KikapcsVideo365

Roncshajók Szegeden: így néz ki manapság a Szőke Tisza gőzös

Egy éve emelték ki az elsüllyedt szegedi legendát, azóta a parton rohad tovább a valaha szebb napokat látott Szőke Tisza, amely kalandos története során volt már luxusgőzös, Horthy Miklós kormányzó kedvenc sétahajója, turistahajó, forgalomból kivont üdülőhajó, végül a 80-as, 90-es évek ikonikus szegedi diszkóhajója. Magyar Andor kollégánk lefilmezte Nektek, hogy néz ki 2021. tavaszán a szegedi legenda, sőt, ha már úton volt, a tápéi után a hattyasi téli kikötőbe is átugrott – érkezzen egy szegedi roncshajó best of, a hosszú hétvége kalandorainak!

TÜNDÖKLÉS ÉS BUKÁS

A 77 méter hosszú hajó 1917-re készült el a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Társaság megrendelésére, IV. Károly király néven. Két évvel később már Sas volt, majd 1930-tól Szent Imre. Szolgált a Dunán, a Balatonon. A második világháború után Ausztriából került haza, és Felszabadulás lett a neve. Szegedre 1980-ban hozták, ekkor keresztelték át utoljára, Szőke Tiszának.

A hajó, ami legalább annyira számít szegedikumnak, mint a fűszerpaprika vagy a halászlé, volt már szinte minden, csak orosz katona nem:

  • luxusgőzös,
  • Horthy Miklós kormányzó kedvenc sétahajója,
  • turistahajó,
  • forgalomból kivont üdülőhajó,
  • végül diszkóhajó.

A szegedi önkormányzat 2000 után jelképes összegért átpasszolta a Mahart Tiszayacht Kft-nek, ami nem volt túl jó ötlet: az új “gazdi” átvontatta a tápéi téli kikötőbe, majd miután ott teljesen szétrohadt, 2012-ben elsüllyedt. A hajót egyébként – bármennyire is lett a szegediek kedvence – sem az önkormányzat, sem az állam nem érezte annyira a magáénak, hogy megmentse: ami a víz alatt volt, az rohadt, ami felette, azt szétlopták.

2019-BEN FOGTAK HOZZÁ A KIEMELÉSHEZ

2017-ben lett a Hajózásért Alapítványé, amelyet kifejezetten a kiemelésére, megmentésére hozott létre a szegedi Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója és Portás Csaba, aki az ügy mellett hosszú ideje elkötelezett hajózási szakember. 2019 októberében a KÉSZ-hez tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. fogott hozzá a kiemeléshez, 15 darab, egyenként 10 méter hosszú és másfél méter vastag felfújható ballont készítettek, hozzá egyedi kötélzetet. Így juttatták partra öt nap alatt a kikötő végénél a hajótestet, 2020. január 27-ére.

A kiemeléskor készült fotók (via MA-HARD Vízépítő Kft.):

A kiemelést követően, tavaly tavasszal így nézett ki a hajóroncs – megrendítő, a Mad Max filmek képi világát idéző képkockák következnek:

ÚJABB FEJLEMÉNY, ÉV VÉGÉN: BEFEKTETŐKET KERESNEK, 4 MILLIÁRD FORINTBÓL LEHETNE REKONSTRUÁLNI A SZŐKE TISZÁT

Akár 4 milliárd forintba is kerülhet a legendás Szőke Tisza hajó rekonstrukciója és kialakítása, melyhez év vége óta befektetőket keresnek. A szegedi gőzösön minden lehetséges munkálatot elvégeztek eddig – nyilatkozta Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője:

Heizler Tamás az év végén elmondta, eddig 100 milliós nagyságrendben költöttek a gőzös kiemelésére és biztosítására, a hajó rekonstrukciója és kialakítása pedig akár 4 milliárd forintba is kerülhet, attól függően, hogy a leendő befektető mit szeretne belőle kihozni. Hozzátette: addig ők sem tudják folytatni a munkálatokat, amíg a befektető meg nem mondja, milyen irányban induljanak tovább.

Forrás: Magyar Narancs, KÉSZ, Hellovidék

Videó: Magyar Andor, Szeged365

Fotók: Török Kornél, Szeged365, KÉSZ

Kapcsolódó cikkek

Egy hozzászólás

'Fel a tetejéhez' gomb