Szegedi Arcok

Szegedi Sikersztorik: a szegedi divattervező számára a siker a harmóniában rejlik – Károlyi Fanni Réka csak rendben tud alkotni

A szegedi Károlyi Fanni Réka mindössze 24 éves, azt viszont pontosan tudja milyen érzés sikeresnek lenni. Tudja, hogy mennyit kell hozzá dolgozni illetve azt is, hogy a siker ára mekkora alázatot kíván. A művész középiskolai tanulmányait a szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában végezte. Ezt követően a fővárosba költözött, ahol a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem BA Textiltervező szakon szerzett diplomát.

Néhány hónappal később pedig a Marie Claire és Volvo pályázat keretében meghirdetett versenyen Az év fiatal divattervezője lett és pillanatok alatt beírta magát a magyar divat világába.

Mit jelent számodra a siker?

Harmónia a kulcsszó. Csak rendben lehet alkotni. Úgy gondolom, hogy a sikerrel csak úgy zárulhat valami, ha alázatos az ember. Hiszem, hogy az egészséges rendrakás az emberi kapcsolatokban, az otthonunkban, önmagunkban és az ambícióinkban dinamikát ad. Meg kell, hogy tiszteljük a megelőző folyamatot ahhoz, hogy tovább tudjunk összpontosítani a munka aktív részére, csak így adhatunk ki jó munkát a kezünkből.

Mekkora volt ennek a bizonyos sikernek az ára az életedben?

Sokak tabuként kezelik, de a kreativitásnak van egy mellékhatása, ez pedig nem más, mint, hogy az idővel felőrli a környezetét. A siker kétségtelenül áldozatokkal jár. Nálam az áldozatok sorát a gyakorlatban; az idő, az alapanyag körutak a boltig és vissza, ahogy magamat lebontom és újra összerakom, – néha percenként – illetve a sok-sok kávé, és a folyamatos, fejlődésbe való éberség befektetése jelenti. Azt gondolom, ha szerencsénk van, akkor olyan támogatást és elfogadást kapunk a párunktól és a családunktól, ami az áldozatokat képes szerethetővé tenni. Így aztán az egész munka folyamata inkább egy szenvedélyes szerelemre tud hasonlítani. Nekem szerencsém van.

Fotó: Károlyi Fanni Réka

Sikeresnek tartod önmagad?

A siker alapvetően egy alkotási folyamatban hullámvölgyekből áll. Néha hűtlen, vagy épp csak elhanyagol egy időre, de mindig megtalálja a módját, hogy visszaigazoljon az élet különböző területein. 2019-ben, amikor a kezemben tartottam a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem BA Textiltervező diplomámat, akkor nem a siker, hanem a félelm érzése kerített hatalmába. Olyan kérdések vetődtek fel bennem, mint például: hogy találok majd rá a saját hangomra, a látásmódomra? Észre veszem-e majd az inspirációkat? Képes leszek-e időbeosztást csinálni magamnak? És nem utolsósorban: egyáltalán hol találok majd olyan munkahelyet friss diplomásan, ahol szabadon alkothatok? Pár hónap múlva azonban becsöngetett a szerencse. Tervezőként kaptam egy lehetőséget a diploma kollekcióm hazai és külföldi bemutatására. Ezt követően az év fiatal tervezőjének ítéltek meg, miközben jelmez kivitelezőként dolgoztam egy külföldi film sorozatban. Ezek adtak nekem bátorságot és lehetőséget arra, hogy a munkáim mellett a gondolataimat is nyíltan tudjam képviselni. Ez pedig azt gondolom, hogy a mai világban már határozottan egy fajta siker.

Milyen tervek, célok állnak előtted?

