Végre gyorsabb lesz a Szeged – Nyugati táv: 860 milliárdos felújítást jelentett be a MÁV
Jövőre 800+60 milliárd pályafelújításra – közölte Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója. Mint közösségi média oldalán írta, ez a MÁV vasúti infrastruktúráját érintő egyik legfontosabb hír a MÁV Igazgatóságának múlt heti ülése után. A döntésnek van szegedi hozománya is: a Nyugati pályaudvar (Városliget elágazás) és Kőbánya-Kispest között felépítménycserét végeznek, a ma nagyon rossz állapotú, 40-60 km/h-s lassújelekkel terhelt pályaszakaszon az eredeti, 80 km/h pályasebességet fogják helyreállítani, így a menetrendszerűség javulni fog, valamint csökkennek majd az eljutási idők a szegedi utasok számára.
“Az igazgatóság elfogadta javaslatomat, így a 2026-os üzleti tervben jelentős összeggel, mintegy 60 milliárdra bővült a pályafelújításokra fordítható saját forrás. Ez a 2025-ös lehetőségeinket 25 milliárddal haladja meg, de ehhez még szervesen illeszkedik az Európai Beruházási Bank (EIB) és a magyar állam közös finanszírozásában megvalósuló, mintegy 800 milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztési program is, amely elől nemrégiben ugyancsak elhárult az utolsó adminisztratív akadály”
– írta, majd hozzátette:
Ez összesen 800+60 milliárd forint a pályakarbantartásra és felújításra.
“Ezzel – a magyar vasút területén évtizedek óta nem tapasztalt nagyságrendű – jelentős összeggel végre nem csak léphetünk, de ugorhatunk is egyet előre a magyar vasúti infrastruktúra korszerűsítésében” – elemezte a kilátásokat a MÁV első embere.
A fentiekből az alábbi rekonstrukciós munkálatok valósulhatnak majd meg:
- A Nyugati pályaudvar (Városliget elágazás) és Kőbánya-Kispest között felépítménycserét végeznek, és 10 csoport kitérőt cserélnek Kőbánya-Teher és Kőbánya-Kispest állomásokon. A ma nagyon rossz állapotú, 40-60 km/h-s lassújelekkel terhelt pályaszakaszon az eredeti, 80 km/h pályasebességet helyreállítják, a menetrendszerűség javul, az eljutási idők csökkennek majd a ceglédi és lajosmizsei vonal elővárosi, és a szegedi és nyíregyházi vasútvonal távolsági utasai számára. ·
- A 2026-os évben mintegy 40 csoport elhasználódott kitérő cseréjét tervezik ebből a programból, hálózati szinten, koncentrálva a legnagyobb forgalmú vonalakra, állomásokra. A program véglegesítése még nem történt meg, a jelenleg egyeztetett helyszínek Budapest-Kelenföld, Rákospalota-Újpest, Kőbánya-Kispest, Debrecen, Maglód, Újszász, Herceghalom és Biatorbágy. Ezek azok a helyszínek, ahol a vonatok gyakran csak egy rossz állapotú váltó miatt kényszerülnek lassításra, ami bosszantó késésekhez vezet, a visszagyorsítás miatt pedig óriási energiaveszteséggel jár.
- A Miskolc-Nyíregyháza vonalon hídjavítással, ágyazatrostálással, hosszúsín-cserével, útátjáró átépítéssel, kitérőcserével és vágányszabályozással készülnek. A beruházás célja az Ideiglenes sebességkorlátozások megszüntetése a Mezőzombor – Nyíregyháza közötti szakaszon, az eredeti 120 km/h pályasebesség lehető legnagyobb hosszon történő visszaállítása. ·
- A 60-as vasútvonalon, Gyékényes – Berzence állomások között a nyíltvonalon hézagnélküli vágányt alakítanak ki 15 km hosszban, 10.000 db új vasbetonalj és új hosszúsínek beépítésével, teljes hosszban ágyazatrostálással, szabályozással az eredeti 80 km/h pályasebesség helyreállítása, menetrendszerűség javítása a cél, 3 Mrd Ft-ból. Ez a szakasz ma még országosan is a legrosszabb menetrendszerűségű vonalszakaszok között van, ez 2026-ban lényegesen javul.
- Az 1-es vonalon tapasztalhat rendszeres késések egyik kiváltó oka a feltűnően sok biztosítóberendezési zavar. Itt három évre elosztott program indul, ennek 2026-os részében szigeteltsín- és alkatrészcseréket, és a külsőtéri kábelezések javítását végeznek, ettől a késésekhez vezető zavarok érdemi csökkenését várjuk.·
- A jelenleg 160 km/h sebességre kiépített vonalszakaszokon kiemelt karbantartási folyamatok elvégzése is megtörténik, ezek a szakaszok külön beavatkozásokat igényelnek, hogy a 160 km/h-s sebességet folyamatosan fenntarthassuk. 2026-ban arra is felkészülnek, hogy 2027-től 160 km/h sebességgel közlekedhessenek a vonatok Szajol és Lőkösháza között, közelebb hozva Békés megyét Budapesthez.
“Sokféle beavatkozás, de egy közös cél. A biztonság megőrzése, a lassújelek – vagyis a sebességkorlátozások – feloldása vagy megelőzése, és egy megbízhatóbb, kiszámíthatóbb vasúti közlekedés megteremtése” – zárta sorait Hegyi Zsolt.



