Országos nonprofit honlap is segíti a szegedi termelők és a vásárlók összekapcsolódását
Az online tér előtérbe került a koronavírus járvány okán, az agrárszektorban is. A mai napon beszámoltunk róla, hogy hirdetési felülettel szeretné segíteni a termelők és a vásárlók egymásra találását az Agrárminisztérium országosan. Hasonló és hatékony honlap azonban már Szegedtől 10 km-re, több mint egy éve létezik.
Arról korábban beszámoltunk, hogy hirdetési felülettel szeretné segíteni a helyi termelők és potenciális vásárlóik összekötését az Agrárminisztérium és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal.
A módszer azonban, nonprofit jelleggel, már 1 éve működik Csongrád megyében, Microker Bt. honlapján, ami szerdán délutántól fog ismét üzemelni, 16 órától. Cikkünk kapcsán megkereste szerkesztőségünket Lengyel Éva, a Microker Bt. tagja. Elmondta, ők 1 éve üzemeltetik ezt a nonprofit jellegű oldalt. A lényege, hogy termelők regisztrálhatnak rá ingyenesen, a vásárlók pedig szintén kötöttségek nélkül, tehát ingyenesen kereshetnek rá termékekre. A program segítségével meg lehet adni a termelő székhelyét/lakhelyét, és ez alapján 50 km-es körzetben tud a vásárló rákeresni az adott terményre. Így arra, hogy például hol vannak almatermesztők.
Nehéz a helyzetük, mondta Lengyel Éva, mert mivel egy Bt. fenntartásában végzi ezt a tevékenységet, valójában sehova sem pályázhat, sem az oldal fenntartásában, sem mondjuk a szállítást illetően, bár erre reméli, hamarosan megoldást talál. Lengyel Éva azt is elmondta, a honlapjának előnye az, hogy nem kell adminisztratív köröket futni. Ennek ellenére a termelőknek regisztrálni kell magukat, hiszen nekik a hatóságok előtt igazolni kell, hogy tevékenységük a törvényeknek megfelel. A vásárlónak viszont nincs regisztrációs kötelezettsége. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara alkalmaz ilyen programot, azonban ez meglátása szerint sokkal bürokratikusabb, 2-3 hét is eltelhet a regisztrációs kérelemhez képest a regisztráció teljesítéséig.
Ennek ellenére mind a Nébih, mind a Kamara kezdeményezése dícsérendő. Azonban, teszi hozzá, tudni kell, hogy a termelőket nagyon nehéz rávenni a megjelenésre, ehhez rendszeres kapcsolattartás szükséges. Ugyanis sok termelő nem használja az online teret, sokuknak ez teljesen új. Nem elég, mondja Lengyel Éva, hogy csak létrehozunk egy felületet, kell a rendszeres odafigyelés, a kapcsolattartás, a regisztrációk kezelése, a tartalom frissítése.
Természetesen a koronavírus járvány miatt ezen felületek szerepe megnőtt. Ahogy Lengyel Éva elmondta, őt is sokan megkeresték a termelők közül, hogy regisztráljanak. Előny még, hogy a Microker program érzékeli, hogy hol van az az ember, aki keres. Így például esetünkben, ha én mint vásárló fellépek az oldalra, akkor az adott termékre Szeged 50 km-es körzetét jelöli meg. Nincs is értelme többnek, mondja Lengyel Éva. Annak van, ha minél közelebb, lokálisan vásárolunk. Ki tudjuk választani a legközelebbi árust, de megnézhetjük áruinak néhány egyéb jellemzőjét is, képet kaphatunk róla, mint vásárló. Kereskedők nem regisztrálhatnak, csak akik saját terméket kívánnak eladni.
Az oldalon már több mint 600 termelő, vásárlókkal együtt 2200 tag regisztrált és a mostani helyzetben folyamatos az új termelők regisztrációja. A Microker – Vásárolj Közvetlenül Termelőktől! csoportban is 7600 tag van, napi szinten tartják egymással a kapcsolatot a termelők és vásárlók.
A Microker honlapja, ahogy írtuk szerda 16 óráig nem működik, technikai okokból éppen karbantartás alatt áll. De onnantól kezdve ismét lehet és érdemes is nézni és regisztrálni.