Fizetőssé teszik az elektromos autó töltőket a szegedi LIDL parkolókban
Már csak szeptember 4-ig indítható ingyenes töltés a Lidl e-Charge alkalmazással, azt követően indulhat a fizetős rendszer Magyarországon is – írta cikkében a Villanyautósok. A Lidl sajtóosztályától kapott információk szerint a Lidl e-charge applikáció megszűnik, helyette az elektromos járműveket használó szegediek a jövőben három különböző módon vehetik igénybe a szolgáltatást az áruházak nyitvatartási idejében:
- a Lidl Plus alkalmazásból,
- és a Lidl weboldalán keresztül is indíthatnak töltést,
- valamint harmadik opcióként úgynevezett roaming megoldást is választhatnak majd.
A pontos díjazást a későbbiekben teszi nyilvánossá az áruházlánc. A döntéssel a két éve szeptemberben eltörölt ingyenes parkolás után a díjmentes töltés is megszűnt a német diszkontláncnál.
2016 ŐSZÉN TELEPÍTETTÉK AZ ELSŐ LIDL-TÖLTŐKET A FŐVÁROSBA, SZEGEDEN 2021-BEN JELENTEK MEG
Az első 50 kW-os elektromosautó-töltőket 2016 őszén telepítették néhány budapesti áruház parkolójába, ezek eleinte a töltők korlátozás nélkül használhatók voltak, így azonnal az elektromos autókat használó taxisok kedvelt állomásává váltak a parkolók. A Lidl feliratokkal próbált ennek gátat szabni, kiírták, hogy a töltőket a vásárlóknak szánják, az oszlopok pedig kizárólag az üzletek nyitvatartási idejében voltak használhatók.
A hálózat 2020-ban kezdett országossá válni, mint akkoriban beszámoltunk róla, Szegeden 2021 tavaszán jelentek meg az első Lidl-töltők.
Eleinte elsősorban 22 kW-os AC töltőket telepítettek, majd 20 kW-os DC töltőoszlopokkal bővítették a rendszert, napjainkban már 115 áruháznál vehető igénybe a töltési szolgáltatás. Az áruházak parkolóiban összesen 208 töltőoszlopnál, 483 csatlakozópont várja a villanyautósokat, akik hetente átlagosan 4500 töltést indítanak a töltőoszlopokról.
RÁJÁR A RÚD A SZEGEDI E-AUTÓSOKRA
Bár a LIDL döntése az ország összes városára érvényes, Szegeden egy másik jelenség is nehezíti az e-autósok mindennapjait:
bár a legtöbb hazai nagyvárosban díjmentes az elektromos autóval történő parkolás, az önkormányzat által hangoztatott “Zöld Város Koncepció” dacára továbbra is fizetni kell az elektromos autók tulajdonosainak, ha meg akarnak állni a belvárosban.
Mivel a parkolás szabályait az önkormányzatok helyi rendeleteken keresztül alakítják, nincs egységes szabályozás arra vonatkozólag, hogy hol lehet zöld alapszínű rendszámos autóval ingyen parkolni. Általánosságban elmondható, hogy Budapest összes kerületében és a legtöbb nagyobb városban (lista ITT) Nyugat-Európai mintára díjmentes a környezetkímélő elektromos autók parkolása,
- Szegeden,
- Siófokon,
- Szentendrén
- és tavaly július óta Hódmezővásárhely is fizetni kell a parkolásért az e-autósoknak.
A szomszéd város polgármestere, Márki-Zay Péter azt nyilatkozta a döntésüket követően, hogy aki környezetet akar védeni, járjon gyalog.
Az alábbi térképen azon városokat gyűjtötték össze, ahol már ingyenes a parkolás: