Így őrjít meg a Black Friday – interjú Huszár Sándor szegedi marketingszakértővel
Hat éve söpört végig először Magyarországon is az az őrület, ami hosszú évtizedekkel ezelőtt Amerikában Black Friday néven vált ismertté. Legfőbb jellemzői Szegeden is a sorban állás, a korábban kelés, a későbbi lefekvés és persze a hatalmas akciók, amelyekre a legkülönbözőbb módon, a legkülönbözőbb reklámokkal hívják fel a figyelmet a kereskedők. Na és te, lecsaptál már valamire?
AZ ŐRÜLET, AMI MEGHÓDÍTOTTA A VILÁGOT
A hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelképezi. A kifejezés 1966-ban keletkezett, használata 2009-re vált általánossá, de mivel a hálaadás az USA-ban november negyedik csütörtökére esik, a fekete pénteket így november 23-29. közé sorolták. Magyarországon első alkalommal 2014. november 28-án tartották meg a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót, amelyen átlagon felüli árkedvezményeket kínált a vásárlóknak.
Na de mekkora mindennek az igazságtartalma? És, hogyan hat mindez ténylegesen a magyar, azon belül is a szegedi fogyasztókra? Huszár Sándort, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának marketing oktatóját és a Blureen Marketing és Piackutatás ügynökség tanácsadóját faggattuk.
„A vásárló kényszeresen törekszik arra, hogy hasznot tudjon maximalizálni. Vagyis folyamatosan keresi azokat a lehetőségeket, amelyeket időről-időre ki tud használni annak érdekében, hogy neki jobb, könnyebb, egyszerűbb legyen. Nyilván ebben az esetben az akciók és a kedvezmények azok, amelyek fontosak lehetnek a számára. A Black Friday kapcsán azonban legtöbbünk fejében megfordul, hogy érdemes-e tényleg most vásárolni, vagy megéri várni az ünnepi leárazásokig? Ám ugyanez igaz a fekete pénteket megelőző időszakra is, ugyanis az emberek többsége bizonytalan, hogy érdemes-e megvárni ezt a bizonyos Black Fridayt vagy esetleg később még nagyobb leárazások lesznek. Az viszont bizonyos, hogy nem minden vállalkozás tud mit kezdeni a Black Friday lehetőségével, nem tudja, hogy adjon-e kedvezményt vagy sem, illetve az egész hetes leárazásokkal és eltérő időpontokkal gyakran össze is zavarják a vásárlókat az olykor „hihetetlen” kedvezményeket kínáló kereskedők. Nálunk ugyanis Amerikával ellentétben nincs olyan ünnepnap – mint például a hálaadás –, amihez a vásárlók kötni tudnák a vásárlási szezon kezdetét” – összegezte a marketinges.
EGYRE KEVÉSBÉ FORDUL ELŐ A BÚJTATOTT LEÁRAZÁS
A marketingszakértő szerint a tisztességtelen reklámozás és „bújtatott leárazás” – habár még mindig jellemző – szerencsére egyre kevésbé fordul(hat) elő. A hatóságok figyelmét már egy ideje felkeltette ez az üzleti gyakorlat és a fogyasztói bejelentések révén egyre több esetben szabnak ki büntetéseket és szabályozzák az árazással kapcsolatos gyakorlatot. Ezzel pedig nem csak a fogyasztók járnak jól, hanem a tisztességes kereskedők is, hiszen egyre nehezebb a versenyhelyzetben megtéveszteni a fogyasztókat. Ebben az időszakban egyébként az éppen kifutó termékek, illetve a limitált kiadásban meglévők, valamint az ünnepi időszakra előkészítettek értékesítése a cél. A vásárlók pedig abban bíznak, hogy valóban olcsóbban jutnak hozzá a termékekhez.
A BLACK FRIDAY AZ IDEI ÉVBEN AZ ONLINE TÉRBEN NAGYOBB SZEREPET KAP
Huszár Sándor mindemellett egyébként azt is kiemelte, hogy az idei évben a koronavírus-járványra való tekintettel minden bizonnyal mérsékeltebb lesz az érdeklődés a Black Friday iránt a szegediek életében. A legtöbben ugyanis inkább spórolnak, mint sem költenek. Ez pedig a szakértő szerint a szegedi kereskedők forgalmán is érezhető. Ám véleménye szerint az is elképzelhető, hogy éppen a világjárvány és megfékezésének érdekében bevezetett intézkedések lesznek azok, amelyek arra ösztönzik a fogyasztókat majd a fogyasztókat a kijárási korlátozások közepén, hogy az otthon töltött időt egy-egy termékkel vagy szolgáltatással még komfortosabbá tegyék.
Egy valami azonban biztos: a Black Friday holnap egyes területeken ismét rekordokat fog dönteni és az elmúlt évekhez hasonlóan elsősorban az online térben arat majd óriási sikert.
Fotó: randfonteinherald.co.za/upi.com