Hanyagságok egész sora, mulasztás és elmaradt ellenőrzések – kiderült, miért omlott le az előtető az újvidéki állomáson, ami miatt 15-en haltak meg
A kivitelezők korábbi állításait cáfolja az újvidéki főügyészség vizsgálata, ami során kiderült, hogy a november 1-jén leomlott előtetőn igenis folyt munka. Egy új betonréteg növelte terhelését, idővel pedig a korrodálódott függesztés adta meg magát, és a leomlott szerkezet emberek tucatjait temette maga alá. Tizenöten haltak meg a tragédiában.
HANYAGSÁGOK EGÉSZ SORA VEZETETT A TRAGÉDIÁHOZ
Hanyagságok egész sora miatt eddig 13 embert, köztük egy minisztert és magas beosztású közalkalmazottat tartóztattak le. A nyomozás szerint az államvasút eszközállományát kezelő cég volt vezérigazgatója például elmulasztotta utasításba foglalni a pályaudvar felújítási munkálatainak rendszeres ellenőrzését, holott erre a törvény is kötelezi – írt a vizsgálat részleteiről a Nova portál. Az ellenőrzés elmaradása miatt senki sem figyelt fel arra, hogy a merevítők és a függesztés csatlakozása korrodálódott, ami jelentősen csökkentette terhelhetőségét. Ráadásul az előtető tömegét egy újabb réteg vasbetonnal növelték, ami végül rideg törést okozott, és az előtető november 1-jén a földre zuhant.
KÍNAI KONZORCIUM VÉGEZTE A FELÚJÍTÁST, ANNAK ELLENÉRE NYITOTTÁK MEG, HOGY A KIVITELEZÉSSEL VÉGEZTEK VOLNA
A felújítást végző kínai konzorcium korábban azt állította: az előtetőn végzett munkálatok nem tartoztak a feladatai közé. Felvételek igazolták azonban, valakik ezen a szerkezeten is dolgoztak, sőt beüvegezték az épület és az előtető közötti rést. Az épületet kétszer is felavatták: először tavalyelőtt, a szerb államfő és a magyar miniszterelnök jelenlétében, másodszor pedig július 5-én, Goran Vesić közlekedési miniszter jelenlétében. A nyári, hivatalos megnyitónak volt egy apró bökkenője: senki sem adott ki műszaki engedélyt a felújítási munkálatok befejezése után. A közben lemondott tárcavezető eddig a legmagasabb rangú gyanúsított. Noha tagadta bűnösségét, kiderült: Vesić annak ellenére nyitotta meg a pályaudvart, hogy a kivitelezéssel nem végeztek – írja az Index.
NEM TÁJÉKOZTATTÁK A HATÓSÁGOKAT, A VASÚTÁLLOMÁS AZÓTA SEM KAPTA MEG AZ ENGEDÉLYT A MŰKÖDÉSRE
A lap szerint a nagyobbik baj az volt, hogy az építésfelügyeleti hatóságokat sem tájékoztatták a munkálatokról, így a vasútállomás azóta sem kapta meg a rendeltetésszerű használathoz elengedhetetlen engedélyt. Az őrizetbe vett miniszter súlyos mulasztása miatt – minden előzetes ígérete ellenére – legfeljebb harminc napra vizsgálati fogságba került. Az ügyészség szerint Vesić és helyettese egyaránt olyan tisztséget töltöttek be, amely a védőintézkedések betartására kötelezte őket. Tisztában voltak azzal, hogy a műszaki szabályok semmibe vételével emberéleteket kockáztatnak. Goran Vesić és Anita Dimoski július 5-én személyesen jelentek meg az újvidéki pályaudvar B előcsarnokának megnyitóján, holott akkor még javában folyt a rekonstrukció és az átalakítás – állapította meg az ügyészség. Az ott folyó munkálatokról ezután nem tájékoztatták az építési felügyeletet, így egészen a tragédia napjáig, november 1-jéig nem is derültek ki a kivitelezési mulasztások és műszaki hibák, ennek következtében az előtető végül pillanatok alatt leszakadt.