KözéletSmart Szeged

Reggeli sikítófrász: lezárják a Klebelsberg-telepi vasúti átjárót, pont az iskolakezdésre

“Vasúti átjáró lezárva” – hirdeti egy, a napokban kitett tábla a Klebelsberg-telepi vasúti átjárónál, amelyet egy nem túl szerencsés időzítéssel pont az iskolakezdéskor zárnak le, rekonstrukciós munkálatok miatt. Az ügyben rengeteg Szeged365 olvasói üzenetet kaptunk, mint többen írtátok, néha egyébként is lehetetlen az átkelés, főleg, amióta Szeged–Röszke vasútvonal 2021. októbere óta tartó (és egy ideig szüneteltetett) felújítása miatt a tehervonat-forgalom jelentős részét átterelték a rendező pályaudvarra.

A lezárás

  • 2023.09.04-én, reggel 7-kor indul
  • és 2023.09.12-én, 18:00-kor fejeződik be,

a kihelyezett táblán kívül pedig – sem a MÁV, sem a Szegedi Önkormányzat részéről – semmiféle egyéb tájékoztatást nem kaptak a környéken lakók.

A Hattyasiak-Gyálarétiek csoportban többen attól tartanak, hogy a várost Klebelsberg-teleppel és Gyálaréttel összekötő egyetlen aszfaltozott útszakaszon nehézkesen fognak átjutni a mentők, tűzoltók, mások azt nehezményezik, hogy pont az iskolakezdésre (és a vele érkező megnövekedett forgalomra) sikerült időzíteni a munkálatokat. Akárcsak a legutóbbi, 2019-es rekonstrukció idején, most is lesz kerülőút, közvetlenül az átjáró mellett, félkörben lehet majd átjutni az átkelőn, ami természetesen – akárcsak négy éve – sokkal lassabb haladást fog eredményezni.

B opciónak talán ott a Klebelsberg-telepet Kecskéssel összekötő vadregényes, gumi -, alufelni -, és futóműgyilkos útszakasz, amit inkább profi offroadereknek ajánlanánk, mintsem a hétköznapok szegedi sofőrjeinek.

MISSION IMPOSSIBLE, SZEGEDI MÓDRA: JUSS ÁT A HATTYASI ÁTKELŐN!

Áldatlan a helyzet Szegeden a Kecskés – és a Klebelsberg-telepi vasúti átjáróknál, a Szeged365 olvasói és a környéken lakó kollégáink napi szinten kapnak idegbajt a gyakran 10-15 perces várakozástól.

Szegedről Klebelsberg-telepre és Gyálarétre ez az egyetlen járható út, így aztán alapos slamasztikát tud okozni, ha épp a vasúti átjáróban adja meg magát egy mozdony, de a Szeged–Röszke vasútvonal 2021. októbere óta tartó (és egy ideig szüneteltetett) felújítása miatti megnövekedett tehervonat-forgalom sem segített sokat a helyzeten. Az utóbbi már-már kilátástalanra fordult, amikor júliusban határozatlan időre felfüggesztették a vasútvonal felújítási munkálatait, végül egy hete napokban bejelentették, hogy októberben elvileg elindul a személyforgalom Szeged és Szabadka között, a munkálatok újraindultak, a 136-oson, Röszkén például már el is készült egy perontető.

A két említett városrészben lakó szegediek az iskolakezdéssel párhuzamosan egy 8 napon át tartó lezárást is kapnak, szeptember 4. és 12. között csakis egy erre a célra megépített kerülőn lehet majd átkelni az egyébként is sokat átkozott átjárón.

Az ügyben kerestük a MÁV-ot, akik egyelőre hivatalosan nem válaszoltak, viszont nem hivatalos forrásból megtudtuk, hogy a munkálatok oka az átkelő rekonstrukciója, melynek során síneket fognak cserélni és az aszfaltot is javítani fogják. Kedd reggel már látszódtak a projekt előkészületei, sőt, a kerülő félkör is kész állapotban várja már, hogy ideiglenes megoldást nyújtson az autósoknak.

A szóban forgó időszakban végig váltakozva, jelzőlámpás irányítás mellett fogják engedni a forgalmat.

ALULJÁRÓ, FELÜLJÁRÓ, AVAGY A TÉMA, AMELYBEN MINDEN SZEGEDI POLITIKUS EGYET TUD ÉRTENI

Az érintett városrészekben (Klebelsberg-telep, Gyálarét, Kecskéstelep, Szentmihály) élők problémáira az egyetlen megoldás egy vasúti alul – vagy felüljáró megépítése lenne. A témában egyébként kivételesen egyetértés van a jobb – és baloldali politikusok között:

  • A körzet korábbi önkormányzati képviselője, Nógrádi Tibor (Fidesz-KDNP) tavaly létrehozta az „Életünk sorompók nélkül” nevű mozgalmat, melyhez Mihálffy Béla (Fidesz-KDNP) országgyűlési képviselő is csatlakozott. Nógrádi Tibor egy korábbi interjúban arról beszélt, hogy régebben volt már kezdeményezés aluljáró-építésre Szegeden, akkor a Modern Városok Programba szerették volna betenni azt, de végül nem lett belőle semmi.
  • Közben a város zöld tanácsnoka, Mihálik Edvin (Momentum) fórumot szervezett a témában, azonban sok eredménye nem lett a dolognak.
  • Nagy Sándor (Momentum) alpolgármester tavaly ősszel arról posztolt, hogy tudomása szerint a MÁV részéről már készültek tervek a Kecskéstelepnél tervezett aluljáróról.

Az aluljáró-álmok sajnos csakis a Szabadkai úti átjárót érintik, magyarán, ha esetleg 2030-ra tényleg lenne belőlük valami, a Klebelsberg-telepen és Gyálaréten élők helyzete semmit sem változna. Több Szeged365 olvasó is felvetette, hogy megoldásként rendbe lehetne dobni a Klebelsberg-telep és Kecskéstelep közötti (jelenleg traktorral és terepjáróval használható) összekötő-utat, de erre irányuló törekvéseknek egyelőre semmiféle nyoma sincs az illetékeseknél.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb