Mindenmás

Történelmi pillanat: felkapcsolták a feszültséget a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszán, megindulhattak a próbamozdonyok

A szerb szakasz már működik, most pedig felkapcsolták a feszültséget a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszán is, így megindulhattak a próbamozdonyok.

Október 21-én reggel nyolckor egy rövid, de annál fontosabb mozdulattal életre kelt a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakasza: felkapcsolták a feszültséget a felsővezetékben. A Dunavarsány és Kunszentmiklós közötti részen próbaüzembe állt két Gigant mozdony, a MÁV 150-es vonalán végigdübörögve Taksonyig és vissza. A hatalmas járművek – és nem kis mértékben a vezetőik – egész napos tesztekkel próbálták ki a frissen felújított pályát – írja a Világgazdaság. A tesztről egy vasútbarát videót is készített, amit ITT tudsz megnézni.

EZ AZ EGYIK LEGNAGYOBB BERUHÁZÁS

A VG emlékeztet, hogy a vasútvonal fejlesztése a magyar közlekedéspolitika egyik legnagyobb infrastrukturális beruházása. A szerb szakaszt már korábban átadták, a Belgrád-Újvidék közötti részen ma már óránként kétszáz kilométeres sebességgel közlekednek a személyvonatok. A magyar oldalon a pálya Szabadka irányába egészen Kelebiáig újult meg, és a teljes szakaszon villamosított, kétvágányú, nagysebességű vasút jön létre. A beruházás célja, hogy a kínai árukat a görögországi Pireuszból a leggyorsabb útvonalon juttassa el Közép-Európába, elsősorban Magyarországon keresztül.

STRATÉGIAI FOLYOSÓVÁ VÁLIK A VONAL

A vonal a transzeurópai TEN-T hálózat része, ami azt jelenti, hogy uniós logisztikai szempontból is stratégiai folyosóvá válik. A becslések szerint a tehervonatok menetideje a jelenlegi 8–9 óráról kevesebb mint 3,5 órára csökkenhet Budapest és Belgrád között – ami jelentős előny lesz a Balkán és Közép-Európa közötti áruforgalomban. Ha minden a tervek szerint halad, 2026 tavaszán már nemcsak Gigantok dübörögnek majd a síneken, hanem megindulhat a rendszeres személy- és teherszállítás is. 

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb