Mentődolgozók Szövetsége: a kerékpáros egység bevezetése szakmailag megalapozatlan (frissítve)
Közleményt adott ki a Magyarországi Mentődolgozók Szövetsége (MOMSZ), miután megírtuk, bringás mentősökkel tehermentesítheti egységeit az az Országos Mentőszolgálat. A sajtónak körbeküldött anyagban többek között azt írják,
- az egyik probléma a tervezett intézkedés kapcsán, hogy ismételten elmaradt az érdekképviselettel történő konzultáció,
- a másik pedig, hogy a Közép-magyarországi régió, és azon belül a főváros az egyik legleterheltebb terület.
“A mentés biztonságának érdekében az ország minden részéből egységeket kell felvezényelni már évek óta, és a vidéki irányító csoportok tucatszám fogadják a KMR-ből érkező hívásokat a humánerőforrás elégtelensége, és az ebből fakadó kapacitásbeli nehézségek miatt. A dolgozók túlterheltek. A problémát elsődlegesen a munkaerő és a megnövekedett feladatszám közti aránytalanság okozza”
– folytatódik a közlemény.
A MOMSZ SZERINT A PROBLÉMÁK FŐ OKA A HUMÁNERŐFORRÁS-HIÁNY
A MOMSZ szerint a kerékpáros mentőegységek mostani bevezetése nem tudja orvosolni ezen gondokat, hiszen a mentődolgozói létszám és az ellátandó feladatok száma adott, egy új típusú mentőegység bevezetése ezen nem változtat. Elengedhetetlennek tartják a humánerőforrás hiány megállítását, ennek első lépéseként a megfelelő szintű bérrendezésre van szükség, aminek következtében a mentő munka iránti érdeklődés ismét vonzóvá tehető, teszik hozzá.
Leszögezik, az OMSZ által bevezetni tervezett kerékpáros egység létrehozása indokolt és jó elképzelés rendezvények, nagy látogatottságú események kapcsán, valamint kiemelt forgalmú helyeken, turista és idegenforgalmi központok közelében, szezonális jelleggel.
ELHAMARKODOTT, SZAKMAILAG MEGALAPOZATLAN DÖNTÉSNEK NEVEZTÉK A TEGNAP KISZIVÁRGOTT TERVEZETET
Mint írják, az egység előrelépés lehet a gyors segítségnyújtás terén, a rászoruló felügyeletet kaphatna a gyógyintézetbe való szállítás megkezdéséig.
“Azonban a mentés tekintetében – figyelemmel a fentebb leírtakra – jelentős terhelést csökkentő hatás nem várható, ezért a kerékpáros egység bevezetését jelenleg elhamarkodott és szakmailag megalapozatlan döntésnek tartjuk”
– zárták a közleményt.
FRISSÍTVE: EZ VILLÁMGYORS VOLT, MÁR REAGÁLTAK IS A MENTŐK
Éppen, hogy befejeztük cikkünk megírását, már reagáltak is a mentők. Mint az Országos Mentőszolgálat írta, egykor a mentőmotorok bevezetése is furcsa ötletnek tűnt Magyarországon, mára azonban az egyik leghatékonyabb mentőeszközként tartják számon a kétkerekű mentőket, akik 2005 óta többszáz életet mentettek meg. Most az (elektromos) biciklis mentők bevezetésének ötletét is kritizálják a hozzá nem értők, pedig Budapest belvárosában, vagy pl. a Budai Várban óriási előnyt jelenthet a tömegben is könnyen közlekedő jármű, amin az életmentéshez szükséges alapvető felszerelések kapnak majd helyet.
“Az Országos Mentőszolgálat szakemberei az angol NHS kerékpáros mentőcsapatával egyeztettek az elmúlt hetekben, akik több mint 25 éve használnak kerékpárokat London és más nagyvárosok központjaiban. Nagy-Britanniában évente közel 17 ezerszer riasztják a bringás életmentőket és az esetek több, mint felében nem is szükséges más mentőegység a betegek ellátásához. A magyar project előkészítése már meg is kezdődött, a bajtársak jelentkezése folyamatos és az első mentőbiciklikkel a tervek szerint már idén találkozhatnak a rászorulók”
– zárták válaszközleményüket a mentők.
2 hozzászólás