MindenmásSmart Szeged

Már a végleges forgalomba helyezéshez közelítenek a tram-train nagyvasúti szakaszát érintő beruházásban

Már a végleges forgalomba helyezéshez közelítenek a Szegedet és Hódmezővásárhelyt összekötő, hazánkban egyedülállónak számító közlekedési megoldás, a tram-train nagyvasúti szakaszát érintő beruházásban. A projekt során a városok közötti nagyvasúti kivitelezési munkákat a Swietelsky Vasúttechnika Kft. valósította meg, beruházás megrendelője a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. volt.

A Swietelsky Vasúttechnika Kft. szakembereinek tájékoztatása alapján számolt be a Magyar Építők a 22 kilométeres nagyvasúti pályaszakasz munkálatairól, melyet a cég újított fel és épített át Szeged és Hódmezővásárhely között. A projekt fő projektelemei az alábbiak voltak:

  • nagyvasúti pályamodernizáció,
  • az Algyői vasúti Tisza-híd részleges megerősítése és felújítása,
  • a vasúti pályához kapcsolódó szolgálati helyeken az üzemi épületrészek átépítése,
  • mindezek mellett a kivitelező cég,
  • továbbá a komplett biztosítóberendezései rendszer is kiépítésre került.

ÁRVÍZTÖLTÉSEN FUTÓ PÁLYÁN DOLGOZTAK

A pályafelújítás munkálatai 2018 tavaszán rajtoltak el és mind az al-, mind pedig a felépítmény tekintetében jelentős feladatokat kellett elvégezni. A pályahibák tekintetében nagy szerepe volt annak, hogy az érintett szakasz a Tisza mentén elterülő másodrendű árvízvédelmi töltésen található. A problémák orvosolására Sártón és Baktó – Szeged Rókus között töltésszélesítésre került sor, a rézsűk védelmére pedig a felújítás során geocellákat és fűtexet is beépítettek. A nagyvasúti pályaszakaszt érintő vágányfelújítás során a bontást és az építést a Swietelsky Vasúttechnika Kft. nagygépes technológiával hajtotta végre, a cég SUZ-350 és SMD-80 átépítő gépláncaival. Az alépítmény javítását cementes, illetve meszes stabilizációval végezték el a felső talajréteg letermelését követően: az elbontott vasúti ágyazati anyagot pedig – törés és keverés után – a kiegészítő védőréteg keverékében hasznosították. A munkálatok során érintett nagyvasúti pályaszakaszon az egyszerű geometriájú kitérőkön túl új, B60 átszelési, 800-as és 1800-as nagysugarú érintőköríves kitérőkkel is modernizálták a pályát: ehhez javarészt vasúti (KIROW) és közúti darukat vettek igénybe.

RÉGI ÉS ÚJGYÁRTÁSÚ SÍNEKET IS FELHASZNÁLTAK

A pálya korszerűsítéséhez természetesen beépítettek új síneket is, de mindemellett régi sínek is felhasználásra kerültek. Utóbbi munkálatokhoz a MÁV Zrt. által biztosított és a MÁV KFV Kft. által minősített sínek, valamint a MÁV-SÍN Hosszúsíngyártó és Ellátó Kft. által felújított sínanyag szolgáltatta az alapot. A régi sínek beépítését követően sínfelületkorrekciót végeztek el az RR16-M nagy teljesítményű vágányon járó saját köszörűgéppel a Swietelsky Vasúttechnika Kft. szakemberei. A felújított nagyvasúti pálya a beruházást követően alkalmassá vált a 100 km/órás pályasebességre és a 225 KN-os tengelyterhelésre, a sínrendszer pedig MÁV 48-ról UIC 54 sínrendszerre épült át.