A jövőben szeretnék egy céget alapítani és be szeretném vinni a legelső teljes kollekciómat a hazai design üzletekbe, ezzel egyúttal pedig megcélozni a divatheteket, divatbemutatókat és kialakítani egy szoros kapcsolatot a vásárló közönségemmel. Ehhez pedig szervezett marketing támadásokat tervezek avagy: kampány fotózást és reklámfilmet, illetve pályázatokban való közreműködést. Közelebb szeretném hozni a tervező figuráját a márkához, mint az általában szokás. Fontosnak érzem, hogy a márkámban ne csak az arcomat ismerjék meg, vagy a social médiában közvetített imázsomat, hanem egy valós interakció kialakulhasson köztünk. Egy férfi ruházattal foglalkozó női tervezőhöz másképp állnak a hazai piacon, másképp definiálnak egy színt, textil mintát, fazont, könnyen bekerülhet a feminin skatulyába. Miközben ezek csak eszközök, hogy hozzá szokjon a szemünk és nyissunk a valós lehetőségek felé. Hiszen nem csak egy szövetkabát, fehér póló, kockás ing sportcipővel az öntudatos és önálló felnőtt férfi tárháza. Az életben az egyik legfontosabb az az, hogy képes légy meglepni önmagad, a másik pedig, hogy visszahozd a játékosságot.

Jelenleg most mivel foglalkozol, min dolgozol?

24 éves vagyok és jelenleg az ébredezős korszakomat élem. A koronavírus-járvány miatt bevezetett karantén lehetőséget adott arra, hogy megálljak egy kicsit a jelenben és nyugalomban csak és kizárólag a családomra fókuszáljak. Időt és teret biztosított arra, hogy elkezdjem levonni a tanulságokat az elmúlt időszak tapasztalataiból, útváltásaiból és rávilágított arra, hogy szem előtt kell, hogy tartsam azokat az örömöket, amelyekben már eddig részem volt, hiszen ezek biztosítanak hátteret a jövőbeli célok mögé. Most tehát egy valamivel foglalkozom, mégpedig: időt hagyok magamnak.

Te magad soha nem gondolkodtál kifutóra állni, csak tervezni?

Hogy őszinte legyek, 165 centiméter magasan soha nem fenyegetett az esély, hogy a fényképező másik oldalára álljak vagy a kifutóra. Tervezőként nézve, egy kampány modellnek nagyon fontos dolga van, az arcával és személyiségével képviseli az egész kollekció arculatát. Ő adja az eszenciát, vagy legalább is a pontot a képzeletbeli mondat végére. Egy reklámfilmből vagy fotóból sokan nem a márka nevére, a ruhára, a sminkre vagy egyéb kiegészítőkre emlékeznek, hanem a modell képének hangulatára. Ekkor már sikeresnek mondható a projekt, hiszen ha következőleg futnak bele, akkor még több információt megfigyelnek majd rajta, beleértve a márka nevét is. Ezért gondolom azt, hogy egy tervező nem minden áron jó, ha csak maga reklámozza a termékeit, kell az az a plusz, ami évtizedek óta működik a modell, fotós, tervező/styleist háromszögében.

Fotó: Károlyi Fanni Réka

És végezetül tapasztalataid szerint a koronavírus hogyan hatott a magyar divatszakmára?

A koronavírus világjárványa a divatszakmába is zsugorodást és átalakulást hozott. A szakértők nemzetközi szinten összefogtak és átszervezték a megszokott divathetek ciklusát. Évi kettőre csökkentették a kollekciók számát a termékek bemutatására és megjelenésére pedig a boltokban az aktuális időszakban fog sor kerülni. Ezzel globálisan is nagyon jót teszünk, hiszen csökkentjük a túltermelést, az elégetett/ megsemmisített termékek mennyiségét illetve az ingázó modellek, influenszerek, szakemberek számát is. A hazai piacot ugyanez jellemzi majd. Az első hullámot nagyon sok vállalkozás még át sem vészelte. Közülük többen kénytelenek voltak áttérni az online webshop működésére. Összességében a pandémia teljesen lelassította a tempót.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb