Áramszünet, káosz és törölt járatok – exkluzív beszámoló az egyik szegedi utazási irodától, akiknek sikerült hazahoznia az utasokat az elsötétült Lisszabonból

Történelmi áramszünet okozott káoszt Spanyolországban és Portugáliában. A hétfő délutáni kimaradások érintették a két országban a kommunikációt és a közlekedést, nem működtek bankautomaták és az ivóvízellátás is akadozott. Spanyolország repterein csupán egy-egy járat késésére hívták fel a figyelmet, míg Portugáliában arra kérték az utasokat, ne menjenek a repülőterekre. Szó szerint lekapcsolták a villanyt, ami az utazási irodáknak is fejtörést okozott. Mint megtudtuk, a szegedi Proko Travel egyik csoportja épp hazafelé tartott az Azori-szigetekről, amikor Lisszabonban egy szinte példátlan áramszünet következett be. A körülmények ellenére a csoport biztonságban hazatért – de a haza vezető út nem volt mindennapi.
VÁROSNÉZÉSEN VETTEK RÉSZT, DE DÉLELŐTT MÁR GYANÚS JELEK VOLTAK
A beszámoló szerint a csoport hétfőn Lisszabonba érkezett repülővel, a délelőtt folyamán még városnézésen vettek részt. Már a Jeromos-kolostornál gyanús jelek mutatkoztak – egy kávézóban például nem működött a kávégép és a pénztárgép, így minden vendéget kitessékeltek az üzletből. Rövidesen kiderült, hogy az egész Ibériai-félszigeten áramkimaradások léptek fel. A helyi idegenvezető családja, ismerősei folyamatosan hívogatták telefonon, és figyelmeztették: a rádióban bemondták, hogy a biztonság kedvéért mindenki menjen haza.
AZONNAL A REPTÉRRE IRÁNYÍTOTTÁK A CSOPORTOT
A Proko Travel ügyvezetője, Prónay Bence a helyi partnerrel és a magyar idegenvezetővel, Csobán Lászlóval egyeztetve gyorsan döntött: azonnal a reptérre irányították a csoportot, még kora délután, hogy megelőzzék a forgalmi káoszt. Az autóbuszvezető jelezte, hogy az áramszünet egyre több mindent érint, már a közlekedési rendszer is akadozik. A csoport az út kétharmadánál tartott a reptérre vezető úton, mikor az teljesen bedugult, mindkét irányba lebénult. Mire elérték a repülőteret, az már teljesen sötét volt.
KÁOSZ A REPTÉREN, INFORMÁCIÓ ZÉRÓ
Mint megtudtuk, a csoport tagjai megérkeztek a reptérhez – de bejutniuk már nem sikerült. A terminálban megszűnt az áramszolgáltatás, ezért az utasokat kitessékelték az épületből. Több ezer ember torlódott fel a járdákon, buszmegállókban, taxi állomásokon – sokan bőröndökből építettek barikádot, ahol próbálták átvészelni a nap hátralévő részét. Áldatlan állapotok uralkodtak, mintha egy filmet forgatnának. Az idegenvezetőt beengedték a reptérre, ahol sikerült a csoportnak a terminálban lévő boltokban 32 üveg vizet vásárolnia 178 euróért – melyek közül később négyet elloptak más, pórul járt, kitikkadt utasok. Csobán László kialakított egy viszonylag nyugodt területet a csoportnak, ahol közel volt a mosdó, és ahol 4 órán keresztül tudtak várakozni. A terminálba egyesével próbáltak belógni a talpra esett csoporttagok és ételhez jutni, majd egymás között megosztották a megvásárolt készleteket.
Nem volt áram, nem volt mobilhálózat, nem volt internet de még telefonkapcsolat sem.
Az idegenvezető csak időszakosan tudott üzenni a Proko Travel központi irodájába. Az ő készülékén váratlan szerencse folytán volt néha térerő és mobilinternet kapcsolat.
SORRA TÖRÖLTÉK A JÁRATOKAT
A reptéri kijelzők sem működtek, és a budapesti WizzAir gép, amely a csoportot vitte volna haza, még a ferihegyi állomáshelyén várakozott. A kérdés csak az volt, hogy elindítják-e Lisszabon felé – és ha igen, lesz-e hol landolnia. Közben sorra törölték a lisszaboni járatokat. 138 járatot nem indítottak el aznap – ez mintegy 21 ezer utast érintett. A repülők egy részét átirányították Madridba vagy Portóba, mivel Lisszabon nem tudott több gépet fogadni. Mint megtudtuk, a Proko Travel azonnal megkezdte az alternatív útvonalak keresését – még a járattörlés előtt. Két opciót találtak: egy átszállásos megoldást és egy közvetlen járatot Belgrádba. Ez utóbbit választották. A csoportot felkészítették arra is, hogy ha kell, szét kell bontaniuk őket több kisebb egységekre, hiszen valószínű, hogy a járattörlés után már nem lehet egyben 27 főre jegyet venni. Este hat óra körül saját kockázatukra megvették a jegyeket a másnapi Lisszabon–Belgrád járatra, már minden készen állt. Ezután fél órával hivatalosan is törölték a lisszaboni járatot. Tíz perccel a törlés után már csak egyetlen hely maradt azon a gépen, amelyre a Proko előrelátóan lefoglalta a teljes csoportnak a jegyet.
SZÁLLODÁRÓL SZÁLLODÁRA JÁRTAK
A következő kihívás az aznap éjszakai szállás volt – 27 főre, úgy, hogy sem a telefon, sem az internet nem működött. A szállodai rendszerek nem tudtak frissülni, az online adatbázisok megbízhatatlanná váltak. Az idegenvezető egy, a reptéren veszteglő másik csoport buszát vette igénybe – a jármű pontosan 27 főt tudott szállítani, ami hihetetlen szerencse volt, hisz a csoport idegenvezetővel pont ennyi emberből állt. A busz végül 200 kilométeren keresztül járta be Lisszabont és környékét szállás után kutatva. Szállodáról-szállodára járt a Prokós csoport órákon keresztül, de mindössze egyetlen szabad szobát találtak. Lisszabon teljes sötétségbe burkolózott. Este 10 körül fordult a kocka: végre kapcsolatba tudtak lépni a portugál partnerrel, aki talált egy szállást a közeli Cascais városában. Az áramszünet miatt egy csoport nem érkezett meg – a szobák üresen álltak. A partner autóba ült, személyesen egyeztetett a szállodával, és mire a Proko csoportja megérkezett, már osztották is a szobakulcsokat.
MÁSNAPRA ÁLLT HELYRE AZ ÁRAMELLÁTÁS
Másnap bőséges reggelit kaptak az utasok, majd az idegenvezető feltalálta magát és programon kívüli városnézést tartott Cascaisban. Az utasok ebédelni is tudtak a helyi éttermekben. Az áramellátás és az infrastruktúra ekkorra már nagyjából helyreállt. A csoport a délutáni órákban időben és zavartalanul kijutott a reptérre, majd Belgrádba repült. A belgrádi reptéren már várta őket a Proko által szervezett magyar busz, amely hazaszállította őket Budapestre.
CSOBÁN LÁSZLÓ EMBERSÉGBŐL KIVÁLÓAN VIZSGÁZOTT
Hornyák Sándor Péterné, aki tagja volt e különös kalanddal záródó utazásnak, hazaérkezést követően egy telefonbeszélgetésben elmondta, Csobán László kiválóan vizsgázott emberségből. Fáradhatatlanul dolgozott azon, hogy az embertelen körülmények ellenére az utasok a lehető legkomfortosabban érezzék magukat és abszolút példamutató volt a hozzáállása ebben a szorult helyzetben. Le a kalappal az utazási iroda előtt!