnek, a klímának pedig erősebbnek kell lennie, mint Kínában.

Persze nemcsak gyártani, hanem értékesíteni is nagy volumenben fog a cég Európában, év végére 15 autószalonja lesz a BYD-nak Magyarországon, Európában pedig a szalonok száma eléri az ezret.

“FAKE NEWS” A TISZTESSÉGTELEN TÁMOGATÁSOK HÍRE

A szegedi üzemmel kapcsolatban a Portfolio rákérdezett, hogy mi a BYD álláspontja arról, hogy lapértesülések szerint az Európai Unió azt vizsgálja, hogy Kína nyújtott-e tisztességtelen támogatásokat a BYD magyarországi autógyárának. Erre Stella Li azt mondta, hogy

“fake news. Nem volt semmilyen vizsgálat.”

Arról, hogy mi jöhet középtávon az autóiparban, Stella Li történelmi analógiákat hozott: korábban sokan attól tartottak, hogy a japán autógyártók igáznak le mindenkit, de aztán csak néhány maradt közülük a piacon, aztán a koraiakról gondolták sokan, de azokból is csak kettő maradt, és hasonló lesz a helyzet a kínaiakkal is, most még rengeteg kínai cég gyárt autót, de közülük is csak néhány maradhat.

- Hirdetés -undefined
- Hirdetés -undefined- Hirdetés -undefined- Hirdetés -undefined- Hirdetés -undefined- Hirdetés -undefined- Hirdetés -undefined- Hirdetés -undefined- Hirdetés -undefined

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb