Megszavazta az EU: büntetővámokat vetnek ki a kínai elektromos autókra, ez alól a Szegedre gyárat építő BYD sem lesz kivétel
Bár 5 ország – köztük Magyarország és Németország – ellenezte, az Európai Unió 15-35,3 százalékos büntetővámokat vet ki a Kínából importált elektromos autókra. A döntés természetesen érinti a Szegedre gyárat építő BYD-t is.
Az uniós országok jóváhagyták a kínai elektromos autókra kivetett (akár 35,3 százalékos) vámokat, Németország utolsó pillanatban kifejezett ellenállása ellenére. 10 ország szavazott a vámok mellett, 5 ellene, 12 tartózkodott (ez igennek számít) – közölte az Európai Bizottság.
HAZÁNK MELLETT NÉMETORSZÁG, MÁLTA, SZLOVÉNIA ÉS SZLOVÁKIA IS ELLENEZTE A VÁMOK KIVETÉSÉT
A szavazáson így vettek részt a tagországok a Portfolio információi szerint:
- támogatta a vámok kivetését: Olaszország, Franciaország, Lengyelország, Hollandia, Írország, Lettország, Litvánia, Észtország, Bulgária, Dánia,
- ellene szavazott: Németország, Magyarország, Málta, Szlovénia, Szlovákia,
- tartózkodott: Belgium, Horvátország, Csehország, Görögország, Spanyolország, és Ciprus.
A vámok a meglévő 10 százalékos alapszintre tevődnek rá novembertől legfeljebb 5 évig.
Ezzel eldőlt, hogy elegendő támogatást kapott az EU a pénteki szavazáson ahhoz, hogy akár 45 százalékos vámot is kivethessen a kínai gyártmányú elektromos járművek behozatalára az EU legnagyobb kereskedelmi ügyében, ami Peking megtorlását kockáztatja. Tudható az is, hogy Magyarország volt a szavazáson a büntetővámok egyik leghangosabb ellenzője. A vámokra a kínai állami támogatások versenytorzító hatása miatt van szükség az EU szerint.
NEM ÉLHETETT VÉTÓVAL SENKI
A javaslat nem igényelt konszenzusos támogatást, így sem Magyarország, sem Németország nem élhetett vétóval. Csak akkor kerülhet sor blokkolásra, ha létrejönne a blokkoló kisebbség, amelyhez legalább 13 tagállam szükséges, és ezeknek az országoknak a lakossága az EU össznépességének legalább 35%-át kitegye.