Mindenmás

Így bringázik Magyarország: az idei évben is a Dél-Alföldön pattantak a legtöbben kerékpárra

Bemutatták az “Így bringázik Magyarország 2022” országos reprezentatív kutatást, amelyet az Aktív Magyarország támogatásával a Magyar Kerékpárosklub megbízásából a Medián készített. A kutatás 2022. július–augusztusban 3000 fős, Magyarország felnőtt lakosságára reprezentatív mintavétellel készült, amelyből kiderült, hogy most is a mi térségünkben, azaz a Dél-Alföldön kerékpároztak a legtöbben.

Tévhit, hogy a lakosság többsége autózik. Bár a nagyvárosainkban a közterületek hatalmas részét foglalják el az autók, a magyarok 63%-a elsősorban nem autóval közlekedik és a lakosság 16%-ának a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköze. Ahogyan az is tévhit, hogy a kerékpárosok nem ismerik a KRESZ-t, ugyanis a rendszeresen kerékpárral közlekedők közel 60%-a rendelkezik jogosítvánnyal – derült ki a Magyar Kerékpárosklub legfrissebb kutatásából. A kutatássorozat 2018 óta kétévente követi a kerékpárhasználati szokásokat Magyarországon. Ez idő alatt nem regisztráltak érdemi növekedést a kerékpárral közlekedők arányában, továbbra is a felnőtt lakosság kétharmada szokott kerékpározni és a lakosság 16%-ának a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköze.

A DÉL-ALFÖLDÖN A LAKOSSÁG KÖZEL HARMADA KÖZLEKEDIK ELSŐSORBAN KERÉKPÁRRAL

A kutatás vizsgálta, hogy a régiók felnőtt lakosságában mennyien közlekednek elsősorban kerékpárral.

Továbbra is az alföldi régiókban figyelhető meg a legmagasabb kerékpározási arány, a Dél-Alföldön a lakosságnak közel a harmada közlekedik elsősorban kerékpárral.

Az is kiderült, hogy a kerékpáros közlekedés továbbra is jóval elterjedtebb a kisebb településeken, mint a nagyvárosokban. Mindezek mellett arra is rávilágítottak, hogy:

  • Budapest továbbra is lefelé lóg ki az országos átlagból a kerékpározás gyakoriságát tekintve, a válaszadók mindössze 5%-a nyilatkozta azt, hogy naponta közlekedik kerékpárral,
  • ennek ellenére, a budapestiek 71% nagyon valószínűnek vagy elképzelhetőnek tartja, hogy minden nap kerékpárral közlekedjen amennyiben a kerékpáros közlekedés körülményei javulnának,
  • 2018 óta megfigyelhető egy kisebb növekedés a soha nem kerékpározók arányában, de továbbra is a felnőtt lakosság túlnyomó többsége, 67%-a szokott kerékpározni,
  • a magyarok 40%-a legalább heti rendszerességgel szokott kerékpározni,
  • a bringával közlekedők 31%-a az időjárástól szinte függetlenül egész évben kerékpárral közlekedik, további 11%-ot pedig csak a havazás tartja vissza a kerékpározástól. 

A MEGNÖVEKEDETT GÉPJÁRMŰFORGALOM NEGATÍV HATÁSSAL VAN A BRINGÁSOK BIZTONSÁGÉRZETÉRE

„A kerékpározásért csak úgy lehet hatékonyan dolgozni, ha tudjuk hol tartunk, és rendszeresen mérjük a változást, ehhez az Így bringázik Magyarország kutatásunk az egyik legfontosabb mérőeszközünk” – mondta a felméréssel kapcsolatban Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. Hozzátette, hogy a megnövekedett gépjárműforgalom negatív hatással van a kerékpározók biztonságérzetére, és a kijelölt infrastruktúra hiánya továbbra is nagy visszatartó erő. A kerékpározás elterjedése érdekében a többség támogatja, hogy az állam és az önkormányzatok többet költsenek a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb