Közélet

Hatalmas törvénycsomagot terjesztett be Lázár János: változás jöhet a közúti bírságoknál, új jogosultságokat kapnának a hatóságok

Törvénymódosításra készül Lázár János, változás jöhet a közúti ellenőrzésben és a bírságoknál is. Amennyiben a parlament elfogadja a javaslatot, változások jöhetnek a közúti ellenőrzésekben, a határátlépés rendszerében, az útdíjrendszerben, a közösségi közlekedésnél és a vasúti engedélyezésben is.

Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden egy átfogó törvénymódosító csomagot nyújtott be az országgyűlésnek, amely a közlekedési szabályozás számos területét átalakíthatja – írja az Index.

A KÖZÚTI ELLENŐRZÉSEKNÉL A HATÓSÁGOK ÚJ JOGOSULTSÁGOKAT KAPNÁNAK

Mint kiderült, a parlament elé került módosító csomag a közúti, légi, vízi és vasúti közlekedés több pontját érintené. A tervezet kevésbé látványos, de szakmai szempontból fontos eleme, hogy a jövőben az úthálózat tervezésekor figyelembe kellene venni a kompátkelések szerepét, amelyek egyes térségekben a hídépítés gazdaságos alternatíváját jelenthetik.

A mindennapi közlekedők számára lényeges változás lehet, hogy a közúti ellenőrzéseknél a hatóságok új jogosultságokat kapnának.

A rendőrség a jövőben kényszerítő intézkedésekkel távolíthatná el azon járműveket, amelyek a forgalmat akadályozzák, és az ellenőrzéseken a közlekedési hatóság és az ellenőrök testkamerát viselhetnének, valamint kép- és hangfelvételt készíthetnének. A javaslat alapján a közlekedési hatóság szélesebb körben és önállóan is eljárhatna, például bírság kiszabásával.

VÁLTOZÁSOK A VASÚTNÁL

A vasúti területet érintő változtatások között kiemelt elem lenne annak egyértelmű meghatározása, hogy mely létesítmények és műveletek tartoznak az engedélyköteles körbe. A módosítás értelmében az állomási épületekben található felvonók és mozgólépcsők, valamint a felszíni és föld alatti infrastruktúrák is ebbe a kategóriába kerülnének. A tervezet szerint korlátozott szintű vasúti forgalmat csak a közlekedési hatóság előzetes engedélyével lehetne fenntartani, ami azt jelentené, hogy rendkívüli helyzetekben a társaságok nem vezethetnek be automatikusan ideiglenes üzemmódot. A cél a külső szakmai kontroll erősítése és a közlekedésbiztonság növelése, ugyanakkor ez több adminisztrációt és hosszabb engedélyeztetést is jelenthet.

MÓDOSULHAT A HATÁRÁTLÉPÉS

Új elemként jelenhet meg az államhatárhoz érkező járművek számára bevezethető előzetes időpontfoglalási rendszer, amely meghatározott tehergépjármű-kategóriák és határátkelők esetében biztosíthatná a várakozás nélküli kilépést. A Portfolio szerint a kezdeményezés célja a nagy forgalmú szakaszokon kialakuló torlódások enyhítése. A közösségi közlekedés szabályozása is átalakulna: az önkormányzatoknak a jövőben részletesebb adatokat kellene szolgáltatniuk az autóbusz-állományról, a beszerzések forrásairól és a „tiszta járművek” arányára vonatkozó előírások teljesítéséről. Mindez az uniós követelményekhez igazodva a fenntarthatóbb járművek beszerzését támogatná. A tervezet szerint a közigazgatási bírságok kiszabásakor új elvként jelenne meg a jogsértéssel okozott hátrány mértéke, amely differenciáltabb bírságolási gyakorlatot tenne lehetővé. Emellett az útdíjrendszerre vonatkozó szabályok is módosulnának az uniós jogharmonizáció részeként, elősegítve az EU-tagállamok közötti egységesebb díjfizetési rendszer alkalmazását.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb