Békés együttélés Szegeden: nem az autósokkal, hanem a gyalogosokkal van több konfliktusa a rollereseknek
Szegeden tartották a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferenciát, ahol egyebek mellett szóba került az önvezető autók jelene és jövője, de a városi mikromobilitás is, benne a sokakat megosztó rollerekkel. A Szegedi Tudományegyetemen érdemben kutatják a városi mikromobilitást, ennek elektromos rolleres megközelítéséről pedig Boros Lajos, a Társadalomföldrajz Tanszék docense tartott érdekes előadást.
Az Autószektor beszámolója szerint a konferencián kiderült, hogy óriási indulatok kísérik az elektromos rollereket, mindenhol ott vannak, 700 ezer kölcsönözhető van már belőlük Európában, és több mint százezer elektromos rollert használnak ma Magyarországon. Hiányzik azonban az egységes szabályozás, nálunk éppen úgy, mint az Unióban.
MÉG NINCS KRESZ SZABÁLYOZÁS
Mint írták, jelenleg nincs KRESZ szabályozás Magyarországon a rollerekre, vannak viszont bírósági perek az ittas vezetés kapcsán, miután járműnek számít. A konferencián az előadó, Boros Lajos fontosnak tartotta, hogy a végleges szabályozás adjon teret a helyi specialitásoknak is, hiszen például Szeged és Sopron is különböző. Utóbbi településen erőssebben kell nézni a sebességkorlátozást, mint a teljesen sík Szegeden.
NEM EGYSZERŰ A BÉKÉS EGYÜTTÉLÉS
Megjegyezték, hogy a rolleresek és a közlekedés többi szereplőjének békés egymás mellett élése nem egyszerű. November végén döntött úgy a szegedi közgyűlés, hogy januártól pénzbírsággal sújthatják azokat, akik gyalogosok számára kijelölt területen közlekednek Szegeden. Ez erősen rímel arra, amit pontosan egy héttel korábban mondott a közlekedési konferencián Boros Lajos:
valójában nem az autósokkal, hanem a gyalogosokkal van több konfliktusuk a rollereseknek.
JELENTŐS SZEREPE VAN A ROLLEREKNEK A KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁS CSÖKKENTÉSÉBEN
Amellett sem mehetünk el ugyanakkor, hogy jelentős szerepe van a rollereknek a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, még úgy is, hogy jellemzően nem az autósoktól hódít el felhasználókat. Az energiatakarékosság egyértelmű: 1 kWh energiával az elektromos roller száz kilométert is megtesz, míg a belsőégésű motorral hajtott autó csupán 2, az elektromos 6 kilométert.
NEM SZABAD GYALOGUTAKON ROLLERREL KÖZLEKEDNI
A lap emlékeztet, hogy a közösségi együttélés szabályairól szóló rendeletet módosítása az elektromos rollerek mellett vonatkozik más elektromos vagy gépi meghajtású szabadidős és sporteszközökre is Szegeden. Tilos lesz ilyen eszközzel közlekedni a gyalogutakon, gyalogos övezetekben, valamint a gyalog- és kerékpárút gyalogosoknak fenntartott részén. Közigazgatási bírsággal sújthatják azokat is, akik zöldterületen, vagy biztonságos közlekedést akadályozó módon – például a vakok- és gyengén látók közlekedését segítő sávokban – hagyják járművüket. Az első időszakban csupán figyelmeztetni fogják a szabálytalankodókat, a legfeljebb 200 ezer forintos bírságot csak akkor szabják ki, ha ez nem vezet eredményre.



