Közélet

A boltokra is kihat a vírus: céltudatosabb lett a vásárlás, kihívás előtt áll a fogyasztási marketing

Kevesebb időt töltenek az élelmiszerboltokban a vásárlók, és akkor is céltudatosabban vásárolnak. Ugyan valamelyest visszaalakultak a járvány megjelenése előtt megszokott beszerzési körutak, de bizonyos változások megmaradtak.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara tagjainak visszajelzése alapján általánosságban elmondható, hogy a vásárlási szokások – köztük a vásárlások száma, a vásárlói kosár „mérete” és az összetétele – lassan, de nagyjából visszaálltak a veszélyhelyzet előtti állapotra, azonban a forgalom még elmarad az előző év azonos időszakához képest.

AZ ELSŐ HULLÁMBAN JÓVAL RITKÁBB VÁSÁRLÁSI GYAKORISÁGOT FIGYELHETTÜNK MEG, INKÁBB EGY – EGY “SZUPERBESZERZÉS” VOLT A JELLEMZŐ

A fogyasztók vásárlási szokásai a koronavírus-helyzet kialakulását követően jelentősen átalakultak. Mindezt befolyásolta a vásárlási időkorlát akkori bevezetése is, valamint – a felelős magatartás és az egészség védelme érdekében hozott egyéni döntések alapján – megváltozott a vásárlások helyszíne is. Mindebből adódóan komoly arányeltolódások voltak tapasztalhatók a kiskereskedelmi forgalomban. A járvány első hullámában csökkent a vásárlások száma és hektikussá vált a gyakorisága, a heti eloszlása, változott a kosár összetétele, ugyanakkor nőtt az értéke, de összességében – a vásárlások számának változásával – csökkent a forgalom. A tartós élelmiszerek aránya nőtt, és csökkent a magasabb fogyasztói áron kínált termékek kereslete. A lédig áruk iránti kereslet jelentősen eltolódott a csomagolt termékek felé. Csökkent a kisebb kiszerelésű termékek kereslete, nőtt viszont a magasabb feldolgozási szintű vagy konyhakész áruk iránti kereslet. A fogyasztók jellemzően előnyben részesítették azokat a kiskereskedelmi egységeket, ahol a fogyasztói kosár minden tétele beszerezhető volt, illetve azokat is, ahol a hozzájuk tartozó parkoló nyitott téren – átláthatóan és a vevőszámot (zsúfoltság) felmérhető módon jelző – helyezkedik el.

A MÁSODIK HULLÁMNÁL RÉSZBEN VISSZAÁLLT A BESZERZÉSI GYAKORISÁG ÉS A FORGALOM IS, DE JELENTŐSEN LERÖVIDÜLT A VÁSÁRLÁSRA SZÁNT IDŐ

Jelenleg az élelmiszerbolti vásárlásokkal kapcsolatban elmondható, hogy a belépés és a fizetés között eltelt idő rövidült, valamint csökkent az úgynevezett impulzus-választások száma. A korábbinál többen vásárolnak rutinszerűbben, tervezettebben – sokan listával a kezükben –, a sorok közötti „sétálgatás és nézelődés” szinte megszűnt. A vásárlások száma továbbra is elmarad az előző években megszokotthoz képest, de a vásárlói kosár értéke általában magasabb a bázis időszakénál. A tavaszi trendhez képest a hosszabb eltarthatóságú élelmiszerek előnyben részesítése gyakorlatilag megszűnt. Érdekesség, hogy mivel a tavasz végi, nyár eleji időszaknál kevesebben dolgoznak home office – ban, újbóli munkába járásuk illetve az iskolák újranyitása például az áruházi szendvicseladásokban is érzékelhető.

Forrás: Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb