Smart Szeged

“Dögtiszából” csónakázóparadicsom, avagy kövesd nyomon velünk, eddig milyen állomásai voltak a gyálai Holt-Tisza rehabilitációjának

A gyálai Holt – Tisza rehabilitációját már évek óta nagy figyelemmel követik a szegediek, főleg a Klebelsberg-telepen és Gyálaréten élők, hiszen ők azok, akik a holtág bűzétől és a szennyezett víz látványától évtizedek óta szenvednek. Az elmúlt években felcsillant a remény, hogy a fentebb említett települések lakói fellélegezhetnek, hiszen elindult a Holt-Tisza rehabilitációját szolgáló nagyszabású projekt. Cikkünkben időrendben összeszedtük nektek, mi történt eddig az ügyben.

AZ 1960-AS ÉVEKIG PARADICSOMI ÁLLAPOTOK URALKODTAK, AZUTÁN SZIPPANTÓS AUTÓK JELENTEK MEG A PARTON

A holtág szomorú sorsa nem újkeletű dolog, a gyálai Holt-Tisza szennyezése már vagy negyven éve folyamatos, amelyben sajnos a mezőgazdaság, az ipar és maga Szeged városa is nagy szerepet játszott. 2020-ban az üggyel kapcsolatban Csete Csaba, a Klebelsberg-telepi Polgári Kör tagja, aki biológusként foggal-körömmel harcol a Holt-Tisza rehabilitációjáért, elmondta, a 60-as évekig nem volt probléma, paradicsomi állapotok uralkodtak, strandoló szegediekkel és élettel teli mederrel. Az első gondok a 60-as évek végén jöttek, amikor is szippantós autók jelentek meg a parton és elkezdték beleengedni az ipari vállalatok szennyét a Holt-Tiszába. Eltelt pár év és már kiépített vezetékeken át ment a szennyezés.

SAJNOS NAGYON SOKAN SZENNYEZTÉK EZEN A SZAKASZON A TISZA VIZÉT

Csaba az alábbi szennyezőket jelölte meg, az adatokat a rehabilitációt megelőző, hivatalos tényfeltáró dokumentumok is tartalmazzák:

  • MÁV: ők a 80-as évek első felében, 83-84 környékén szüntették be a szennyezést
  • sertéstelep, vágóhíd: szintén a fenti időszakban hagyták abba
  • Szeged városa, a város csurgalékvizének (szennyvíz) egy részét hosszú éveken át engedték ide, ami a leginkább meglepő, hogy Csaba szerint ezt csak 2008-ban fejezték be
  • Floratom: ők a mai napig szennyezik a Holt-Tiszát (a listában szereplők közül egyedül ők azok, akik még mindig), szinte hihetetlen, de mindezt legálisan, hivatalos engedéllyel tehetik
  • az egykori galvánüzem: ők is a csurgalékvizet vezetették bele anno, de az is előfordult, hogy megálltak a meder mellett és teherautóról borították bele az akkumulátorokat a vízbe

2020-BAN KOZÁK PÉTER, AZ ATIVIZIG IGAZGATÓJA ARRÓL SZÁMOLT BE, MEGKEZDŐDHET A HOLT – TISZA REHABILITÁCIÓJÁNAK PILOT SZAKASZA

2020-ban Dr. Kozák Péter, az Alsó-Tisza-Vidéki Vízügyi Igazgatóság ügyvezető igazgatója elmondta, az ipari, mezőgazdasági és a város csurgalékvizével korábban tönkretett szakasz rehabilitációja még azon a nyáron megkezdődhet, az engedélyezési folyamatok előrehaladottak. Lezárult a pilot beavatkozás környezetvédelmi engedélyezése, ami azért nagyon fontos, mert a nyáron egy kisebb szakaszon elkezdik megtisztítani a holtágat. Ez egy próba-beavatkozás volt, mely során ki tudták próbálni, melyik technológia lesz a leginkább célravezető.

2020 AUGUSZTUSÁBAN LAKOSSÁGI FÓRUMON TÁJÉKOZTATTÁK A TELEPÜLÉSRÉSZEN ÉLŐKET A PROJEKT ÁLLÁSÁRÓL

A pilot-teszthez egy beavatkozási tervre volt szükség, amelynek része volt többek között egy természetvédelmi engedélykérelem a növényirtáshoz, egy levegőtisztaság védelmi dokumentációhoz, továbbá egy szag és veszélyes anyag kibocsátási, bűzmérési tervhez is. Ezen tervnek megfelelve a 2020 augusztus közepén megtartott lakossági fórum után a munka egy kisebb növényirtással vette kezdetét, amelyet a beavatkozási területen lévő meder lezárása és víztelenítése, majd a teszthez szükséges mederüledék első részének kitermelése követett. A fórumon egy másik, kevésbé pozitív dologra is fény derült: a jelenleg is szennyező Floratom egészen a projekt végéig, 2023-ig engedheti a szennyvizet a Hattyas és Gyálarét közötti holtágba.

A PILOT PROJEKT SORÁN AZ ISZAP KÁRMENTESÍTÉSÉT VÉGEZTÉK EL A SZAKEMBEREK

A pilot – projekt folyamatáról 2021 tavaszán adtunk hírt. Akkor hajtották végre a szakemberek az ott található iszap kármentesítését. Ahogy akkor Dr. Kozák Péter, az Alsó-Tisza-Vidéki Vízügyi Igazgatóság ügyvezető igazgatója elmondta számunkra, a kármentesítés végrehajtása nagy körültekintést igényelt, hiszen a felhalmozódott szennyező anyagokat a mederben található iszapból el kellett távolítani. A szennyező anyagok túlnyomó része szénhidrogén származékok, amelyek különféle biológiai lebontási folyamatokat alkalmazva viszonylag jól kezelhetőek. De vannak olyan szennyező anyagok is, amelyek biológiailag nem távolíthatók el, például nehézfémszennyezések, azonban ezek elhelyezkedését az előzetes vizsgálatok során feltárták a szakemberek, és az ezzel szennyezett iszapot az arra megfelelő nehézfémszennyezéssel terhelt anyagok befogadására és semlegesítésére alkalmas helyre szállították el.

2021 NOVEMBERÉBEN KIÍRÁSRA KERÜLT A PROJEKTHEZ TARTOZÓ KIVITELEZÉSI KÖZBESZERZÉS

2021 novemberében fontos előrelépés történt az ügyben: az Országos Vízügyi Főigazgatóság ugyanis kiírta a „Gyálai Holt-Tisza kármentesítése” című projekthez a kivitelezési közbeszerzést. Akkor megírtuk, hogy a tender győztesének ezek lesznek a feladatai:

  • 2 db iszapvíztelenítő terület kialakítása, a kapcsolódó csurgalékvízgyűjtő rendszer kialakítása és üzemeltetetése,
  • iszapkezelő területek kialakítása (18 700 m2)
  • iszapkezelő területek alatt talajvízszintet szabályzó és szénhidrogénnel szennyezett vizeket kinyerő szivárgó hálózat és ezek tisztítására szolgáló víztisztító létesítmények kialakítása és üzemeltetetése 12 hónapig,
  • TPH, PAH és/vagy nehézfém szennyezett iszap kitermelése, víztelenítése, kezelése vagy előkezelése,
  • szénhidrogénnel (TPH, PAH) szennyezett, illetve egyéb szennyezőanyagot tartalmazó (nehézfém, toxikus fém és félfém) iszap (49 000 m3) biodegradációval történő kezelése,
  • a biodegradációval hatékonyan nem kezelhető iszap elszállítása (16 000 m3) engedéllyel rendelkező ártalmatlanító helyre
  • A kezelést követően végleges medermorfológia kialakítása a biodegradációval kezelt iszap illetve nem szennyezett iszap felhasználásával.

A projektre 4.5 milliárd forint áll rendelkezésre, a végdátuma pedig 2023.

2022 MÁRCIUSÁBAN ELINDULT A HOLT – TISZA REHABILITÁCIÓJA

Így érkeztünk el a mai naphoz, 2022. március 9-hez, amikor is végre elkezdődött a Holt-Tisza rehabilitációja, melyhez Magyarország Kormánya 5 milliárd forint támogatást biztosít. A munkálatok 2023-as befejezésével és az átemelő megépítésével ez lesz Magyarország leghosszabb holtága, amely 18.5 kilométer hosszú lesz. A mai sajtótájékoztatón elhangzottak szerint:

  • először a nádas és a part kitakarítása kezdődik el,
  • kicsivel később, május környékén jöhet a kármentesítés,
  • a projekt fináléja 2023 végén lesz, magyarán jövőre már teljesülhet a Klebelsberg-telepiek és a gyálarétiek évtizedes vágya.

A Szeged-Klebelsberg Telepi Polgári Kör elnöke, Kismárton Zsolt – arról számolt be, hogy a 2023 végén elkészülő rehabilitációt követően tanösvényt terveznek a partra, az évtizedeken át “dögtiszaként” elhíresült szakasz pedig horgász – és csónakázóparadicsommá válhat.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb