Boldog születésnapot, Móra Ferenc híd!
Emlékeztek még arra az internetes szavazásra, amikor az M43 -ason újonnan épülő híd nevére lehetett voksolni? Akkor közel 1 500 beérkezett különböző névjavaslat közül választotta ki a szakmai zsűri a Móra Ferenc nevet. Hihetetlen, de ennek már 10 éve, hogy megépült a híd, mely tehermentesítette Szeged belvárosát a kamionos forgalomtól.
A Móra Ferenc híd az M43-as autópálya részeként a Tisza fölött Csongrád-Csanád megye délkeleti térségeit köti össze az M5-ös autópályával. Valójában három híd: két hagyományos ártéri gerendahíd és a főmeder fölött átívelő ferdekábeles függőhíd.
AZ ÉLÉNKÜLŐ GAZDASÁGI KAPCSOLATOK MIATT MEGNÖVEKEDETT SZEGED BELVÁROSÁBAN A KAMIONFORGALOM
Az élénkülő gazdasági kapcsolatok és az ennek következtében megnövekvő nemzetközi áruszállítás az Európai Unióhoz való csatlakozást követően meghaladta a Szeged és Arad között futó 43-as főút kapacitását. A 43-as út Szeged belső városrészeit is érintő szakaszán állandósultak a torlódások és rendszeresek voltak a balesetek, miközben napi 3000 kamion haladt át a városon.
2006 – BAN PÁLYÁZATOT ÍRTAK KI A TISZA – HÍD MEGÉPÍTÉSÉRE
2003-ban a növekvő forgalom miatt az M43-as autópálya építése bekerült az Európai Unió strukturális alapjaiból finanszírozott Közlekedésfejlesztési Operatív Program legfontosabb projektjei közé. Az autópályákat építtető Nemzeti Autópálya Zrt. (2007-től Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt., NIF) 2006 kora tavaszán újabb tervpályázatot írt ki egy 2×2 sávos közúti Tisza-híd megépítésére. A bíráló bizottság az öt pályamű közül végül a Pont-TERV Zrt. által benyújtott terveket találta a legjobbnak.
2008 – BAN RAKTÁK LE A HÍD ALAPKÖVÉT
A 13 milliárd forintba kerülő híd kivitelezője az A-Híd Építő Zrt. volt. A híd alapkövét 2008. június 11-én rakták le. Az építkezés érdemi része a Tisza szokatlan nyár végi áradása miatt csak 2008 augusztusának végén, a pilonokat tartó cölöpök kibetonozásával kezdődött. A cölöpözést jelentősen megnehezítette a Tisza árterét eluraló sár. A pillérek 2009 nyarára készültek el. A felszerkezet elemeit hajókon szállították az építkezés helyszínére.
A HIDAT VÉGÜL 2011 TAVASZÁN ADTÁK ÁT ÉS VEHETTÉK BIRTOKBA AZ AUTÓSOK
2010 októbere első felében a híd két oldala összezárt. A kivitelezők számára azonban a „zárás” után sem ért véget a munka: következő lépéseként elkészítették, majd szigetelték a szegélyeket, ezután sor került a pályalemez aszfaltozására, illetve a korlátok felszerelésére. Végül kiépítették a híd díszkivilágítását, így az autósok teljes pompájában vehették azt birtokba. A híd próbaterhelésére 2011. március 11. és 13. között került sor, az átadására pedig április 20-án. Ezt követően 2013-ban megszűnt a Tápé és Maroslele közötti kompjárat.
Szülinapja alkalmából nézd meg a Háttér Média Kft. hangulatos drón videóját a Móra Ferenc hídról!
3 hozzászólás