Geek Girl Blog: amikor a sci-fi valósággá válik – hamarosan berobbanhatnak az önvezető légitaxik a kereskedelmi forgalomba?
Néhány évtizeddel ezelőtt még elképzelhetetlennek tűnt, és csupán a filmkészítők utópisztikus fantáziájának szüleményeként jelent meg a vásznon a repülő autó, mára azonban kézzel fogható valósággá vált, és egyáltalán nem irreális, hogy néhány éven belül önvezető légitaxik állnak majd a kereskedelmi forgalomba.
MEGOLDÁST JELENTHETNE A VÁROSOKAT MEGFOJTÓ KÖZLEKEDÉSI DUGÓKRA
A légitaxikat egy, a helikopterhez hasonlóan helyből felszálló nagy drónként kell elképzelni, mely előnye az imént említett légi járművel szemben, hogy költséghatékonyabb, mert nincs pilótája, illetve fenntartási költségei alacsonyabbak, és csendesebb az elektromos meghajtás miatt, nem utolsó sorban pedig megoldást jelenthetne a városokat megfojtó közlekedési dugókra is.
EGYES ÖNVEZETŐ LÉGITAXIK AKÁR ELÉRHETIK A 300 KM/H-ÁS SEBESSÉGET IS
Az önvezető légitaxik esetében a különböző fejlesztések kapacitása eltérő lehet, a legkisebb gépeket 2 személyesre tervezik a gyártók, de vannak 4-5, vagy még több személyes próbálkozások is. Típustól függően van közöttük viszonylag lassú, mely kb. 100 km/h-ra képes, mint a leginkább helikopterre hasonlító Volocopter 2X, más megoldások, mint például a Lilium Jet, rendelkeznek szárnyakkal, így akár 300 km/h sebességre is képesek.
E járművek esetében leginkább repülőtér és városközpont közötti személyszállításra kell először gondolni. A koncepció az, hogy a frekventált helyeken kialakított leszállópályák közül választhatnak majd a leendő utasok.
VAJON MENNYIRE BIZTONSÁGOS A LÉGITAXIVAL UTAZNI?
Sokakban bizonyára felmerül a kétely, mennyire is megbízhatóak ezek a járművek, mi történik például rossz idő esetén, vagy ha vészhelyzet adódik az út során. Fontos tudni, hogy a repülésben az automatizáció sokkal előrébb tart mint az autózásban. Egyrészt azért, mert a repülés sokkal jobban kontrollált mint a közúti közlekedés, ami segíti az automatizációt. Másrészt a szigorú légi közlekedési előírások ki is kényszerítették a magas fokú automatizációt. A repülésben ez már bizonyított, a légi közlekedés messze a legbiztonságosabb közlekedési forma.
MENNYIRE KÖRNYEZETBARÁT EGY LÉGITAXI?
Mai közlekedési kultúránkban épp olyan hangsúlyos a környezettudatosság, mint az élet más területein, így a légitaxik esetében sem elhanyagolható szempont, hogy ezeknek a járműveknek a használata tulajdonképpen mennyire jelenthet környezetbarát megoldást az utazásra. Figyelembe kell venni, hogy az elektromos autózáshoz hasonlóan, az elektromos meghajtás miatt közvetlenül nem okoz szennyezést, de ettől még nem lesz feltétlenül környezetbarát. Jelenleg az elektromos energia termelése közel se nevezhető környezetbarátnak. Ugyanez igaz az akkumulátor gyártásra is. Mivel a repülés energiaigénye sokkal magasabb mint a közúti közlekedésé, ezért az elektromos autókhoz képest sokkal kevésbé környezetbarát.
TÖBB CÉG IS VÉGREHAJTOTT MÁR SIKERES TESZTREPÜLÉSEKET
Jelenleg, még kevés cég van a piacon, melynek fő profilja az önvezető légitaxi megalkotása lenne, mégis elmondhatjuk, hogy az egyre bővülő piacon e területen már több gyártónak is sikerült jelentős áttörést elérnie.
2017-ben először teszteltek önvezető légitaxit Dubaiban, a német Volocopter tervezte a járművet, és az eredmények nagyon ígéretesnek bizonyultak. A szintén német Lilium cég pedig 2019 tavaszán mutatta be prototípusát, mely szintén sikeresen végrehajtotta első tesztrepülését.
2025-RE AKÁR AZ ÁLOM VALÓSÁG LEHET ÉS MUNKÁBA ÁLLHATNAK AZ ELSŐ SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ REPÜLŐ AUTÓK
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) egyik vezetője szerint akár már 2024-re beindulhatnak a kereskedelmi szolgáltatások, első körben az autonóm csomagszállító drónokkal. A német Volocopter a tervek szerint a 2024-es párizsi olimpián már szállítani is fogja az utasokat. Japán pedig 2025-re már olyan komplett szabályozást szeretne, amely lehetővé teszi a személyszállító repülő autók közlekedését is.
2 hozzászólás