A nap fotója: city logisztika, a 20-as évekből, a Felső-Tisza partról, a jó öreg Kállay mozdonnyal
Egy egészen különleges felvétel került ki nemrég a Szegedi Emlékkereső csoportba, a képre maga az admin, Farkas Árpád alapító hívta fel szerkesztőségünk figyelmét (köszi, Árpi!). A korabeli fotón az látszik, amint egy Kállay mozdony épp a Felső-Tisza parti villamossíneken haladt, amely – normál nyomtávú városi gőzvontatású munkamozdony szerelvényként – a napjainkban “city logisztikának” nevezett városi áruszállítás elődje volt.
A képhez az egyik kommentelő, Bajsz Gábor adott egy részletes magyarázatot, sorait szó szerint idézzük:
“A szegedi villamosvasút hálózatán történő teherfuvarozás egy igen szerteágazó téma, nehéz röviden összefoglalni, így most maradnék ennél a képnél. A helyszínt előttem már „megfejtették”, általánosságban azt is leírták, hogy a teherfuvarozás a korabeli szegedi üzemeket szolgálta ki.
Ehhez én csak annyit tennék hozzá, hogy a lóvasút indulásától kezdve, tehát 1884-től folyt a hálózaton teherfuvarozás. Voltak pályaszakaszok, amelyek kifejezetten csak erre a célra épültek (pl. a rakparti vágányok is), de a képen látható Felső Tisza parti szakasz is ezek közé tartozott eredetileg.
Ez a pályaszakasz a Pick Szalámigyár, a Szeszgyár, később a Lippai-féle fűrésztelep és a FOKA kiszolgálására volt használatban.
Sőt, ez a pálya már a kezdettől, 1884-től működött, természetesen gőzvontatással és nem kisvasút jelleggel. Kéttengelyes, de nagyvasúti kocsikat, MÁV, ACSEV vagy az Alföld-Fiumei Vasút vagonjait vontatták a város különböző célállomásaira. A közúti vasúti hálózat a Rókusi pályaudvaron és a Tisza Teherpályaudvaron kapcsolódott a nagyvasúthoz. Az igények szerint újabb és újabb teherforgalmi vágányok épültek, a feleslegessé válókat pedig elbontották.
Még a háború után, a ’40-es években is épültek kizárólag a teherforgalmat szolgáló vágányok. A Felső Tisza parti vágányhálózat is többször változott a fennállása alatt. Az ’50-es évek elején az SzKV ezen ágazata egy nagyon komoly válságot is átélt, amikor csak 1 db mozdonyuk volt ilyen célra, a szállítási igények pedig messze meghaladták ennek a kapacitását. Egyszerűen nem tudott mindenütt időben ott lenni. Így több vállalat, sőt a MÁV is kiszámolta, hogy ezáltal mennyi kárt okozott nekik az SzKV. Ezt egy ősöreg és egy vadonatúj villamos mozdony (ez utóbbi a ma üzemelő M III-as vagy újabban 03-as sárga mozdony) beszerzésével oldották meg 1953-ban.
A teherfuvarozás 1971-ben szűnt meg végleg a szegedi villamoshálózaton.
Most nézzük magát a képen látható mozdonyt. 1883-ban a müncheni Kraus & Comp gépgyártól 2 db közúti típusú gőzmozdonyt rendelt az SzKV Rt. Ezek az 1432/1883 és 1433/1883 gyári számokon el is készültek és 1884-ben munkába is álltak. Szegeden előbbi a Pálfy, utóbbi a Kállay nevet kapta a város polgármesterei után. A Pálfy 1939-ig (eladták), a Kállay 1953-ig (selejtezték) volt szolgálatban. 1918-ban az SzKV Rt. megvásárolt még egy egyedi építésű, eredetileg a Máramarosi Sóvasutak részére készült, akkor már 40 éves harmadik gőzmozdonyt is, ami „Futár” néven 1937-ig üzemelt Szegeden, akkor selejtezték.
Szolgált még 3 villamos mozdony is, amelyekkel eltüntették a város utcáiról a füstokádó gőzösöket, de azt ígértem, hogy maradok a képnél.Jól látható, hogy a felvétel már a vonal 1927-es (május 7.) villamosítása után készült, leghamarabb valamelyik próbajárat alkalmával.
Hogy nevesítsem a dolgot, a Sóház felőli fővágányon a Kállay mozdony látható néhány (2?) tehervagonnal. A kitérő vágányon pedig egy 1908-as beszerzésű, győri motorkocsi talán közeledik a fényképész felé, bár akkor még a maihoz képest fordított forgalmi rend volt érvényben. Viszont mintha a szélvédő mögött ott állna a vezető (a vezetőülés csak a ’60-as évektől vált általánossá a villamosokon, addig azokat általában állva vezették). Sajnos a pályaszámát nem látom, de ebből a típusból 25-öt vásárolt az SzKV Rt., közülük nem egy ikerkocsivá átépítve még a ’60-as években, vagy szakszolgálati kocsiként egy-egy még a ’70-es évek első felében is dolgozott”
– zárta sorait a témában roppant jártas kommentelő.
A Farkas Árpád által indított Furafotók szériát IDE kattintva éred el, telis-tele szegedi klasszikusokkal, szerintünk tökéletes program végigbogarászni őket egy laza kedd estén…