Egy felmérés szerint az elektromos rolleresek több mint negyede részegen szenved balesetet
Az elektromos rollert használók több mint negyede ittasan, fele pedig éjszaka sérül meg – derül ki a baleseti intézet adataiból, amelyeket a Népszava ismertetett. A Manninger Jenő Baleseti Központ (országos baleseti intézet) szakmai munkacsoportja tavaly márciustól októberig gyűjtötte, hogy hány páciens érkezett a sürgősségi ügyeletükre kerékpár-, roller, illetve elektromos roller baleset után.
A Népszavának Bodzay Tamás orvosigazgató idézte az adatokat, így kiderült, vizsgálatuk bő hat hónapja alatt mintegy 1553-an szenvedtek kétkerekű járműves balesetet. A legtöbb sérült (1115) kerékpározott, 296-an e-rollereztek és 142-en mechanikus rollert hajtottak. Azaz minden ötödik sérült e-rolleres volt.
AZ E-ROLLERESEK 27 SZÁZALÉKA ITTAS VOLT
Az összefoglalóból kiderült, hogy míg a kerékpáros sérülteknek csak a négy százaléka, a rolleresek 6 százaléka, addig az elektromos rolleresek 27 százaléka, azaz több mint negyede volt ittas. Az is érdekes – tette hozzá a szakember –, hogy az e-rolleresek több mint fele az éjszakai órákban szenvedett balesetet, vagyis valószínűleg bulieszközként is használják az emberek ezt a kétkerekűt. Ez a jármű akár 25-30 kilométeres sebességgel is haladhat, miközben a vezetőjének gyakorlatilag semmiféle fizikai védelme nincs. Ráadásul a KRESZ, illetve a vonatkozó jogszabályok jelenleg nem is ismerik az elektromos roller fogalmát.
MÉG NEM KÉSZÜLT EL AZ ÚJ SZABÁLYOZÁS
A Népszava megkereste a Technológiai és Ipari Minisztériumot azt tudakolva, vajon terveznek-e változtatást az ügyben, ám onnan azt írták, hogy „a közúti közlekedésben irányadó Bécsi Egyezmény sem ad egyértelmű iránymutatást”. Ezért amíg elkészül a szabályozás, addig „a kérdéses eszközökre típusuktól függően a kerékpárok vagy a segédmotoros kerékpárok közlekedési szabályai alkalmazhatók”. De, hogy mikor melyik és ez mitől függ, azt nem részletezték. A KRESZ rolleres módosításáról már tavaly született egy tervezet, ám hogy annak az elfogadása hol tart, nem árulta el a minisztérium. Annyit azonban közöltek, hogy „az említett eszközök közlekedésére vonatkozó előírásokat elkülönítve határozná meg”, vagyis önálló járműkategóriában gondolkodnak.