Közélet

Változnak az idők: júliustól már a mesterséges intelligencia dönti el, kinek utalhatunk pénzt

Július 1-től minden azonnali banki utalást mesterséges intelligencia vizsgál a Központi Visszaélésszűrő Rendszerben (KVR), amely valós időben elemzi a tranzakciókat, és kockázati pontszámot rendel hozzájuk, hogy kiszűrje a csalásgyanús eseteket. 

MÁSODPERCEKEN BELÜL DÖNT AZ MI

Az Index azt írja, hogy ez új szintre emeli az online csalások elleni védelmet. A rendszer másodpercek alatt dönt arról, mehet-e egy utalás, vagy sem, így az ügyfelek észre sem veszik, de a pénzük nagyobb biztonságban lesz. A bankok által küldött csalásgyanús mintázatokat tartalmazó központi adatbázissal, és egy 1 és 10 közötti kockázati pontszámot rendel hozzájuk. A rendszer úgy lett kialakítva, hogy az értékelés és visszajelzés egy másodperc alatt megtörténjen – így az azonnali fizetés fő vívmánya, az 5 másodpercen belüli utalás továbbra is biztosított lesz. 

A KVR nem váltja ki a bankok egyedi csalásszűrő rendszereit, hanem megerősíti azokat. Olyan, több szereplőt érintő mintázatok és anomáliák kiszűrésére is képes ugyanis, amelyek egy-egy bank saját ügyfélállományán belül nem feltétlenül bukkannának fel. 

5 INTÉZKEDÉS A PÉNZÜGYI VISSZAÉLÉSEKKEL SZEMBEN

A Magyar Nemzeti Bank öt intézkedéssel támogatja a kormány pénzügyi visszaélésekkel szembeni fellépését:

  • Központi visszaélésszűrő rendszert indítanak, amely a mesterséges intelligencia segítségével a másodperc tört része alatt, még a teljesítés előtt megvizsgálja az utalásokat, és értesítést küld, ha gyanút érzékel. A júliusban induló új rendszer komoly előrelépést hozhat a csalások megakadályozásában.
  • Második lépésként a jegybank elvárja, hogy a bankok az eddigieknél jóval aktívabban vegyenek részt a visszaélések kivédésében. A bankoknak azonnal és teljeskörűen végre kell hajtaniuk azokat az ajánlásokat, amelyeket a visszaélések megelőzése érdekében rögzített az MNB.
  • „Nemcsak elvárjuk, hanem célzott vizsgálatokkal ellenőrizzük is, hogy a bankok minden tőlük elvárható intézkedést megtesznek-e a csalások visszaszorítása érdekében” – jelentette ki Varga Mihály MNB-elnök.
  • Törvénymódosítást kezdeményeznek az ügyfelek védelme érdekében. „Javasoljuk, hogy a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a bankok viseljék a kárt minden olyan esetben, amikor nem alkalmaztak megfelelő ügyfél-hitelesítést. Ahogyan javasoljuk kiterjeszteni a bankok kárfelelősségét azokra az esetekre is, amikor az ügyfelet a bank nevében bírják rá a fizetés kezdeményezésére” – összegezte az MNB vezetője.
  • Végezetül tájékoztató kampányt indítanak a visszaélési kockázatokról és a megelőzési lehetőségekről a banki ügyfelek részére.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb