Jelentősen szigorodik a KRESZ: 2026-ban a lakott területen kívül szigorítják a nehéz tehergépkocsik közlekedését
Jelentősen szigorodnak a nehéz tehergépkocsik közlekedésére vonatkozó szabályok Magyarországon: a friss Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet értelmében a nehéz tehergépkocsik lakott területen kívül főszabály szerint csak autópályán, autóúton és főútvonalon közlekedhetnek. A módosítás célja a gyorsforgalmi utakról leterelődő teherforgalom és a településeken áthaladó tranzitforgalom visszaszorítása.
Korábban a Szeged365.hu oldala beszámolt arról, hogy tegnap este megjelent a legújabb Magyar Közlöny, amely több 2026. január 1-jétől hatályba lépő szabályt tartalmaz. A minimálbér-növekedés mellett azonban olyan szabálymódosításokat is tartalmaz a közlöny, amelyek a nehéz tehergépjárműveket érintik, s amelyek miatt a hétfői kamionos tüntetést szervezték Budapesten.
A Kormány rendelete (439/2025. XII. 23.) módosítja a közúti közlekedés alapvető szabályait rögzítő KRESZ-t (a közúti rendelkezések egységes szabályozását). Az új előírás szerint a nehéz tehergépkocsik lakott területen kívül alapvetően kizárólag autópályán, autóúton és főútvonalon haladhatnak, minden más útvonal használata főszabály szerint tilos – részletezi az Index a szabálymódosításokat.
A DÖNTÉS MAGYARÁZATA
„A gyorsforgalmi utakról leterelődő teherforgalom visszaszorítása érdekében szükségessé vált az ahhoz kapcsolódó szabályok pontosítása, a jogkövetkezmények felülvizsgálata.”
A szabályozás külön hangsúlyozza a tranzitforgalom korlátozását: azok a teherautók, amelyeknek nincs magyarországi célállomásuk, csak a jogszabály által meghatározott főúti és gyorsforgalmi útvonalakat vehetik igénybe.
MIÉRT SZÜKSÉGES A SZABÁLYMÓDOSÍTÁS?
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a tegnapi Kormányinfón elmondta, hogy a kormányülésen szóba került a fuvarozók tüntetése.
Ahogy fogalmazott: Magyarországon hárommillió ember él olyan útvonal mentén, ahol nehéz tehergépjármű halad el, ami zaj és környezeti szennyezés kockázatát hordozza.
A szabálymódosítás tehát Gulyás szerint nem a fuvarozók ellen történt, hanem a kistelepülésen élők védelme miatt. Az ÉKM-nek a célkitűzése szerinte ezért helyes. A fuvarozókat azokra a gyorsforgalmi úthálózatokra terelik, amelyek a legkisebb terheléssel jár, akkor is, ha okoz érdeksérelmet – mondta.
KIVÉTEL A HELYI ÁRUSZÁLLÍTÁSNÁL
A rendelet ugyanakkor kivételt enged a helyi gazdasági működés biztosítása érdekében. Nem vonatkozik a korlátozás azokra a nehéz tehergépkocsikra, amelyek:
- az áru fel- vagy lerakásának helyére tartanak vagy onnan indulnak,
- különleges felépítményű járművek esetén a munkavégzés helyszínére közlekednek,
- illetve az üzembentartó telephelyére vagy onnan térnek vissza, feltéve, hogy az érintett helyszín azonos vagy szomszédos vármegyében található.
JÖVŐ ÉVBEN LÉP HATÁLYBA
A módosítás egy technikai jellegű pontosítást is tartalmaz: a közútkezelői tevékenységet a jogszabály egyértelműen a közérdekű feladatok közé sorolja, a köztisztasági és közegészségügyi feladatok mellett.
A KRESZ módosítása 2026. január 1-jén lép hatályba, vagyis a fuvarozóknak és logisztikai cégeknek alig több mint egy hetük van felkészülni az új útvonalhasználati korlátozásokra.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a tegnapi Kormányinfón azt is elmondta, hogy társadalmi egyeztetés vár az országra, ami az érdekképviseleti szervekkel már megtörtént, és az eredményt a jövő év első felében nyilvánosságra hozza az ÉKM, ezt követően lehet elfogadni a több módosítást tartalmazó új KRESZ-t.