A HÓDMEZŐVÁSÁRHELYI MŰEMLÉKI ÉPÜLETET IS MEGÓVTÁK

A Swietelsky Vasúttechnika Kft-nek a beruházás során pályamodernizációs feladatokon túl magasépítési munkái is voltak:

  • nagyvasúti pályamodernizáció,
  • az Algyői vasúti Tisza-híd részleges megerősítése és felújítása,
  • a vasúti pályához kapcsolódó szolgálati helyeken az üzemi épületrészek átépítése,
  • mindezek mellett a kivitelező cég
  • továbbá a komplett biztosítóberendezései rendszer is kiépítésre került.

A Hódmezővásárhelyi Népkert állomás felvételi épülete kapcsán fontos információ, hogy az műemlék védettségű, 1939. decemberében adták át, majd 2013-ban felújították. Az épített örökség és a homlokzat megóvása érdekében itt a klímarendszert a padlástérben szerelték fel.

BIZTOSÍTJÁK A HATÉKONY MŰKÖDÉST

A pályaszakaszhoz kapcsolódó valamennyi szolgálati helyen biztosítóberendezés, távközlés, és szünetmentes áramellátásra alkalmas helyiségek létesültek. A teljes vonalszakaszon új tengelyszámlálós foglaltság érzékelésű D55 állomási biztosítóberendezések, valamint szintén tengelyszámlálós vonali térköz biztosítóberendezések és automata sorompóberendezések épültek, Központi Forgalomirányítással (KÖFI). Mindemellett a vonalszakasz teljes egészén új Integrált Vasúti Távközlési és Utastájékoztató rendszer (IRCS, PIS), valamint komplex vagyonvédelmi-, tűzjelző- és beléptetőrendszer létesült technológiai és vagyonvédelmi kamerákkal együtt. A szegedi KÖFI-ben pedig bővítéseket kellett végrehajtani a nagyobb kapacitások kiszolgálása érdekében, számos más feladattal együtt.

A VASÚTI TISZA-HÍD IS MEGÚJULT

Kifejezetten látványos eleme volt a beruházásnak az algyői vasúti Tisza-híd felújítása. Az átkelő a XIX. század végén épült, majd a századforduló elején, 1902-ben átépítették, a két világháború között megnyitották a közúti forgalom számára is, és amíg meg nem épült az önálló közúti híd 1974-ben, addig közös vasúti-közúti hídként funkcionált. A II. világháború támadásaiban megsérült szerkezetét bár 1945-47 között helyreállították és az acél felszerkezetek cseréjére is sor került két ütemben, 1960-ban és 1976-ban. A modern műszaki követelményekhez való alkalmazkodásra megfelelő lehetőséget biztosított a tram-train beruházás, ahol az algyői Tisza hídhoz kapcsolódó jelentősebb hibák javítása sikeresen lezajlott. A fejlesztés eredményeként a három hídszerkezetből álló vasúti hidat alkalmassá tették a 100km/h-s haladási sebességre. A Swietelsky Vasúttechnika Kft. elvégezte a mederhíd kereszttartó elemeinek megerősítési-, valamint a Szeged felőli ártéri híd saruelrendezés átalakítási munkáit. A VI-os mederpillér körül a pillér biztosítására kőszórás készült. A fix sarukat tartó IV-es és VIII-as ártéri pilléren pedig a vízszintes irányú erők kedvezőbb felvétele érdekében a keszonalapozásokat résfallal erősítették meg. A résfalakat H-alakú résfal-összefogógerenda fogja egybe, illetve a felmenő falazatok ezeknél a pilléreknél vasbeton köpenyezést is kaptak. Az ártéri hidak pályalemezeinek cinkszórásos bevonata javításra került, valamint új B5 típusú elasztikus UV- és kopásálló korrózióvédelmi bevonat készült. Az ártéri hidakon – a 2011-ben átalakított mederhídhoz hasonlóan – továbbá a mai követelményekhez igazodva EDILON-rendszerű vasúti felépítményt alakítottak ki.

Forrás: magyarepitok.hu

Kapcsolódó cikkek

Ezt láttad már?
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb