Kikapcs

Kishaver, ki vagy Te? Vajon álcázott prototípust vagy poénos fóliát fotózott olvasónk a ValMar-koncert közben Szegeden?

Közel telt házzal döngött végig a ValMar és az RGO közös, dupla koncertshow-ja az egyetlen estére kinyitott Városi Sportcsarnokban, amely rengeteg meglepetést produkált. Amellett, hogy az egyik olvasónk, Annamari pattant színpadra Szikora Robiék előtt, még egy autóipari csemegét is lencsevégre kaptatok, Milán (nem a Valkusz) az alábbi fotókat lőtte a csarnok parkolójában, este 11 környékén:

Az újszegedi Városi Sportcsarnok tövében, a Temesvári körúton fotózott SUV – on pont olyan fóliázás volt, mint amilyennel a közúti tesztelésen részt vevő, de még ki nem adott prototípusokat szokták álcázni. A német rendszámos autó formára egy BMW X1-nek tűnik, a “mit látunk a fotókon?” kérdésre pedig azért is nehéz választ adni, mert a 13 év alatt 1.9 millió példányban értékesített típus új változata pont az idén nyáron jelent meg hivatalosan, magyarán, nem logikus, hogy lemaszkolt prototípusként járt volna Szegeden.

A “B” megoldás nálunk az, hogy Milán képein tényleg prototípus van, viszont nem egy BMW X1 látható, a “C” pedig az, hogy csak annyi történt, hogy a kocsi gazdája poénból felrakatott egy olyan fóliát, amilyet az álcázásokhoz használnak. Az utóbbi mellett szól, hogy az autón a piros szélű ideiglenes “Ausfuhrkennzeichen” helyett egy állandó német rendszám volt.

Amíg megtippelitek, mi lehet az igazság, egy kicsit mesélünk a prototípus-álcázás műfajáról.

ÁLCÁZOTT PROTOTÍPUSOK A KÖZÚTI FORGALOMBAN

Nap mint nap több száz olyan autó járja az utakat világszerte, amelynek igazi formáit elrejtették. Az álcázás azért fontos, mert egy-egy új modell fejlesztése során az utolsó lépés mindig a közúti próba, melynek során több millió kilométert tesznek meg a még ki nem adott járgánnyal különböző utakon és időjárásban. A prototípus reális viselkedését egyszerűen nem lehet gyári körülmények között szimulálni, azt, hogy milyen egy autó, csakis az úton, vezetés közben lehet kideríteni.

Ennek a tesztelésnek pedig az elkerülhetetlen velejárója az álcázás, hiszen az autókat a közúti forgalomban használják.

Ha már a cikkünk témája egy – szerintünk BMW X1 – mutatunk egy pofás kis galériát a bajor márka 4-es szériájáról, melyet még belülről is lemaszkoltak:

NINCS ÚJ A NAP ALATT, MÁR SZÁZ ÉVE IS HASZNÁLTÁK A FEKETE-FEHÉR MASZKOLÁST

Az álcázást nem most találták ki, a technológia és maga az ötlet már több mint százéves. Mint a témában cikkező Újszó írta, az egész úgy kezdődött, hogy 1918-ban az angol Norman Wilkinson festőt felkérték, hogy próbálja a lehető leghatékonyabban álcázni a brit haditengerészet hajóit. Ő rukkolt elő az azóta is használt fekete-fehér csíkozással. Abban bíztak, hogy a hajók formáinak elrejtése olyannyira megtéveszti az ellenséget, hogy az nagyobb eséllyel lő majd félre vagy találja el a hajó kevésbé kritikus pontjait. Ezt a technikát alkalmazzák jelenleg is a legmodernebb autók formáinak elrejtésére. Persze jelenleg már nem az ellenség, hanem a fotósok, az újságírók megtévesztésére szolgál a maszkírozás. 

TÉNYLEGES ÁLCA VAGY MARKETING-FOGÁS?

Az autós sajtó telis-tele van a fekete-fehér fóliával körbetekert modellekről nyilvánosságra hozott kémfotókkal, melyeket gyakran maguk az autógyártók rendelik meg egy-egy modell marketingstratégiájának keretében. A képlet egyszerű, nincs annál egyszerűbb dolog, mint „véletlenül” lefotózni az úton egy autót, a képet kiegészíteni néhány, az új modellről szóló alapinformációval, aztán szétküldeni a hírt a nagyvilágba.

A képekre világszerte azonnal rácsapnak a szakportálok (sőt, a normál hírportálok is, speciel éppen mi is ezt tesszük), aminek köszönhetően az új modell vagy prototípus korlátlan teret kap a médiában anélkül, hogy ez a gyártónak akár egy centjébe is került volna. Mindezt az autógyártók persze sosem fogják kerek perec elismerni.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb