Szegedi Sikersztorik: Meska, aki Szegedtől-Budapestig, Tokión át, körbefestette a világot
Németh Emese, avagy Meska neve sokak számára ismerősen csenghet. A szegedi képzőművész ugyanis nemrégiben az RTL Klubon futó, nagy sikerű Cápák Között nevet viselő műsorban mutatkozott be, ahonnan nem csak boldogan, de eredményesen is távozott.
Az ott kötött üzletnek köszönhetően alkotásait ugyanis azóta szerte a világban értékesítik. De nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a 2019-es Art Olimpián egy nem mindennapi művel különdíjas lett Tokióban. A darab azóta a Living National Treasures Museumban csücsül. Meska pedig töretlenül azóta is a fővárosban fest. Mindemellett azonban a Napfény Városában is rendszeresen alkot és kiállításai itt is megtekinthetők.
A gyermekkora óta művészettel foglalkozó szegedi lány hisz abban és vallja, hogy a festményekkel lelkeket gyógyít, és emel fel. A festészettel, a művészet örök kérdéseinek kutatásával, és a folyamatában keletkező érzések megjelenítésével teljes az élete.
Kezdetekkor olyan kérdések mozgatták, mint az “álom az álomban” állapot, tökéletes szépség megjelenítése, női energiák, különböző “én állapotok”, spiritualitás, mozgás-tánc, deviancia, ma már a sokkal komolyabb és alapvető, emberi érzelmekre alapuló témák foglalkoztatják. Első korszakában a művésznő olajjal festett a vászonra, 2018-ban a festményeknek azonban egy fajta transzformációja kezdődött meg, minek apropójaként festészete új korszakba lépett: megszületett Meska.
Az „Isteni nők” immáron formailag karakterüktől lecsupaszítva jelennek meg egy oly tiszta lélekállapotban, ahol már csak az érzelmeik, emlékeik mutatkoznak meg. Az én állapotok, impressziók, érzések elemi szinten kerülnek ábrázolásra. Meska megteremti az új teret, új aspektust nyit és az árnyékok és fény játékával mutatja meg, hogy minden kép, ami kialakul a nézőben, csak azon múlik, hogy honnan szemléli a festményt. A festett vászonra mintákat vág repetitív módon, a kivágott forma mögött egy új sík születik. Tudatosan nem ad címeket a festményeknek, általában vers részletekkel indítja el a kapcsolódást a művekkel és így egy új világokat enged megnyitni.
Meska egy általa kidolgozott technológiai újítást használ a műalkotásokon, így kelnek életre festményei, a legkülönbözőbb formában kivágott vásznon, ahogy a fény és árnyék játszik rajta. A szemlélő távolról haladva a festmény felé, vagy az előtt sétálgatva ráébred, hogy nincs állandóság, minden változik; minden, mindennel egységben van.
Mikor és miért kezdtél el művészettel foglalkozni?
Hat évesen kezdtem el művészettel foglalkozni, ugyanis a Sándorfalvi Pallavicini Sándor Általános Iskolába jártam, ahol rajz tagozatosként folytattam tanulmányaimat. A remek és nagy tudással rendelkező tanároknak által gyorsan megismertem az alkotás apró kis szépségeit. Ám sajnos egy olyan közegben szocializálódtam, ahol a művészemberekről mindenkinek a szegénység jutott először eszébe. Középiskolai tanulmányaimat Szegeden, egyetemi végzettséget Budapesten szereztem. Huszonévesen azonban már a tudatos alkotás végigkísérte a munkás hétköznapokat, mint kikapcsolódás. Ám eljött a pillanat, amikor a festészet dimenzióit már kevésnek gondoltam és elkezdtem technikai és anyag kísérleteket folytatni.
Hogyan jutottál el idáig?
A grafikák átalakultak, a festéket pedig egyre izgalmasabbnak találtam a grafitnál. A figuratív festészetet nyolc évig találtam érdekesnek, ezt követően, mint a sík természete vagy az absztrakt több dimenziós világa és a fény-árnyékjátéka már sokkal inkább lekötött, mint előtte. Ma a festészettel színeket/hatásokat komponálok inkább és erre építem a Tokióban is nyertes technikát – az új világot és dimenziót.
Mit jelent számodra a siker és mi a te legnagyobb sikered önmagad számára?
A siker szubjektív. A saját magam sikere jelenleg abban merül ki, hogy a mindennapjaimat annak szentelhetem, amit a legjobban szeretek: az alkotásnak. Nekem ez a lehetőség nem adatott meg könnyen. Verejtékes hétköznapok előzték meg ezt az édes, sikeres, boldog időszakot, amiben most vagyok. A legnagyobb sikert pedig egyértelműen a 2019-es Art Olimpia hozta meg a számomra, amelyre Tokióban került sor. A 3200 induló pályamunka közül először az első nyolcvan kiválasztott közé válogattak, majd különdíjas lettem. Büszke voltam és örültem annak, hogy ez a bizonyos siker csak nem került el, hiszen ott ült velem szemben a művészvilág legnagyobb szakmai tudással rendelkező krémje: New Yorkból, Párizsból, Japánból érkeztek a zsűritagok, akik aztán úgy döntöttek, hogy a műalkotásom a tokiói Metropolitan Artban landolhat. Ezt követően aztán a helyi Living National Treasures Museumban gyűjteményébe került. Eladtam a képet azóta pedig minden megy a maga útján tovább.
Mekkora volt ennek a bizonyos sikernek az ára az életedben?
Mint, ahogyan azt már említettem, nem adták könnyen. Viszonylag nagyon sokára nyílt lehetőségem megmutatni önmagam és a tehetségem. Viszont bármi, amit nehezen élünk meg: a veszteségek, a fáradozás vagy a lemondások egy adott cél érdekében, mindig drágák és mindig nagy árat kell értük fizetni. Ma azonban visszatekintve minderre szinte semmiség volt mindaz, amit megéltem, ahhoz képest, amit egyébként újra megtennék azért, hogy az alkotói szabadságomat élvezhessem. Kijelenthetem tehát, hogy csak gazdagodtam a kemény munka ideje alatt.
Hol értékesíted a műveidet? Megéri-e mindezzel ma anyagilag foglalkozni?
Az alkotásaimat ma egy újonnan alapított gazdasági társaság értékesíti, amit két befektető társammal hoztunk létre, Balogh Leventével, a Szentkirályi Kft. atyjával és Tomán Szabinával, a Toman Diet alapítójával. Minderre az RTL Klubon futó, nagy sikernek örvendő Cápák Között nevű üzleti showműsornak is köze van, ahol Magyarország legnagyobb és legelismertebb befektetői közül ketten úgy döntöttek, érdemes velem és a tevékenységemmel hosszú távon, komolyabban együttműködni. Ennek köszönhetően a Meska műalkotások ma már mindenfelé utaznak szerte a világban, aminek hála immár a 10-20 négyzetméteres beton hatású térplasztikáimon dolgozom elismert és tehetséges belsőépítészekkel. Büszke vagyok a szakmára és nagyra tartom azokat, akik a művészetnek ilyen monumentális tereket biztosítanak az otthonokban, szállodai közösségi terekben vagy akár irodaházak lobbijaiban.
És végezetül milyen célok, tervek állnak előtted?
Nagy álmom, hogy szegediként nemzetközi szinten is megálljam a helyem, és büszkén képviseljem a magyar művészközösséget. Ugyanakkor nagy vágyam az is, hogy akár közös alkotásokat készíthessek más művészekkel, ugyanilyen léptékben, immár nemzetközi szinten.
Fotó: Meska