Mindenmás

Meló-Depó Iskolaszövetkezet: egy állandóan változó piaci helyzethez tudunk rugalmas munkaerőt biztosítani

A Meló-Depó Iskolaszövetkezet Szegeden, a Vitéz utca 22. szám alatt diákmunka-szervezéssel foglalkozik. Itt azonban nem pusztán alkalmi munkavállalók és nem csak diákok találhatnak munkát. A Meló-Depó mellett a cégcsoport tagja a Produkteam Kft. is, amely főállású munkavállalók közvetítésével, kölcsönzésével foglalkozik, továbbá szép számmal szerveznek nyugdíjas munkaerőt is a különböző partnercégekhez. Mekkora feladat jelenleg munkavállalót találni? Mennyiben, hogyan érintette a Meló-Depót a mintegy egy-másfél hónapos gazdasági leállás? Hogyan indul be náluk ismét az élet? Egyáltalán, mennyire értékes a diák vagy nyugdíjas munkaerő, mire kell odafigyelni a kiválasztásnál? Erről kérdeztük Viziné Mező Vivient, a Meló-Depó Iskolaszövetkezet marketing managerét.

Nektek sem lehet könnyű ez az időszak, hiszen Szeged egyetemi város jellegéből adódóan, gondolom nagyon sokan hazamentek, nem tudnak munkát vállalni. Másrészt arról beszéltél, hogy nektek nem lett kevesebb a munkátok.

Egyrészt vannak azok a szektorok, a turizmus, a vendéglátás, ahol rengeteg diák dolgozott, ott sokan valóban elvesztették a munkájukat, hazamentek, ők ezekben a szektorokban már nem tudnak tevékenykedni. Azonban el kell, hogy mondjam, hogy sokan call centerekben dolgoztak. Amikor bezárt az egyetem és a kollégiumok, ők is megijedtek, mi lesz velük, de az ő területüket nagyon hamar átszerveztük, így tudják otthonról végezni a feladatukat.

Most, hogy a gazdaságot újra szeretnék indítani, számítotok rá, hogy újra megjelennek a régi ügyfelek, és a ti munkátok is megsokszorozódik ismét?

Mindenképpen. A május elejéig tartó időszakban is azért akadtak cégek, akik foglalkoztattak diákokat és főállású munkaerőt, mert azért jött megrendelésük, tehát nem volt mindenütt teljes a leállás. Most, a korlátozások feloldásával látható, hogy ismét jönnek a partnercégek, és keresik az új munkatársakat.

Ez a munkaerő, bár mi most többségében diákokról beszéltünk, de nem csak diákokból áll.

Nem bizony. Bár kétségtelen, ők vannak többségben, hiszen Szeged egyetemi város. A szünidőkben jelentős számú középiskolás diák keres meg minket, hogy szeretne munkát vállalni. Mindemellett nyugdíjasokkal is foglalkozunk. Amikor elindultak a kedvezményes adózású és járulékú nyugdíjas szövetkezetek, akkor rengetegen jöttek hozzánk. Amióta viszont a jogszabályi környezet megváltozott, és megszűnt a szövetkezet különleges státusza, és a nyugdíjasok foglalkoztatása után csak a 15%-os személyi jövedelemadó fizetési kötelezettség áll fenn, azóta kevesebb új jelentkezőnk van, de még így is rengeteg nyugdíjassal dolgozunk együtt.

Ezen kívül van egy, a Meló-Depóhoz szorosan kapcsolódó, főállású, munkaerő-közvetítésével, kölcsönzéssel foglalkozó cég is, amely a cégcsoportotok tagja.

Így van, ez a Produkteam Kft., ami valóban főállású munkaerő közvetítésével, és kölcsönzésével, fejvadászattal valamint bérszámfejtés kiszervezéssel is foglalkozik, szerencsére elég sikeresen. Ez a munka például nagyrészt az aktív korú lakosságnak a nem tanuló, részét érinti.

Mesélj arról, kérlek, amikor bejelentkezik egy partnercég, akkor hogyan megy a kiválasztás? Ki az, aki ezeket a folyamatokat kézben tartja?

A szolgáltatásunk egyik jellemzője, hogy a partnercég által megadott elvárások és információk alapján a teljes folyamatot mi végezzük: feladjuk a hirdetéseket, elvégezzük a toborzást, a kiválasztást, és akár az interjúztatást is, ha erre van igény. Nyilván ez partnercég és munkakör függvénye is. Amennyiben például egy bonyolultabb, nagyon speciális munkakörre szeretne valaki foglalkoztatni diákot, akkor lehetséges, hogy az interjút már ő csinálja meg. De gondoljunk csak bele, sok cég nem rendelkezik külön HR személyzettel, pláne nem egy külön osztállyal, így erre sokuknak nincs kapacitása. Ebben tudunk mi segíteni, kiszűrjük, hogy ki lehet alkalmas vagy egyenesen a legalkalmasabb az adott munkakörre.

Nagyon mást kell figyelembe venni a különböző korosztályoknál?

Természetesen igen. A nyugdíjasok esetében például sokszor előfordul, hogy a fizikai teherbírásuk vagy a digitális kompetenciáik nem olyanok, mint egy egyetemista fiatalnak. Ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni. Így őket nem lehet nehezebb fizikai munkára küldeni, de többen közülük sokkal nehezebben igazodnak el a mai, számítógépes világban. Így sokan takarítói vagy éppen portás munkát vállalnak.
Egy egyetemista sokkal több dolgot kipróbál, szeretné megtapasztalni a különböző munkaköröket, kíváncsi, felfedező. Náluk arra kell figyelnünk a kiválasztásnál, hogy ki mennyire veszi komolyan a feladatát, a megbízhatóság fontos kérdés.

Mennyire értékes a diák munkaerő?

Minden fél szempontjából az. A partnercégnek azért jó, mert egyrészt kisebb a bér-, és járulékköltség mértéke. Kisebb, de nem kicsi, szó sincs kihasználásról. A diákbérek is szerencsére mennek felfelé, és mindemellett hozzá kell tenni, hogy a különböző, főállású munkavállalók után fizetendő járulékok is csökkennek. Ezzel kapcsolatban még fontos azt is elmondani, hogy a diákmunka bére is követi a minimálbér emelkedését, ez is az oka annak, hogy most már az egyetemista is szép pénzt tud keresni ezekből a munkákból. Ez fontos, hiszen tudjuk, hogy sokan nem csak a szórakozásukat fedezik ebből a pénzből, hanem a lakhatásukat vagy a tandíjukat is. Ezek mellett természetesen a diákmunka még mindig egy nagyon költséghatékony megoldás a cégek számára.

Visszatérve a partnercégek nézőpontjára: nekik azért is megéri a diák munkaerőt foglalkoztatni, mert ez egyfajta kockázatmentes próbaidőként is felfogható, ha nem válik be a diák, akkor mi garantáljuk, hogy mást keresünk a helyére. Azonban, ha beválik, akkor hosszú távon megoldódhat nekik az utánpótlás és a későbbiekben nem kell az új, főállású munkavállalót betanítani. A partnercégek sem elsősorban a költséghatékonyság miatt keresnek meg minket és foglalkoztatnak diákmunkásokat, hanem azért is, mert ez egy rendkívül rugalmas foglalkoztatási mód. Egy munkáltatónál sok a bizonytalansági faktor, a beruházások, a bevételek mértéke, egyáltalán van-e a termékére vagy a szolgáltatására kereslet. Ehhez a gyorsan változó piaci helyzethez jól alkalmazható az a munkaerő gárda, akiket mi tudunk ajánlani.
Mindemellett azonban nálunk nagyon fontos cél, hogy a partnereinkkel és munkavállalóinkkal hosszútávú kapcsolatot alakítsunk ki, és úgy hiszem, ez nem csak nekünk, hanem minden félnek lényeges szempont.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb