Közélet

Kimondta a BYD: elsődleges fontosságú a szegedi üzem mielőbbi megnyitása, de saját európai akkumulátorgyárat is akarnak

Jó ütemben zajlik a BYD-gyár építése Szegeden, de a vállalatnál a saját európai akkumulátorgyártás beindítása is a tervek között szerepel. A BYD egyik illetékese szerint annyi autót fognak Szegeden és Isztambulban gyártani, hogy a költségek csaknem felét kitevő akkumulátoroknál is érdemes lesz a helyi ellátásra áttérni.

A világelső új generációs autógyártónál rájöttek arra, hogy a még az idén elinduló szegedi és a jövőre startoló isztambuli elektromosautó-gyártásuk kiszolgálásához akkumulátorokra is szükség lesz, mégpedig olyan tömegben, hogy azokat vélhetően nem éri meg Kínából Európába szállítani az érvényben lévő uniós vámszabályozást figyelembe véve – írja a Világgazdaság. Mint kiderült, a fenti okok miatt Alfredo Altavilla, az autógyártó Európáért felelős különleges tanácsadója megpedzette, hogy a BYD-nek akkugyártást kell hoznia a kontinensre, s erre a projektre gyakorlatilag valamennyi ország pályázhat. 

AKKUMULÁTORGYÁRTÓ NAGYHATALOM

A lap szerint más kérdés, hogy a BYD maga is akkumulátorgyártó nagyhatalomnak számít, a világpiaci részesedése az első héthavi összesítés szerint 17,8 százalékos, csak a Debrecenben építkező CATL előzi meg ebben a kategóriában a maga 37,5 százalékos piacrészével. Stella Li ügyvezető alelnök a hónap elején azt mondta, hogy három éven belül valamennyi Európában értékesített elektromos járművet helyben akarják gyártani, elkerülve az uniós büntetővámokat, ami most 27 százalékos. A VG szerint a Kínával folytatott uniós kereskedelmi tárgyalások ezen változtathatnak, a vámok csak öt évre lettek kőbe vésve tavaly novemberben, de ezen belül is bármikor eltörölhetők, átalakíthatók. Egy akkumulátorgyár felhúzása pedig minimum három évet visz el, ha az engedélyező hatóságok jól végzik a dolgukat, és a környezetszennyező hatások kezelését is figyelembe veszik.

ÖSSZESZERELŐ ÜZEM, VAGY GYÁRTÓÜZEM?

A két európai gyárban évente fél-fél millió autót szerelhetnek össze, ez már olyan nagy mennyiség, ami megkérdőjelezi a hozzájuk való akkumulátorok importjának gazdaságosságát – hangoztatta Alfredo Altavilla egy szerdai milánói szakmai eseményen. Hozzátette, hogy a BYD vezetésének még el kell döntenie, hogy

  • egy harmadik összeszerelő üzemet
  • vagy egy akkumulátorgyártó üzemet

részesít előnyben Európában, de most a cég azzal van elfoglalva, hogy a szegedi gyártást végre elindítsa, és teljes kapacitásra hozza fel. Szólt arról is, hogy a BYD-nek nincsenek liblingjei, valamennyi potenciális helyszín egyenlő eséllyel indul a harmadik BYD-projekt elnyeréséért, és sok függ a hatóságok együttműködési hajlandóságától. Megemlítette, hogy a döntéshozatalkor számos tényezőt kell mérlegelniük, ezek közül kiemelt fontosságú az energiaköltség, amely alapjában határozza meg az ilyen nagy ívű beruházások sikerességét és versenyképességét.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb