Megszületett a döntés: péntektől ideiglenes büntetővámot vet ki az EU a Szegedre költöző BYD autóira is
Több kínai elektromosautó-márkára büntetővámot vet ki az EU. Az ideiglenes büntetővámok a Szegedre gyárat építő BYD esetében 17,4 százalék, a Geely esetében 19,9 százalék, a Saic esetében pedig 37,6 százalék. A többi gyártó esetében 20,8 százalékot terveznek, a vizsgálattal nem együttműködő cégeket pedig 37,6 százalékos büntetővám terhelné.
Az EU ideiglenes büntetővámokat vezet be a Kínából származó elektromos autók behozatalára pénteken – írja a BBC. A büntetővámok többek között olyan kínai elektromosautó-márkákat érintenek majd, mint a BYD, a Geely és a Saic.
TAVALY INDÍTOTTAK VIZSGÁLATOT
Az Index azt írja, hogy az ideiglenes vámokat az Európai Bizottság vizsgálata előzte meg. Az uniós intézmény tavaly október elején indított szubvencióellenes vizsgálatot az elektromos járművek behozatalával kapcsolatban, arra keresve a választ, hogy értékláncok részesülnek-e illegális támogatásban, és hogy ez a támogatás okozhat-e gazdasági kárt az uniós gyártóknak. A vizsgálat alapján a bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a kínai elektromosautó-ipar tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az uniós gyártókat.
- A BYD esetében az ideiglenes büntetővámok mértéke 17,4 százalék,
- a Geely esetében 19,9 százalék,
- a Saic esetében pedig 37,6 százalék.
A többi gyártó esetében 20,8 százalékot irányoznak elő, a vizsgálatban nem együttműködő vállalatokra pedig 37,6 százalékos büntetővámot vetnének ki. A vámokat négy hónapon belül léptetik életbe, hacsak Kína nem tesz engedményeket. A vámokat a kivetésig nem kell megfizetni, csak biztosítékot kell letétbe helyezni.
AKÁR VÉGLEGES IS LEHET
Mint kiderült, ha az Ursula von der Leyen vezette hatóság arra a következtetésre jut, hogy Kína nem tesz eleget a kérésnek, akkor a következő négy hónapban javaslatot tehet a végleges büntetővámok bevezetésére. Az Európai Bizottság többször is hangsúlyozta, hogy a tárgyalási eredményeknek meg kell szüntetniük a káros támogatások befolyását. A Brüsszel és Peking közötti tárgyalások a következő hetekben folytatódnak.
Ezek az ideiglenes vámok 2024. július 5-től lépnek hatályba, legfeljebb négy hónapig. Ezen időtartamon belül az uniós tagállamok szavazásával döntést kell hozni a végleges vámokról. A határozat elfogadása esetén a vámok ötéves időtartamra válnak véglegessé.