Közélet

Már meg is indultak a földkisajátítások Szegeden, ott, ahol a kínai gyár épülhet, a szántókért hektáronként 2-3 millió forintos árat kínáltak a tulajdonosoknak (frissítve)

Az Mfor információi szerint aláírás előtt áll egy igen komoly kapacitású buszgyár létrehozásáról szóló szerződés, amely Szeged közelében létesülhet. Állítólag a kínai BYD járműgyártó fog elektromos autóbuszokat készíteni a térségben – írtuk meg kedden, majd ma az is kiderült, hogy már megindultak a kisajátítási eljárások Szegeden. A G7 helyi földtulajdonosokra és földhasználókra hivatkozva azt írja, hogy már az előzetes értékbecslés is megtörtént, a szántókért hektáronként 2-3 millió forintos árat kínáltak a tulajdonosoknak.

A lap forrásai egy budapesti ügyvédi irodától kaptak tájékoztatást, mely szerint már az előzetes értékbecslésen is túl vannak, az ez alapján tett ajánlattal azonban sokan elégedetlenek. A G7 úgy tudja, a szántókért hektáronként 2-3 millió forintos árat kínáltak, ami kimondottan alacsony összeg, mivel az M43-as autópálya építése idején, bő egy évtizeddel ezelőtt ennél magasabb, 4-5 millió forint volt a kisajátítási ár. A lap információi szerint a földtulajok egy része bíróságon támadná meg az árat, és perközösség alapítását fontolgatják, ha nem sikerül érdemben feljebb vinniük az összeget.

KÖZVETLENÜL AZ M43-AS MELLETT LENNE A GYÁR

Az Orbán-kormány nyáron 21 milliárd forintot biztosított a szegedi ipari park kialakítására. A helyszín a várostól északra, a Béketelep nevű rész közelében, közvetlenül az M43-as autópálya mellett lesz, 200 hektáron fog elterülni. A kormány az ipari park projektet nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánította. Ezzel megágyazott a gyorsított, leegyszerűsített engedélyezési eljárásoknak.

A FÖLDTULAJDONOSOK MÁR ÉRTESÍTÉST IS KAPTAK

A szegedi földtulajok már értesítést kaptak arról, hogy ősszel elkezdődnek az előzetes talajdinamikai vizsgálatok, a kisajátítások után pedig jöhet a terület előkészítése, a teljes közmű-hálózat és új utak építése. A mostani földhasználók többnyire azzal számolnak, hogy legfeljebb a korai érésű tavaszi gabonákat tudjuk még learatni, őszi gabonákkal már nem számolnak.

JÚNIUSBAN ADOTT ZÖLD UTAT A KÖZGYŰLÉS AZ IPARI PARKNAK

Szeged a legnagyobb ellenzéki vezetésű város, de a kormánykommunikációban az utóbbi időben pozitív színben tűnik fel. Lázár János szeptemberben arról beszélt, hogy a városról komoly gazdaságfejlesztési tervek alakulnak, nagyon intenzív kormányzati tárgyalások zajlanak külföldi befektetőkkel, az önkormányzattal és minisztériumokkal. A szegedi közgyűlés júniusban zöld utat adott az ipari parknak, a területet átminősítették, és felhatalmazták Botka László polgármestert, hogy egyszemélyben hozhasson az ügyben halaszthatatlan döntéseket.

HIVATALOS BEJELENTÉS NINCS

Szegeden korábban akkumulátorgyár létesítéséről pletykáltak, de ezt Botka cáfolta. Ehelyett elektromos autóbuszokat gyártó üzem létesülhet, mert a BYD a világ egyik legnagyobb e-járműgyártó társasága. De még ez sem biztos, hivatalosan semmit sem jelentettek be, de nem is cáfoltak. Egyelőre annyit tudni, hogy a vállalat akár két új gyárat is építene európai uniós tagállamokban, és Magyarország is a lehetséges beruházási célpontok között van. A döntést 2023 végére ígérik. Ezt elősegítendő, hogy Orbán Viktor múlt héten Kínában tárgyalt a BYD elnökével.

Az Mfor úgy tudja, ha Szegeden BYD-buszgyár épül, akkor Kisteleken pedig egy újabb, 50 hektáros akkumulátorgyár létesülhet, ahol az autóbuszok speciális, nagy teljesítményű akkumulátorait állítanák elő. Ezen felül a lap úgy tudja, a BYD elektromosautó-gyárat is építene Magyarországon, egy egyelőre ismeretlen célú, 500 hektáros dél-pesti területen.

FRISSÍTVE: LEHET, HOGY AUTÓKAT FOGNAK GYÁRTANI, NEM AUTÓBUSZOKAT

A témában a Magyarbusz is megszólalt. Közleményük szerint nem is autóbuszokat gyártanának Szegeden, hanem személyautókat. Így írnak: “a nap egyik kiemelt híre a fősodratú sajtóban (is) a BYD lehetséges gyáralapítása Szegeden, amelynek kapcsán beindultak a valós alapot sok esetben nélkülöző találgatások is arról, hogy a kínai cégóriás pontosan mely termékei készülhetnek a Tisza-parti városban. Mivel a (téves) források jelentős része buszgyártásról beszél, értesüléseinket közkinccsé téve megpróbáljuk tisztábbá tenni a képet: információink szerint határozottan nem autóbuszok vagy akkumulátorok, hanem személyautók készülhetnek Szegeden, amennyiben aláírják a megállapodást és a beruházás megvalósul” – emelték ki, tehát még elég képlékeny a dolog. Mivel hivatalos bejelentés még nincs, ezért egyelőre nem tudni, hogy autóbuszokat, vagy személyautókat fognak gyártani Szegeden.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb